مسعود کیمیایی در هفتادوپنجمین بهار سالهای عمرش، سیامین ساخته بلند سینماییاش را کلید خواهد زد. پس سالِ پیشِرو برای خالق «قیصر» و «گوزنها» و «اعتراض» و «تیغ و ابریشم» چون با یک خلق تازه مصادف است، سال مهمی هم هست. با مسعود کیمیایی در آستانه نوروز، سالی که گذشت را مرور کردهایم و از سالِ پیشرو گفتهایم.
نوروز امسال، هفتادوپنجمین نوروزی است که مسعود کیمیایی تجربه میکند. نوروزی که با سینما هم گره خورده و بناست فیلم تازه شما پس از آن کلید بخورد. نوروز هفتادوپنجم عمر شما، چه حالوهوایی دارد؟
«قاتل اهلی» سیامین فیلم بلند من است که دارم آن را شروع میکنم و شعفی برایم در پی دارد؛ شعفی که اگر فیلم هزارم را هم بسازم، فرقی نمیکند، باز با من است. همیشه این شعف موقع شروع یک کار تازه، به سراغم میآید و همراه میشود با آن گرما و سرمایی که آن اثر با خود میآورد. این گرما و سرما، ازآنروست که در سینما، با مردم روبهرویی. فیلمساختن کاری نیست که در خلوت و تنهایی انجام دهی و مثلا فقط بزنی به دیوار و عدهای بیایند و بگویند خوب است یا بد. در سینما با توده مردم کار داری. اولینبار که آنها فیلمت را میبینند، حسوحالی یگانه رخ میدهد. روبهروشدن با مردم از طبقات مختلف، حسوحالی دارد که همیشه موقع اولین نمایش یک فیلم با آدم هست؛ حسوحالی که اصلا فکر آدمی را تغییر میدهد؛ البته منظورم سپهر فکری نیست. این مواجهه با طبقات مختلف مردم بهواسطه یک فیلم، ذات فکر را دستکاری نمیکند، اما اجراهای مختلف تخیل و فکر را که در فیلم نمایان شده، تغییر میدهد. در تخیل، مترجمی که وجود دارد و تخیل را ترجمه میکند، مدام در حال تغییر است و با تغییر مردم، تغییر میکند. همانطور که نگاه مردم در سالهای ۵٠ و ۶٠ و ٧٠ مدام تغییر کرده، این تغییر، اجراهای مختلف از فکر و تخیل را هم تغییر میدهد. نسل تازه را که نگاه میکنی، گویش و لباسشان برداشتهای اجتماعیشان برخوردهای عاشقانه و شخصی و حتی اعتراضآمیزشان همه متفاوت شده، همه تغییر کرده. پس دیگر باید فیلمی بسازی که همه طبقات و تغییرات را ببیند و از همه مهمتر این است که بشود با نسل تازه و تغییراتشان ارتباط برقرار کرد.
ارتباط بین شما و نسل تازه چطور شکل میگیرد؟
ادبیات و شعرش را نگاه میکنم، سلیقهاش را در عام نگاه میکنم و متوجه میشوم نسبت به سالهای قبل شکلهای متفاوتی دارد. از همه اینها مهمتر این است که من یک مدرسه هم دارم؛ مدرسهای که مدام جوانها در آن رفتوآمد دارند. من یک مدرسه هنر دارم که در آن شکلهای مختلف زندگی و سلیقه را از نزدیک میبینم. بهخصوص که من اهل هنرهای سرد نیستم و همیشه سرخی و گرمی با من هست، کارم برای ارتباط با این تغییرات مشکل میشود. درِِِ آرمانهایم چهارطاق باز نیست که هرکسی واردش شود، پس کارم دشوارتر است.
از تخیل حرف زدید و جلوههای مختلف آن، نوروز و بهار در ذهن و جان و تخیل مسعود کیمیایی چه جایگاهی دارند؟
بهار که هر سال هست و مهمتر از همه این است که نوروز، خیلی احترام دارد. چون از سالهای دور میآید، کهن است و جای والایی در ذهن آدمها دارد. بهار هم فصلی شگفت است. انگار که زندگی سرد تمام و زندگی گرم شروع میشود. با خودش شادمانی میآورد و با شادمانی بهار، همه ما هم شادمان میشویم، صاحبِ شعف عید و فروردین میشویم، شعف بهار.
سال ٩۴ را چطور ارزیابی میکنید؟ این سال بر شما چطور گذشت؟
ارزیابی من از سال ٩۴ به این بستگی دارد که دوربین را کجا بگذاریم و از کدام منظر این سال را تماشا کنیم؛ از منظر سیاست یا از منظر هنرها؟ بهنظرم باید به این فکر کرد که نگاه جهان به هنر در این سال چقدر تغییر کرده و اینجا، در این مملکت، طی این سال چه اتفاقاتی افتاده؟ این سال برای من سراسر با کتاب داریوش شایگان درباره شارل بودلر گذشت، با «جنونِ هشیاری». بهترین اتفاق برای من در این سال، آشنایی با این کتاب بود؛ کتابی که خیلی دوستش دارم. هیچوقت هم نمیخوانمش از سر تا ته، فقط باز میکنم و چند سطر آن را میخوانم. فکر میکنم احوالات کتاب، خیلی نزدیک است به ما. این نزدیکی، به نظرم همان – بهظاهر- انحطاطگرایی که رخِ دیگرش سیاهنمایی است و در این کتاب اینطور مطرح میشود که این ویژگی، بودِ آدمی است؛ او سیاه نمیبیند، بلکه از جایی میآید، از طبقه و تاریخی میآید که رویش تأثیر گذاشته و نگاهش را متأثر کرده است. مثلا نگاه کنید به فیلمهای سهراب شهیدثالث یا امیر نادری، راجع به ارزش هنریشان حرف نمیزنم، نگاه جاری در آن را میگویم. نگاهی که در این فیلمها هست از یک زندگی خاص میآید، از آنچه مؤلفانش از سر گذراندهاند و چشیدهاند.
برنامه شما برای سال ٩۵ چیست؟
یک مجموعهداستان دارم که در حال نوشتنش هستم و در این سال تمامش میکنم، فیلم «قاتل اهلی» را هم در این سال خواهم ساخت. این فیلم، فیلم مهمی برای من است و خیلی چیزها را باید به من برگرداند.
و آرزوی شما در آستانه سال نو؟
سلامتی خودم، پسرم و دخترم که راه دور است و البته سلامتی دوتا نوههایم، که خیلی دلم برایشان تنگ شده، بهخصوص که عید هم در راه است و این دلتنگی با آمدن بهار افزون میشود.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- تشویق طولانی مسعود کیمیایی در «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار»/ کیمیایی از غم نبود مهرجویی گفت
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- به بهانه «خائنکشی»؛ کیمیایی از دریچه «قیصر»
- یک فرصت طلایی برای خائن کشی/ به بهانه پخش مینیسریال «خائنکشی»
- منتقد سینما: مسعود کیمیایی نزدیکترین فیلمساز ایرانی به جهان ملویل است
- بدرقه احمدرضا احمدی به خانه ابدی
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- رمانتیسم خونبار کمونیستی/ بررسی تحلیلی «گوزنها» و انقلاب مسلحانه
- اکران «خائن کشی» در جشنواره روتردام
- تغییر نسخه جشنوارهای «خائن کشی» برای اکران عمومی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد