تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۱۲:۱۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 63789

یکی از نکات بارز بازیگری گوهر خیراندیش در این است که همیشه بازی‌های باورپذیری از او دیده‌ایم. به گزارش سینماسینما، گوهر خیراندیش بازیگر و مدرس سینما و تئاتر متولد یکم شهریور ماه سال ۱۳۳۳ در شیراز است. یکی از نکات بارز بازیگری وی در این است که هیچ گاه ضعیف بازی نکرده و همیشه بازی‌های قابل قبول و باورپذیری از او دیده‌ایم. نوع بازی و جنس صدای وی باعث می‌شود که بدون توجه به نقشی که بازی می‌کند، مخاطب از او انرژی بگیرد. یک جور آرامش خاصی در بازی او نهفته است که همین آرامش به تماشاگر نیز انتقال پیدا می‌کند. به مناسبت تولد گوهر خیراندیش با وی گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

 

خاطره‌ای از جشن تولدتون برایمان تعریف کنید؟

دورانی که اسماعیل خانی زنده بود و در کنار هم بودیم، همیشه من را غافلگیر می‌کرد. تولد من را همیشه به خاطر داشت و طوری برنامه‌ریزی می‌کرد که من متوجه نشوم و گاهی دوستانم را به جشن تولدم دعوت می‌کرد.

بعد از ایشان فرزندانم این کار را انجام می‌دهند و این روزها دوستانم من را غافلگیر می‌کنند. بیش از همه دوستانم، روز گذشته اول شهریور ماه تلفنی از طرف آقای وزیر داشتم که خیلی غافلگیر شدم .

 

از طرف آقای صالحی با شما تماس گرفتند؟!

بله امروز با من تماس گرفتند و گفتند آقای وزیر می‌خواهند تولدتان را به شما تبریک بگوید. تلفن وصل شد و پس از احوالپرسی آقای صالحی تولدم را تبریک گفتند. حتی جویای حال فرزندانم شدند و هر کدام را با نامشان (امیر، آزاده، آناهیتا) احوالپرسی کردند. ابتدا فکر می‌کردم دوستی دارد با من شوخی می‌کند، چون تا به امروز هیچ شخصیت دولتی یا حکومتی تلفنی به من تبریک نگفته بود با اینکه من بارها از طرف بانک‌ها، سایت‌ها، دوستان و همکارانم پیام تبریک دریافت کرده بودم برایم این موضوع جالب و شنیدنی بود.

حتی دخترم برایم جشن تولد گرفت از طرفی روز گذشته قرار بود در سینما کوروش تهیه‌کننده فصل نرگس خانم سحر صباغ سرشت برایم جشن تولد بگیرد و روز قبل از تولدم در اجرای «آینه‌های رو به رو»، محمد رحمانیان کارگردان این اثر، مرا غافلگیر کردند و از اینجا به تمام گروه خسته نباشید می‌گویم، اما انتظار تماس وزیر ارشاد را نداشتم.

البته روز گذشته برایم خاطره‌انگیز بود. دیداری با آقای صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داشتم و آنها قرار بود برای من تولدی برگزار کنند. من از آنها درخواست کردم هزینه جشن تولد من را برای جراحی قلب یک کودک موسسه خیریه «شریان» بدهید که متاسفانه ۱۱۰ بچه بی‌بضاعت در نوبت عمل قلب هستند و آقای صلاحی درخواست من را برای کمک و حمایت پذیرفتند و قرار شد بیش از ۵۰ بروشور این خیریه، در اختیار ۵۰ تن از شهرداران تهران و حومه قرار بگیرد و هر کدام از آنها هزینه درمان عمل قلب یک کودک را انجام بدهند، واقعا امسال برای من، روز تولدم، روز غافلگیرکننده و فراموش نشدنی بود.

 

شما چه درخواستی از وزیر ارشاد دارید؟

قبل از اینکه درخواستی از جناب وزیر داشته‌ باشم، ابتدا حضورشان را به عنوان وزیر ارشاد تبریک می‌گویم. امیدوارم زمانی که در جایگاه خودشان مستقر شدند با هم‌اندیشی و تعامل با هنرمندان و با تمرکز بیشتری درخواست‌های خود را اعلام کنیم.

 

آرزوی شما در روز تولدتان چه بود؟

آرزوی من این است که مردم کشورم در سلامتی و تامین نسبی به سر ببرند و امیدوارم برای جوانان محیط ایده‌آل و مناسبی فراهم شود. همچنین، آرزو می کنم در جهان جنگی نباشد و صلح برقرار شود.

در خصوص کار جدیدتان بفرمایید؟

مشغول بازی در فیلم سینمایی «لس آنجلس-تهران» به کارگردانی تینا پاکروان هستم .

 

کارگردانی یک خانم و آقا چه تفاوتی با هم دارد؟

در سنیما جنسیت مطرح نیست. من با خانم میلانی و تنیا پاکروان کار کردم. تفاوتی با هم ندارند. اصل کار طراحی نقش و باورپذیر بودن آن است، در هر کاری بیشتر از ارتباط کارگردان آنچه که اهمیت دارد محوریت اصلی فیلم و تمرکز روی نقش است. بازیگر باید این امکان را داشته باشد با کارگردان چه مرد و چه زن طوری تعامل برقرار کند که بتواند به کمک کارگردان به نقش نزدیک شود و این باور پذیری را در مخاطب به وجود بیاورد.

 

به تازگی لوح و تندیس قدردانی از یک عمر فعالیت را از انجمن منتقدین دریافت کردید. به نظر شما دلیل ماندگاری یک هنرمند چه چیزی می‌تواند باشد؟

به نظر من دلیل ماندگاری یک هنرمند اهمیت دادن به رشته‌ای است که انتخاب می‌کند. من اگر رشته بازیگری را انتخاب کرده‌ام باید در قبال آن احساس مسئولیت و تعهد به جامعه، مردم و کار داشته باشم و کار خود را درست انجام بدهم. همچنین سعی کنم کارهای تکراری را قبول نکنم. من تا به امروز هیچ کاری را به خاطر مسائل‌ مالی انتخاب نکرده‌ام بلکه بیشتر توجه من با مشکلات جامعه و سطح آگاهی و ارتقا دادن جامعه به وسیله هنر از جهت فرهنگی بوده است.

بنابراین اگر نقش‌هایی را بازی کرده‌ام که به نظر شما ماندگار شده است دلیلش فقط تعهد و احساس مسئولیت در قبال رشته‌ای است که انتخاب کرده‌ام.

 

برای جوانان امروز چه توصیه دارید؟

قبل از هر چیزی توصیه من مطالعه است چرا که اگر در زمینه شغل خود تحصیلات آکادمیک نداشته باشند به نظر من خیلی نمی‌توانند در این حوزه تداوم پیدا کند. دوام و پویایی یک شغل بستگی به، به روز بودن اطلاعات و تحقیق دارد. هر کسی در هر رشته‌ای تحقیقات و مطالعه را نداشته باشد و خود را به روز نکند، نمی‌تواند ماندگار باشد.

البته علاوه بر رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنید، باید در زندگی درباره مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هنر جامعه مطالعه داشته باشید. همچنین یک هنرمند علاوه بر رشته تخصصی خود باید از سایر رشته‌ها نیز آگاهی داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها