تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۵/۰۸ - ۱۲:۰۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 497

ایوبیحجت‌الله ایوبی که روز ۴ شهریور سال ۹۲ به عنوان رییس سازمان سینمایی حکم گرفت، بعد از گذشت این مدت از اجرای برخی از برنامه‌هایش خشنود است اما آن‌طور که خودش می‌گوید، به همان اندازه هم غمگین است که حاشیه‌ها، وقت و انرژی او را گرفته و اجازه نداده تا بخشی از مهمترین برنامه‌هایش را عملی کند. این مدیر هنری در آستانه دو ساله شدن مسئولیتش در سازمان سینمایی در گفت‌وگویی با خبرنگاران سینمایی ایسنا هم از دستاوردهایش گفت و هم از رویاهای عملی نشده‌اش. ایوبی مثل همیشه ترجیح داد در مقابل یکی دو پرسش‌ سکوت کند چراکه معتقد است این سکوت برای سینما می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

دستاورد دو سال مدیریت ایوبی چه بود؟

رییس سازمان سینمایی درباره مهم‌ترین دستاوردش در این دو سال گفت: درباره این موضوع بهتر است خودمان صحبتی نکنیم و بیشتر شنونده همه نظرات باشیم. اما مهم‌ترین اتفاق این است که همه چیز دارد به حالت طبیعی خود برمی‌گردد. سینمای ایران دارد زندگی طبیعی‌اش را از سر می‌گیرد و بار دیگر به سبد کالای مردم برمی‌گردد. مثل اینکه بعد از یک زلزله شدید، همه دوست دارند به حالت عادی برگردند. در این مدت حتی سینماگران هم با یکدیگر آشتی کرده‌اند. سالن سینما ساخته می‌شود. آرزوی ما بود که سینما جزو مطالبات مردم بشود، چیزی که حالا در حال وقوع است.

از روز اول عده‌ای می‌خواستند تمرکز ما را بگیرند

وی در پاسخ به این پرسش که حاشیه‌ها چقدر بر اجرای ایده‌آل برنامه‌هایش اثرگذار بوده است‌، توضیح داد: از روز اولی که به سازمان آمدم، حاشیه‌ و بحران‌ در سینما وجود داشت. شما یک خبر می‌شنوید و آن را در مطبوعات پیگیری می‌کنید، اما برای ما یک خبر نیست. همه این حاشیه‌ها از ما وقت و انرژی می‌گیرد. مثلا همین اتفاق اخیری که برای فیلم «رستاخیز» رخ داد، کلی وقت و انرژی گرفت. به هر حال متاسفانه جماعتی از روز اول می‌خواستند تمرکز ما را بگیرند و از این دیدگاه، حاشیه‌ها خیلی اثرگذار بوده چون از بخش مهمی از وقت و انرژی و تمرکز ما را می‌گیرد.

این استاد دانشگاه اظهار تاسف کرد: همین حاشیه‌ها باعث شد کارهای اصلی ما مانند ایجاد زیرساخت‌ها، بهبود روابط بین‌المللی، ساخت سالن و … مورد کم توجهی قرار بگیرد. در حالی که خود من دوست داشتم استان به استان از وضعیت سینماها با خبر شوم و با برگزاری جلسه با سرمایه‌داران‌، شهردارن و استان‌داران و … کمک کنیم تا نضهت سالن سازی درتمام استان‌ها راه بیفتد، اما افسوس که حاشیه‌ها، این فرصت را از ما می‌گیرد تا جاییکه حتی روز عید فطر هم برای فیلم «رستاخیز» جلسه داشتیم.

حجت‌الله ایوبی در ادامه این گفتگو درباره دفترچه سیاست‌گذاری سینما در سال جاری و اولویت‌های دفترچه امسال گفت: سال گذشته با بحران روبروشدیم. سرگردانی در سینما و مدیریت سینمایی کشور ما را برآن داشت تا حد و مرز برنامه‌های خود را معلوم کنیم. چون این روشنگری هم برای خودمان لازم بود و هم جامعه سینمایی کشور. بنابراین با وجود دشواری‌ها، اما با همراهی جامعه سینمایی تلاش کردیم رویکردهایمان را مشخص کنیم تا سینماگران سمت و سوی سیاست‌های کلی ما را بدانند. البته عده‌ای هم مخالف بودند چون این دفترچه به هر حال سند مکتوبی است که باقی می‌ماند و از این جهت کار خطرناکی است زیرا اگر اجرا نشود، دیگران ما را نقد خواهند کرد. اما ما خواستیم صادقانه برخورد کنیم. وی اضافه کرد: پس از انتشار دفترچه، انتظار نقدهای تند داشتم اما چون با مشورت خود سینماگران نگارش شده بود، چنین نشد و اتفاقا خیلی مورد استقبال قرار گرفت.

دیدگاه ایوبی درباره دو اتفاق مهم دوران مدیریتش

مدیر پیشین سازمان فرهنگی هنری اکو در ادامه با ابراز خرسندی از راه اندازی گروه «هنر و تجربه» و شورای راهبردی سینمای کودک به عنوان دو اتفاق مهم سال گذشته یادآور شد: این دفترچه گرچه نشان‌گر سمت و سوی کلی ماست، اما بیشتر برای موسسات تابعه ماست هرچند ما چند ماه یک بار از مجموعه آنها گزارش می‌گیریم اما به هر حال این دفترچه اجمالی نقشه راه ماست و برنامه‌های موسسات را با آن تطبیق می‌دهیم.

با افتخار از گیشه سخن می‌گوییم

ایوبی درباره امتیاز پنج درصدی برای گیشه و سهم ارزش گذاری برای مخاطب که در این دفترچه مشخص شده است‌، تصریح کرد: در بسیاری از دوره‌ها، مدیریت سینمای کشور علاقه‌ای به سخن گفتن از گیشه نداشته است و آن‌ را افت کلاس می‌دانستند. اما ما با افتخار از گیشه سخن می‌گوییم زیرا تنها راه آشتی مردم با سینما توجه به گیشه است و با قائل شدن این پنج درصد می‌خواستیم نشان دهیم که به گیشه توجه داریم نمی‌توانستیم بیش از این امتیاز بدهیم اما می‌خواستیم نشان دهیم که به آن توجه داریم. البته فیلم‌های گیشه‌ای خیلی هم به حمایت ما نیاز ندارند.

رییس سازمان سینمایی با ابراز خرسندی از فروش فیلم‌ها در چند ماه گذشته اضافه کرد: امسال به لحاظ گیشه سال درخشانی داشتیم و در همه ماه‌ها رکورد زدیم البته گاهی می‌گویند ما به گروه هنر و تجربه خیلی توجه داریم، در حالیکه این گروه خیلی به اکران سینمای ما کمک کرده است چون با اکران فیلم‌های این گروه در بعضی ازسالن‌ها‌، فضا برای اکران فیلم‌های پرمخاطب بیشتر باز شد و به لحاظ اکران کمتر مشکل داریم.

این مدیر هنری همچنین خاطرنشان کرد: حرف غیرقابل قبولی است که توقع داشته باشیم هر فیلمی ساخته می‌شود، حتما باید اکران بگیریم ما محکوم نیستیم تمام فیلم‌ها را اکران کنیم البته شورای پروانه ساخت تلاش می‌کند به فیلمسازان مشاوره بدهد تا فیلم‌هایی بسازند که قابلیت اکران را داشته باشد و از ساخت فیلم‌هایی که شانسی برای اکران ندارد، پیشگیری کند. وی ادامه داد: اگر فیلمی به هر دلیلی دچار مشکل اکران شود، ما آن را می‌خریم تا سرمایه مادی‌ سازندگانش برگردد و در کنار آن به آن فیلمساز کمک می‌کنیم تا فیلم بعدی‌اش راحت‌تر ساخته شود. هرچند فیلم سرمایه آن فیلمساز است اما از دیدگاه ما سرمایه اصلی خود فیلمساز است که نباید خلاقیتش در یک فیلم مشکل‌دار متوقف شود.

ایوبی در ادامه با اشاره به روند ساخت سازمان سینمایی برای ساخت فیلم‌های فاخر توضیح داد: اگر بودجه کافی داشتیم، هیچ ایرادی ندارد فیلم‌های پرهزینه و ارزشی هم ساخت اصولا به ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی و ارزشی علاقه داریم. زیرا سینما به همه انواع فیلم‌ها نیاز دارد و این گونه فیلم‌ها صنعت سینما را پیش می‌برد. نمی‌خواهیم هالیوودی شویم اما باید به فکر ارتقاء سیستم فنی و تکنیکی سینمای خود باشیم.

مشکل اکران بعضی فیلم‌ها همیشگی است

رئیس سازمان سینمایی در ادامه درباره مشکلات اکران عمومی بعضی فیلم‌های جشنواره فجر و در پاسخ به این پرسش که سال گذشته گفته بود فیلم‌های جشنواره فجر آثار بی حاشیه‌ای هستند که بعدا هم در اکران دچار مشکل نمی‌شوند، تصریح کرد: فیلم‌های خوبی در جشنواره فجر نمایش‌ داده می‌شود، اما به وجود آمدن مشکلات اکران عمومی برای بعضی از این فیلم‌ها معضلی است که همیشه بوده و ما تلاش کردیم آن را به حداقل برسانیم. در کنار آن خیلی از فیلم‌هایی که کسی انتظار اکرانشان را نداشت، به نمایش در آمدند.

قطعا سکوت نخواهیم کرد اگر …

این مدیر هنری که پیش از این اعلام کرده بود امسال دیگر از موضع سکوت بیرون می‌آید و هرجا لازم باشد درباره مشکلات سینما سخن می‌گوید، درباره ادامه سکوتش گفت: تمام هدف ما کمک به سینما است و هر جا لازم به صبر و سکوت بوده، چنین کرده‌ایم و هرجا لازم به سخن گفتن بوده‌، حرف زده‌ایم و همچنان صبر می‌کنیم اما اگر مسائلی که مطرح می‌شود، به سینمای ما لطمه بزند، قطعا سکوت نخواهیم کرد.

ایوبی در بخش دیگری از این گفتگو درباره نقدهایی که به حلقه مشاوران او وارد می‌شو‌د‌، گفت: در سینما کمتر حرفی است که نشنیده باشم. باید بگویم در وهله اول شخصا در بسیاری از کارگروه‌ها حضور پیدا می‌کنم هرچند معمولا جلسات مشورتی را اطلاع رسانی نمی‌کنیم. اما در همین چند روز گذشته چندین جلسه برای حل مشکل فیلم «رستاخیز» داشتیم که یکی از این جلسات تا دو بامداد و با حضور جمعی از برجستگان سینما برگزار شد. یعنی تمام تصمیم‌گیری‌ها در جلسات و کارگروه‌ها و با حضور طیف گسترده‌ای از سینماگران مختلف انجام می‌شود. علاوه بر آن دایما گروه‌های کوچکتر و اتاق فکرهای مختلف هم داریم.

نمی‌توانم گزارش تمام جلسات را ارایه کنم

این مدیر هنری در پاسخ به این پرسش که چرا در کنار تشکیل این اتاق‌های فکر، برای حل مشکلات و حاشیه‌های سینما با مراجع، نمایندگان مجلس و … اتاق فکرهای دیگری برگزار نمی‌کند، توضیح داد: نمی‌توانم گزارش تمام جلسات را ارایه دهم اما با توجه به تمام تحولات کشور، سینما در بین منتقدان دولت جزو جاهای پرحاشیه نبوده است. ما با کمیسیون فرهنگی مجلس جلسات متعدد برگزار کرده‌ایم و تعاملات خوبی داریم و اکران بعضی از فیلم‌ها در پی همین جلسات و دیدارها بوده است. مثلا فیلم «قصه‌ها» را با حضور نمایندگان مجلس و کارگردانش به صورت خصوصی نمایش دادیم. ایوبی ادامه داد: خوشبختانه ارتباط خوبی با حوزه علمیه قم هم داریم به عنوان مثال درمورد فیلم «رستاخیز» از سوی بخشی از دوستان حوزه علمیه قم و مشهد راضی شدند، اما بعضی دیگر با این فیلم مشکل داشتند.

او در بخش دیگری از این گفتگو درباره امنیت شغلی سینماگران و تامین بودجه صندوق بیکاری نیز گفت: همکاری ما با خانه سینما و اصناف سینمایی تقریبا کم نظیر است. ما در کنار یکدیگر هستیم واصناف سینمایی می‌دانند مورد مشورت و احترام ما هستند و این حس متقابل وجود دارد. هرگز احساس نمی‌کنیم در دو سوی میز هستیم، بلکه گویی همه با هم برای یک هدف تلاش می‌کنیم.

چرا صندوق بیمه بیکاری سینماگران تحقق نیافت؟

رییس سازمان سینمایی با اشاره به تنگناهای مالی برای راه‌اندازی صندوق بیمه بیکاری ادامه داد: قرار بود بودجه سال گذشته سینما صد درصد تخصیص یابد و قصد داشتیم بخشی از آن را برای این صندوق اختصاص دهیم، اما متاسفانه بودجه به طور کامل تخصیص داده نشد و این امر تحقق پیدا نکرد. وی یادآور شد: امسال هم که از آغاز به عنوان سال ریاضت اقتصادی نام گرفته‌ و معلوم است که این بودجه اختصاص داده نمی‌شود با این حال تمهیدات دیگری داریم. مهم‌ترین حسنش این بود که راهکارهای این قضیه معلوم شد. خیلی آرزو داشتم این صندوق همزمان با روز ملی سینما راه اندازی شود که متاسفانه امکانش نیست اما در هر حال امیدوارم وضعیت اقتصاد سینما بهتر شود چراکه امنیت شغلی سینماگران و منزلت اجتماعی آنان در گرو وضعیت اقتصادی سینماست.

ایوبی با بیان اینکه خبرهای خیلی خوبی در شبکه نمایش خانگی داریم، از کنترل قاچاق فیلم در تهران و مبارزه بی‌امان با این مساله ‌، ارتقاء نمایش خانگی‌ و… به عنوان دیگر اقدامات مهمش در دو سال گذشته یاد کرد و افزود: بخشی از اقتصاد سینما در سیستم نمایش خانگی تامین شده است بویژه در مورد کشوری مثل ما که هزار شهر آن سینما ندارد، شبکه نمایش خانگی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. وی در پاسخ به اینکه مهمترین اتفاق روز ملی سینما چه خواهد بود، گفت: مهمترین اتفاق آن روز این است که همه اهالی سینما با غرور و لبخند و امیدواری کنار یکدیگر باشند.

تاکید بر برگزاری دوباره بخش بین‌الملل فجر در اردیبهشت ماه

ایوبی با اشاره به اینکه سال آینده نیز بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر همچون امسال به صورت مجزا برگزار می‌شود، افزود: دبیر این بخش بزودی معرفی خواهد شد و این مجزا کردن مطمئنا اتفاق درخشانی خواهد بود. او در پاسخ به میزان رضایتش از بخش بین‌الملل دوره گذشته جشنواره فجر با توجه به انتقادات مطرح شده، توضیح داد: بعضی ویژگی‌هایش جشنواره امسال خوب بود و بخشی از بخش‌های دیگرش می‌توانست خیلی بهتر باشد.

ایوبی همچنین درباره غیبتش در میهمانی افطاری ریاست جمهوری با هنرمندان تصریح کرد: سفر بسیار مهمی به چین داشتم که چند بار به تعویق افتاده بود و نمی‌شد تغییرش داد. تاریخ این سفر پیش از برنامه رییس جمهوری قطعی شده بود و مخصوصا آن تاریخ را انتخاب کرده بودم چون همزمان با شب‌های قدر و تعطیلی سینما بود و کار کمتری داشته باشیم اما متاسفانه با برنامه ریاست جمهوری همزمان شد و اصلا امکان تعویق دوباره ان وجود نداشت.

رئیس سازمان سینمایی در بخش پایانی گفت‌وگوی ایسنا در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود حمایت‌های هنرمندان هنوز بخشی بخشی از تصمیماتش را با توجه به نظرات مخالفانش می‌گیرد، گفت: بزرگترین سرمایه خود را حمایت هنرمندان می‌دانم و آرزو می‌کنم فضای امیدواری در میان اهالی سینما باقی بماند. او در عین حال گفت: البته از اهالی سینما هم انتظار درک متقابل دارم. می‌دانم فیلمسازی که فیلمش دچار مشکل می‌شود،‌ برای او هیچ چیز دیگری به جز آن فیلم اهمیت ندارد. همه زندگی و اولویت او فیلم خودش است. انتظار دارد تمام سازمان سینمایی دنبال حل مشکل او باشند. در حالی که مساله او فقط یکی از ده‌ها موضوعی است که در دستور کار سازمان سینمایی است.

رییس بنیاد «شمس تبریزی و مولانا» اضافه کرد: بعضی دوستان انتظار دارند هر زمان ارائه کردند وقت گفت‌وگو فراهم شود اما من هم متقابلا از دوستم انتظار دارم همانطور که مسایل فردی خود را در سینما می‌بینند، کلیت سینما را هم ببیند و خود را برابر با تمام سینمای ایران ندانند زیرا متاسفانه گاه این اتفاق می‌افتد.

دکتر حجت‌الله ایوبی در پایان صحبتش گفت: آنچه را که اصلا نمی‌پسندم، سخن گفتن هنرمندان از طریق رسانه‌ها است. این گفتگوهای رسانه‌ای اصلا بر من اثرگذار نیست و حتی گاه نتیجه معکوس داشته است. چرا که ما همواره می‌توانیم با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و نیازی نیست دوستان مسائل خود را از طریق رسانه‌ها به ما اعلام کنند. من مدیری هستم که تمام لحظات در تعطیلات و اعیاد رسمی و حتی تا لحظه تحویل سال پیگیر کار سینماگران هستم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها