تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۱۵:۴۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 24931

نیکی کریمیهمراهی سینما و جشنواره‌های هنری برای مقابله با بیماری در کشور سوژه ای است که باعث شد درباره آن با «نیکی کریمی» صحبت کنیم، هنرمندی که دغدغه‌ زندگی سالم در او باعث شد در بخشی از این مصاحبه توصیه کند:« سعی کنیم شهر و جامعه‌مان را تمیز نگه‌ داریم».

سینماسینما، دنیا عیوضی ـ این بازیگر سینمای ایران معتقد است دسترسی به اینترنت مردم را نسبت به سلامتی مطلع کرده تا جایی که با یک سرچ ساده متوجه می‌شوند چه مواد غذایی برای‌ بدن‌ مفید است یا مضر. در همین حال کریمی به آن‌هایی اشاره می‌کند که به سلامتی خود توجه نمی‌کنند و با خوردن غذای ناسالم به بدن‌شان آسیب می‌رسانند. با  نیکی کریمی درباره آنچه به سلامتی مربوط می‌شود گفتگو کردیم که ماحصل آن در پی می‌آید:

 

دغدغه اصلی شما درباره سلامت و بهداشت چیست؟

همه در این کشور زندگی می‌کنیم، پس باید سعی کنیم شهر و جامعه‌مان را تمیزتر نگه ‌داریم. این‌کار به سلامت همه ما کمک می‌کند. مثلا من واقعا متاسف می‌شوم وقتی می‌بینم که یک نفر از شیشه ماشین‌ زباله‌ای را بیرون می‌ریزد، یا اینکه درِ کیسه زباله‌اش را درست نمی‌بندد. به هرحال همه این‌ها روی سلامت ما تاثیر می‌گذارد.

 

چه مواردی در حوزه سلامت شما را آزرده می‌کند؟

امکان ندارد کسی که در ایران زندگی کند و در تهران که در جایی گود قرار گرفته و همیشه آلودگی در آن است. آلودگی هوا و ترافیک روی همه ما تاثیر می‌گذارد. عوامل زیادی دست به دست هم می‌دهند که به سلامتی ما آسیب بزنند؛ مثل پارازیتِ ماهواره‌ که فکر می‌کنم همه ما از آن‌ها کشیده‌ایم، یا میوه، تره‌بار و سبزی آلوده چیزهایی هستند که در طول این سالها روی ما تاثیر گذاشته‌اند و چون کاری از دست ما بر نمی‌آید که در قبال آن انجام دهیم، آزرده می‌شویم. به هرحال با یکی- دو بار  سفر شمال یا جاهای دیگر رفتن که قطعا نمی تواند ما را از این آسیب‌ها مصون کند و آزرده‌مان می‌کند.

 

فکر می‌کنید مردم آگاهی بالاتری نسبت به گذشته درباره این مسائل پیدا کرده اند؟

باید برای هر آدمی آگاهی مهم‌تر از همه چیز باشد. الان هم که دسترسی به این چیزها راحت‌ شده‌است و با یک سرچ ساده در اینترنت متوجه می‌شویم که چه مواد غذایی را بخوریم بهتر است و چه چیزهایی را نخوریم و چطوری می‌توانیم سلامت‌مان را حفظ کنیم. به نظر من این ها باعث شده که الان اکثر مردم آگاه باشند. یک تعدادی هم هستند که نسبت به زندگی‌ خودشان دقتی ندارند. این آدم‌ها همان‌هایی هستند که همیشه غذا از بیرون سفارش می‌دهند و فست‌فود می خورند. این ها به طور کلی خیلی تاثیر بدی روی هر فردی می گذارد.

 

این روزها اخبار بیماری های مختلف در اثر آلودگی های محیطی، تغذیه و سبک زندگی غلط، زیاد شنیده می شود. به عنوان یک هنرمند که دغدغه مسائل اجتماعی دارد، از این شرایط چه احساسی دارید؟

وقتی ما مثلا در پایتخت زندگی می‌کنیم، پایتخت زندگی کردن عوارض خودش را دارد، مثل در معرض بیماری‌های مختلف بودن یا چیزهای دیگر. بله آمار بیماری‌ها بالا رفته و آدم متاسف می‌شود ولی خب همین است دیگر. مگر اینکه آدم‌ بتواند ورزش کند یا اینکه به خودش بپردازد که این چیزها روی‌اش تاثیر نگذارد.

 

شما در حوزه شخصی خودتان چقدر به این مسائل حساس هستید؟

من هم خیلی سعی می‌کنم که به سلامتی‌ام اهمیت بدهم. اما واقعیت این است که انقدر در طول سال کار هست و همه ما در وسط این شهر زندگی می‌کنیم که شاید نتوانم خیلی ورزش کنم. اما سعی می‌کنم آن تنیسی که سالهاست بازی می‌کنم را بازی کنم.  فکر می کنم که همین باعث می‌شود که به هرحال یک تعادلی به‌وجود بیاید. من به شنا و تنیس خیلی علاقه دارم. درباره پرهیز غذایی هم قطعا یک چیزهایی هست که در طول سال‌ها به آن‌ها رسیده‌ام. مثلا روغن‌های مایع و جامدی که کارخانه‌ها تولید می‌کنند را اصلا نمی‌خورم. شکر و قند را اصلا نمی خورم و سعی می‌کنم میوه و سبزیجات جزو چیزهایی باشد که در طول روز زیاد ‌می‌خورم.

 

سینما یکی از جدی ترین رسانه های امروز است. فکر می‌کنید از طریق این رسانه می‌توان مردم را با اهمیت سلامت آشنا کرد؟

به‌نظر من قطعا سینما مستقیم نمی‌تواند در این باره حرف بزند. در فیلم‌های مستند بیشتر می‌توان در این زمینه حرف زد.

 

گفته می‌شود شادابی و سلامت پوست با بدن سالم ارتباط مستقیم دارد. شما در این‌باره چه نظری دارید؟

بله؛ حرفی که همیشه زده می‌شود این است که آن چیزی که درونتان است در صورت‌تان نمایان می‌شود، هم  از لحاظ غذایی که می‌خورید هم از لحاظ وضعیت روحی که دارید. این کاملا درست است. وقتی شما مدام غذاهای بد بخورید قطعا روی پوست‌‌تان اثر می‌گذارد.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها