تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۱۰:۳۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 93574

سینماسینما، مهدی درستی _ به نظر می‌رسد با جدی‌تر شدن اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، ریاست حیدریان در سازمان سینمایی به روزهای پایانی خود نزدیک است و احتمال می‌رود فردی دیگر جایگزین او شود.

به گزارش سینماسینما، این روزها قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان بیش از پیش به برسر زبان‌ها افتاده است و بازنشستگان مشغول به کار در سازمان‌ها و مراکز دولتی باید آماده خداحافظی با سمت و جایگاه خود باشند.

دوم مرداد امسال بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را به تصویب رسانده و دایره بکارگیری بی‌ضابطه بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی را محدود کردند تا بار دیگر نام بازنشستگانی که همچنان در سمت‌های مختلف دولتی مشغول به کار هستند مطرح شود، قانونی که پیشتر در بهار سال ۹۵ به تصویب رسیده ولی به شکل جدی وارد پروسه عملی نشده بود.

با پیش آمدن بحث بازنشستگی مدیران در کشور، موضوع مدیران فعال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به میان آمده که در این میان محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی به دلیل بازنشسته بودن از جمله مدیرانی است که پس از اجرایی شدن این قانون در معرض اتفاقاتی تازه خواهد بود و اگر به تبصره خاصی استناد نشود باید از این سازمان برود. به همین دلیل در ادامه به جایگاه حیدریان و گزینه‌های متحمل برای جایگزینی او نگاهی می‌اندازیم.

حیدریان ماندنی است یا ناچار به خداحافظی؟

حیدریان که پیش از این هم زمزمه‌های رفتنش به میان آمده بود، با اصلاح این قانون بار دیگر مسئله خداحافظی‌اش با سازمان سینمایی جدی‌تر از گذشته مطرح شد. او فعالیت دوباره خود را در عرصه مدیریت سینمایی پس از ۱۱ سال و در اسفند سال ۹۵ آغاز کرد، درست در پایان سالی که در بهار آن متن اصلی قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در قالب طرح در مجلس مطرح و از سوی رییس جمهوری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده بود.

حیدریان که آغاز فعالیتش در عرصه مدیریت سینما به سال ۶۱ بازمی گردد در سال ۹۵ هم به سن بازنشستگی رسیده و مشمول این قانون می‌شد، اما به دلیل جدی نبودن عملیاتی شدن این طرح، اسفندماه از سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد وقت حکم گرفت و به عنوان رییس سازمان سینمایی منصوب شد.

حال با اصلاح و محدودیت‌های بیشتر این قانون، اینکه حیدریان در سمت خود ماندگار است و یا ناچار به خداحافظی با مدیریت عالی‌ترین مقام سینمایی کشور خواهد بود، سوالی است که باید در آینده به پاسخ به آن رسید.

براساس تبصره مستثنائاتی هم برای این قانون وجود دارد که اگر موقعیت حیدریان در این استثنائات بگنجد، یکی از محتمل‌ترین اتفاقات ماندگاری او با استفاده از تبصره‌هاست. اما اگر هیچ یک از تبصره‌های مربوطه عاملی برای بقای حیدریان در این سمت نباشد، احتمال جایگزین شدن چه کسانی در این سمت وجود دارد؟

احتمال حضور مدیر پرکار سازمان سینمایی در راس سازمان

یکی از مدیران پرکار مجموعه سازمان سینمایی ابراهیم داروغه‌زاده است که دو مسئولیت سنگین معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و دبیری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برعهده‌اش گذاشته شد. نام او در میان گزینه های احتمالی حضور در ریاست سازمان سینمایی به چشم می خورد.

ابراهیم داروغه‌زاده که سال گذشته به عنوان دبیر جشنواره سی و ششم فیلم فجر منصوب شده بود، سابقه مدیرعاملی مؤسسه‌ رسانه‌های تصویری و مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر را در کارنامه دارد. حالا در شرایطی که بحث کنار رفتن مدیران بازنشسته است، به نظر می رسد مدیری در سن و سال داروغه‌زاده از شانس بالایی برای تصدی سمت ریاست سازمان برخوردار باشد.

پیشنهادات مدیران در سایه

در سال های فعالیت سازمان سینمایی همواره صحبت از برخی مدیران در سایه که نفوذ زیادی در ریاست سازمان دارند مطرح بوده است و به نظر می رسد که این افراد بتوانند همچنان با نفوذ خود بر روند مدیریتی سازمان تاثیر بگذارند و گزینه‌هایی را مطرح کنند که به ریاست سازمان سینمایی نزدیک شوند.

افرادی نزدیک به این مدیران در سایه خود می توانند از جدی ترین گزینه های جایگزینی باشند. بر همین اساس فعالان جوان عرصه سینما که در حال حاضر فاصله زیادی با بازنشستگی دارند و سابقه حضور در پست‌های مدیریتی جشنواره‌های کشور را هم داشته اند و در عین حال به این گروه مدیران با نفوذ نیز نزدیک اند از دیگر گزینه‌های مدنظر برای تصدی ریاست سازمان سینمایی هستند.

بازگشت دوباره ایوبی به ریاست سازمان سینمایی

حجت‌الله ایوبی رییس پیشین سازمان سینمایی که نام همچنان آشنایی در سینمای ایران به شمار می‌آید از دیگر گزینه‌های محتمل برای جایگزینی حیدریان به شمار می‌آید. او که این روزها به عنوان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران مشغول فعالیت است در سال ۹۲ و با حکم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به عنوان رییس سازمان سینمایی منصوب شد.

دوران حضور او در ریاست سازمان با حواشی و اتفاقات متعددی همراه بود و عملکرد او در دوران حضورش مخالفان و موافقان متعددی داشت تا در نهایت در ۱۵ اسفند سال ۹۵ از سازمان سینمایی رفت.

حضور دوباره ایوبی در سازمان سینمایی می‌تواند با حواشی و انتقادات بسیاری همراه باشد و واکنش های منفی را از سوی اهالی سینمای ایران به دنبال داشته باشد.

جوانانی که در وزارت فرهنگ و ارشاد فعال هستند

در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیران جوانی که به بازنشستگی نزدیک نیستند، مشغول به کارند که به نظر می‌رسد از میان آن‌ها نام‌هایی برای تصدی ریاست سازمان سینمایی در نظر گرفته شده باشد.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی یکی از گزینه‌های پیشنهادی است که می‌تواند جایگزین حیدریان شود. تابش در مقام مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی چنان عمل کرده است که بسیاری او را یکی از نزدیک ترین گزینه ها به ریاست سازمان می دانند و حتی برخی رسانه های منتقد این ماجرا را به ارتباط های خانوادگی او و جریان های سیاسی نسبت می دهند.

البته این بار بعید نیست یک چهره کاملا متفاوت پشت میز سازمان سینمایی قرار بگیرد. یکی از منتقدان و فعالان سینمایی مشغول در وزارت فرهنگ و ارشاد از گزینه‌هایی است که در جمع اسامی مطرح شده برای جایگزینی جای دارد و شاید این بار قرعه ریاست به نام یک منتقد فیلم بخورد.

یکی دیگر از افرادی که ممکن است در جایگاه ریاست سازمان سینمایی قرار بگیرد شهاب اسفندیاری است. او که چهره‌ای دانشگاهی محسوب می‌شود، چند سالی‌ست مسئولیت مدیریت گروه سینما دانشکده سینما تئاتر را برعهده دارد. اسفندیاری از جمله افرادی‌ست که می‌توان حضور او را سازمان سینمایی بسیار محتمل دانست.

خانه سینما و گزینه‌های پیشنهادی

مطمئنا با رفتن حیدریان از ریاست سازمان سینمایی، خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی گزینه‌ای را برای جایگزینی او مطرح خواهد کرد تا بتواند نقش خود را در تغییرات مهم سینمای ایران به درستی ایفا کند. طی مدت اخیر که مسئولان خانه سینما ترجیح داده اند به دور از خبرسازی ها به کار خود ادامه دهند باید دید آیا چهره ای قاطع از میان افراد مورد نظر خانه سینما به سازمان سینمایی معرفی خواهد شد یا همچنان محافظه کاری ادامه دارد؟

مدیران سینماگر

محمدمهدی عسگرپور از فیلمسازانی که سابقه مدیریتی در سینمای ایران را دارد نیز از گزینه‌های محتمل برای این سمت به شمار می‌آید، اما به نظر می‌رسد که میل او به سمت‌های مدیریتی از بین رفته است و عطای این جایگاه را به لقایش بخشیده است و دیگر به دنبال فعالیت در حوزه کارگردانی سینما و تلویزیون و فعالیت های هنری است.

سابقه حضور سیدرضا میرکریمی در سمت دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر و موفقیت هایی که در این عرصه به دست آورده در کنار پیشینه و جایگاه او در سینمای ایران، این فیلمساز را به یکی از گزینه های احتمالی حضور در سازمان سینمایی بدل می کند، هرچند که تاکنون بارها صحبت حضور او در این سازمان مطرح شده، اما میرکریمی با نپذیرفتن پیشنهادها تلاش کرده همچنان چهره خود را در فیلمسازی پررنگ نگه دارد.

با وجود گمانه های مطرح شده حال باید دید که چه سرنوشتی برای ریاست سازمان سینمایی رقم خواهد خورد و کدام یک از احتمالات به یقین بدل خواهد شد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها