تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۱/۱۷ - ۱۰:۵۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 44009

یک روز بخصوصسینماسینما، علی پاکزاد – همایون اسعدیان کارگردان فیلم «یک روز به خصوص» با اشاره به اینکه فیلمنامه این فیلم را چند سالی است که در اختیار داشته و تغییرات زیادی روی آن اعمال کرده تاکید کرد فیلم آبرومندی ساخته است.

به گزارش سینماسینما، اسعدیان یکی از کارگردانان نام آشنای سینماست، او از پنج سال است که فیلم نساخته است.آخرین ساخته اسعدیان به پنج سال قبل بر می گردد. نام آخرین ساخته اسعدیان «بوسیدن روی ماه» بود. مصطفی زمانی ، پریناز ایزدیار و فرهاد اصلانی در فیلم او نقش آفرینی می کنند. باید دید که ساخته جدید اسعدیان چگونه خواهد بود.

کارگردان فیلم «یک روز به خصوص » درباره شرایط این فیلم گفت: «بهمن ماه سال گذشته فیلمبرداری این فیلم آغاز شد. ۲۰ اسفند همان سال فیلمبرداری به پایان رسید. نزدیک به پنج سال است که فیلم نساخته ام، اما همواره با فضای سینما در ارتباط بوده ام. خوشبختانه شغل من سینما است. تجربه تهیه کنندگی فیلم «بوفالو» را در این مدت داشتم. زمانی که سن افراد بالا می رود نگرانی هایی به وجود می آید که اجازه فیلمسازی را به افراد نمی دهد. ممکن است ساخت فیلم بعدی من نیز پنج سال به طول انجامد، اما اگر شرایط مطلوب باشد شاید در زمان کوتاهی نیز باز هم فیلم ساختم. عموما سعی می کنم که خودم را در یک موقعیت نگه ندارم و ساختار فیلم هایی که می سازم را تغییر دهم. قصد ندارم همواره در یک فضا و ساختار خاصی فیلم بسازم. طرح فیلمنانه فیلم «یک روز به خصوص» را در چند سال اخیر در اختیار داشتم. سعی کردم تغییراتی که مد نظرم است را پیاده کنم تا بتوانم با فراغ بال این فیلم را بسازم. این علاقه به جایی رسید که بهمن ماه سال گذشته شروع به ساخت فیلم کردم.»

او ادامه داد: «مصطفی زمانی یکی از بازیگران فیلم من است. بازی متفاوتی از این بازیگر مشاهده خواهید کرد. البته آقای زمانی در فیلم «سارا و آیدا» نیز نقش آفرینی کرده است. منتظر می مانیم تا نتیجه کار فیلمسازان و بازی بازیگران را مشاهده کنیم. نزدیک به دو سال است که من طرح مشخصی را برای فیلم «یک روز به خصوص» در نظر گرفته ام. ابتدای کار قرار بود که نقش اول مرد را آقای حامد بهداد بازی کند. متاسفانه در شروع پیش تولید با آقای بهداد به مشکل خوردیم و این همکاری را متوقف کردیم. از بهداد عذرخواهی کردیم و به سراغ مصطفی زمانی رفتیم. ترکیب بازیگران این فیلم به عقیده من شاخص هستند. آقای اصلانی نیز در این فیلم حضور دارند، شاید نزدیک به پنج یا شش سال بود که بنده با آقای اصلانی دچار سو تفاهم بودم اما این موضوع برطرف شد. خانم ایزدیار هم در این فیلم حضور دارند.»

اسعدیان درباره ویژگی های فیلم «یک روز به خصوص» گفت: «این فیلم با تمام فیلم هایی که تا امروز ساخته ام متفاوت است. امیدوارم مورد پسند مخاطبان قرار گیرد. مازیار میری نقش ویژه ای در فیلم من دارد. البته این همکاری نکته قابل توجه یا چیز جدیدی نیست.سالهای سال است که ما با هم همکاری داریم؛ در فیلم «سعادت آباد» من تهیه کننده فیلم آقای میری بودم. آقای میری تدوینگر و مجری طرح فیلم «یک روز به خصوص» هستند. قصد ارزش گذاری ندارم اما فیلم من و آقای میری فیلمهای با ابرویی لقب می گیرند.»

کارگردان «یک روز به خصوص» درباره جشنواره فجر گفت: «اساسا با اتفاقات اخیر در جشنواره فجر موافق نیستم. حس می کنم جشنواره ماهیت واقعی خود را از دست داده است. سیاست های جشنواره باعث شده تا این رویداد مهم از حالت رقابتی خود خارج شود و بیشتر شبیه به یک جشن و فضایی برای همدلی باشد. البته این موضوعات را قبل از جشنواره به محمد حیدری دبیر جشنواره گوشزد کرده بودم. زیرا معتقدم داوران جشنواره به صورت طبیعی باید بیست تا بیست و دو فیلم را  ببنند و داوری کنند. این اعتقاد را ندارم که ما در سال توانایی تولید سی و اندی فیلم خوب را داشته باشیم. حتی اگر این تعداد فیلم خوب هم داشتیم باید بیست و چند تا از آن را انتخاب می کردیم. هیچ جشنواره ای در دنیا چنین تصمیمی نمی گیرد. اگر به جشنواره هایی مانند کن نگاه کنیم می بینیم که به هیچ وجه تعداد فیلم هایشان را افزایش نمی دهند امکان دارد که این تعداد کم شود اما افزایش پیدا نمی کند. ارزش رقابت را کاهش داده ایم. بضاعت فیلم های ایرانی تا این حد نیست. هر سال ما شاهد سه یا چهار فیلم خوب در جشنواره هستیم. متاسفانه روابط و پارتی بازی باعث شده که ارزش جشنواره ما نیز کاهش پیدا کند. فشار ارگانها و مسائل دیگر باعث شد تا تعداد فیلم ها در جشنواره افزایش یابد. تغییرات در قوانین جشنواره در سال های اخیر بیش از حد بوده است. هیچ جای دنیا ما چیزی با نام فیلم اولی مشاهده نمی کنیم. مشکلی نیست که به جوانان توجه شود اما به صورت حرفه ای و معقول باید این موضوع صورت گیرد. حذف بخش نگاه نو کار ارزشمندی است. اما چرا به همان اندازه و تعداد فیلم های جوانان یا همان فیلم اولی ها را به بخش مسابقه اضافه کنیم.یعنی همان یازده فیلمی که در بخش نگاه نو بود در بخش سودای سیمرغ نیز مشاهده می شود.نمی توانم باور کنم ما امسال یازده فیلم اولی خوب داریم.»

کارگردان «بوسیدن روی ماه» درباره فیلم هایی که به جشنواره راه پیدا نکردند گفت: «ما باید قواعد بازی را بپذیریم. بسیاری از مواقع در جشنواره کن نیز مشاهده می کنیم؛ که آثاری از بزرگان سینمای دنیا بیرون می ماند. نمی توانم درباره فیلم هایی که بیرون مانده است صحبت کنم. زیرا این فیلم ها را ندیده ام. بعد از جشنواره و با مشاهده همه فیلمها می توان درباره این موضوع نظر داد. عموما نباید به مدیران جشنواره و کسان دیگر فشار آورد و باید اجازه دهیم هر پروسه ای با قوانین خاص خودش پیش برود.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها