تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۰/۱۶ - ۱۱:۰۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 9115

در فهرست آثار راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر نام جدیدترین ساخته فرزاد موتمن با عنوان «آخرین‌بار کی سحر رو دیدی؟» نیز دیده می‌شد. فیلمی که به گفته کارگردانش با موضوع «جست‌وجو» و در ژانر پلیسی، محتوا و ساختار متفاوتی با دیگر آثار این کارگردان دارد و به دلیل ریتم تند و پرشتاب فیلم مخاطب بهتر می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. اکنون نیز فیلم «سایه روشن» موتمن که یک درام روان‌شناختی است از سوی گروه «هنر و تجربه» در اکران است.

«آخرین‌بار کی سحر رو دیدی؟» چگونه فیلمی است؟
آخرین ساخته‌ام یک فیلم پلیسی است که در پس‌زمینه آن معضل اجتماعی مطرح می‌شود. فیلمنامه این اثر را امیر عربی نوشته است و پیشنهاد ساخت آن را سعید عصمتی مطرح کرد که سرمایه‌گذار این فیلم است. بسیاری از فیلمسازان به ساخت فیلم‌هایی با تم جست‌وجو علاقه دارند و من هم باتوجه به اینکه تم اصلی فیلم جست‌وجو است به ساخت آن علاقه‌مند شدم. این فیلم موضوع مهمی را مطرح می‌کند و واکنشی به برخی اخباری است که هر روز در صفحه حوادث روزنامه‌ها منتشر می‌شود.
سال گذشته شما با فیلم «خداحافظی طولانی» در جشنواره فیلم فجر حضور داشتید و آن فیلم توانست در بخش‌های مختلفی نامزد دریافت سیمرغ باشد و در نهایت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین طراحی لباس را به خود اختصاص داد. باتوجه به اینکه امسال نیز فیلم شما در فهرست آثار راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره قرار گرفته است فکر می‌کنید «آخرین‌بار کی سحر رو دیدی؟» چقدر شانس موفقیت در جشنواره را داشته باشد؟
نظر شخصی‌ام این است که این فیلم به مراتب از «خداحافظی طولانی» موفق‌تر عمل خواهد کرد. اما باید دید نظر هیات انتخاب چه خواهد بود و بهتر است پیشاپیش هیچ اثری را ارزیابی نکنیم و به هیچ فیلمی جایزه ندهیم.
به‌هرحال به عنوان کارگردان این فیلم به‌نظرتان فیلم چه ویژگی متمایزی نسبت به آثار قبلی شما دارد، چه از نظر ساختار و چه محتوا؟
«آخرین‌بار کی سحر رو دیدی؟» هم به دلیل موضوعی که مطرح می‌کند برای مخاطب جذاب است و هم از این منظر که ریتم فیلم بسیار تند، سریع و پرشتاب است. قصه فیلم از ابتدا تا پایان به سرعت برای مخاطب تعریف می‌شود و از همین روی مخاطب عادی خیلی به فیلم نزدیک می‌شود و بهتر با آن ارتباط برقرار می‌کند.
فیلم‌های راه‌یافته به سودای سیمرغ معرفی شدند و فیلم‌هایی که از این بخش کنار گذاشته شدند نیز مشخص شد. باتوجه به این فهرست و اسامی، ارزیابی‌تان از جشنواره امسال چیست و فکر می‌کنید آثار راه یافته به بخش سودای سیمرغ در چه سطحی هستند؟
فهرست آثار انتخاب شده برای بخش سودای سیمرغ را دیده‌ام و هرچند هنوز این فیلم‌ها را ندیده‌ایم اما احساس می‌کنم هیجان‌انگیزترین فیلم‌ها برای این بخش انتخاب شده‌اند. هرچند ممکن است فیلم‌های خوبی هم انتخاب نشده و از این بخش کنار گذاشته شده باشند. اما باتوجه به همین فهرست به عنوان یک فیلمساز و مخاطب سینما علاقه‌مند دیدن تمامی این آثار هستم و امیدوارم جشنواره خوبی را پیش رو داشته باشیم.
اشاره کردید مخاطب با فیلم «آخرین‌بار کی سحر رو دیدی؟» بهتر ارتباط برقرار می‌کند. آیا می‌توان گفت خواسته‌اید به نوعی به سینمای تجاری یا سینمایی برای مخاطب عام‌تر سینما نزدیک شوید؟
اگر بخواهم دقیق پاسخ دهم باید بگویم همین‌ کار را می‌خواستم انجام دهم.
این روزها فیلم «سایه روشن» شما در گروه سینمایی «هنر و تجربه» در حال اکران است. از وضعیت اکران فیلم تا امروز راضی هستید؟
به هرحال شرایطی پیش آمد که این فیلم با تاخیر دو‌ساله در اکران روبه‌رو شد و در نهایت با ارزیابی‌های صورت گرفته امکان اکران عمومی را پیدا نکرد؛ چراکه معتقد بودند فیلم سخت و پیچیده‌ای است و تماشاچی اندکی دارد. اما باتوجه به اکران محدودتر آن در گروه سینمایی «هنر و تجربه» خوشبختانه فیلم تماشاگر خودش را پیدا کرده و همین مخاطب خاص توانسته با فیلم ارتباط برقرار کند و فیلم دیده شده است.

منبع: اعتماد

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها