گزارش سینماسینما از جزئیات یک ابهام/ آیا حضور «امپراطور جهنم» و «شعله‌ور» در جشنواره فیلم فجر قانونی است؟

سینماسینما، درنا حسین‌زاده – فیلم‌های سینمایی «امپراطور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی و «شعله‌ور» ساخته حمید نعمت‌الله سال گذشته از سوی هیات انتخاب جشنواره دیده و برای نمایش در بخش خارج از مسابقه انتخاب شده بودند، اما براساس درخواست سازندگان از جشنواره کنار گذاشته شدند، حالا این فیلم‌ها به بخش مسابقه جشنواره راه یافته‌اند و این براساس فراخوان جشنواره خلاف مقررات به نظر می‌رسد.

به گزارش سینماسینما، براساس فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که در تاریخ هفدهم مهرماه از سوی دبیرخانه این رویداد سینمایی منتشر شد تنها آثار بلند سینمایی می‌توانند در این جشنواره حاضر شوند که تا بهمن ماه ۱۳۹۶ در داخل و خارج از کشور به نمایش درنیامده‌­اند و همچنین آثاری که در دوره‌­های قبل توسط هیأت انتخاب بازبینی شده باشند نمی­‌توانند متقاضی شرکت در این دوره باشند.

حالا با توجه به این نکته که به وضوح در فراخوان جشنواره قابل مشاهده است باید دید وضعیت «امپراطور جهنم» و«شعله‌ور» در سی و پنجمین دوره جشنواره به چه ترتیب بود تا دریافت آنچه در جشنواره سی و ششم رخ داده تخلف است یا خیر؟

در تاریخ جمعه هفدهم دی ماه اسامی فیلم‌های راه یافته به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از سوی محمد حیدری دبیر وقت جشنواره اعلام شد و در روز بیستم دی ماه اسامی فیلم‌های خارج از مسابقه انتشار یافت که در میان این فهرست که در رسانه‌های مختلف انتشار یافت نام فیلم‌های «امپراطور جهنم»‌ و «شعله‌ور» دیده می‌شود.

شعله‌ور

در تاریخ ۲۰ آذرماه سال ۱۳۹۵ در خبری که بر خروجی خبرگزاری ایسنا قرار گرفت، اعلام شد محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده «شلعه‌ور» فرم حضور این فیلم را در سی و پنجمین جشنواره فجر پر کرده است.

یک ماه بعد در اخباری که اغلب رسانه‌ها آن را پوشش دادند اعلام شد فیلم نعمت‌الله برای نمایش در بخش خارج از مسابقه جشنواره پذیرفته شده است. این خبر که در تاریخ ۲۰ دی ماه منتشر شد در رسانه‌های مختلف از جمله ایسنا قابل مشاهده است.

۱۰ روز بعد از اعلام این اسامی در تاریخ ۳۰ دی ماه در خبری که در خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی فیلم منتشر شد آمد که سازندگان «شعله‌ور» از حضور اثرشان در جشنواره فجر انصراف داده‌اند. در بخشی از این متن انصراف آمده بود: «علی‌رغم تلاش عوامل فیلم «شعله‌ور» و پیشرفت ٩٠ درصدی تولید، به علت تمام نشدن فیلمبرداری، این فیلم در سی‌وپنجمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور نخواهد داشت. گروه فیلم سینمایی «شعله‌ور» ضمن قدردانی از همکاری دبیر جشنواره فیلم فجر، حضور نیافتن فیلم را در جشنواره اعلام کرد. این فیلم برای بخش چشم انداز که غیررقابتی بود انتخاب شده بود.»

امپراطور جهنم

در تاریخ بیست و چهارم دی ماه متنی از قول محمد خزاعی تهیه‌کننده و پرویز شیخ‌طادی کارگردان فیلم «امپراطور جهنم»‌ منتشر شد که در آن سازندگان فیلم از نمایش اثرشان در جشنواره انصراف داده بودند. در بخشی از این متن آمده بود: «به نظر می رسد با اتمسفر شکل گرفته جای فیلم «امپراطور جهنم» و آثاری از این دست در جشنواره نبوده و نیست و بدیهی است زمان شایستگی و ارزش های فیلم را نشان خواهد داد. پس ترجیح می‌دهیم به صورت رسمی انصراف خود را از حضور در این رویداد سینمایی اعلام  داریم و از حضرتعالی و دبیر محترم جشنواره به خاطر حمایت های لازم برای تولید اثر علیرغم همه سنگ اندازی ها تقدیر و تشکر می نماییم و معتقدیم بهترین قضاوت در مورد فیلم «امپراطور جهنم» و ویژگی های شاخص آن درنمایش اثر در مقابل مخاطبین مشخص خواهد شد و مورد نقد و کنکاش قرار خواهد گرفت که زیاد به طول نخواهد انجامید که اگر آن زمان شما بودید و در مسند سازمان سینمایی حضور داشتید در مورد فیلم قضاوت خواهید کرد. ساخت این فیلم یک وظیفه ملی و بین المللی بود که به ما رسید و هیچ منتی بر کسی نیست چون انتخاب اینچنین مضامینی همیشه با مشکلات، سنگلاخ ها و زخم ها همراه بوده و خواهد بود و هرچقدر راه مشکلتر ارج و قرب آن بیشتر خواهد شد.»

دیدگاه روزنامه «البناء» در مورد فیلم شیخ‌طادی برای سینماپرس جذاب بود و در تاریخ ۲۲ دی ماه این خبرگزاری نوشته این روزنامه لبنانی را بازنشر کرد و در شرح اولیه آن نوشت: «یکی از رسانه‌های لبنان در مطلبی به فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی پرداخته است. انتشار این مطلب در حالی روی داده که هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر از پذیرش این فیلم در بخش رقابتی آن سر باز زده و تنها خارج از مسابقه نمایش داده خواهد شد.»

بعد از آن بود که در تاریخ ۲۷ دی ماه در سینماپرس خبری با این تیتر منتشر شد: «مدیری که از فیلم خوشش آمده ولی با شجره خبیثه ملعونه هم تعارف دارد/ آقای ایوبی «امپراطور جهنم» نه، ولی ما باور می‌کنیم!» در این متن با جزئیات به روند کناره گرفتن فیلم از جشنواره و دیدگاه‌های مطرح شده درباره آن پرداخته شد.

در تاریخ اول بهمن ماه نیز متنی از قول حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به نقل از «صبح نو» در خبرگزاری مهر بازنشر شد که در آن این نماینده مجلس از آمادگی برای رایزنی جهت حضور فیلم «امپراطور جهنم» در جشنواره سخن گفته بود.

حالا با این وضعیت پاسخ دبیر جشنواره فجر به اینکه چطور فیلم برخلاف آنچه در آیین‌نامه آمده در جشنواره امسال حضور دارد به این شرح است: «امپراطور جهنم سال گذشته ناقص بود و برای همین انتخاب نشد و امسال توسط هیات انتخاب دیده شد. فیلم شعله ور هم به همین شکل بود و امسال انتخاب شد.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 76381 و در روز یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۶:۳۰
2024 copyright.