تازه های پرده نقره ای؛ از رکورد زنی تا کم اقبالی/ منتقدان چه گفتند؟

پرده نقره ای در ۶ هفته گذشته شاهد اکران ۱۰ فیلم جدید در گروه سنی بزرگسال بود که از میان آنها فیلم نگار همچنان رکورددار فروش کلی است. آمار فروش دو فیلم زرد و خانه دختر در هفته ای که گذشت اما نشان از تغییر احتمالی رکود گیشه ها در آینده نزدیک دارد.به گزارش سینماسینما، در میان فیلم های تازه اکران شده سینما، فیلم «نگار» که اکنون کمی بیش از پنج هفته از اکران آن می گذرد، همچنان رکوردار فروش گیشه ها است. این فیلم با در اختیار داشتن ۱۳۷ سالن سینما تاکنون به فروش بالای دو میلیارد دست یافته است.
در همین حال، تجربه فروش بالای دو فیلم تازه اکران شده «زرد» و «خانه دختر» در یک هفته گشته نشان داد، که شاید به زودی شاهد تغییر رکورد در گیشه ها باشیم. فیلم زرد با وجود در اختیار داشتن نیمی از تعداد سالن هایی که در اختیار فیلم نگار است، در کمی بیش از یک هفته از زمان اکران یک میلیاردی شد. این فیلم با فروش نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان در هفته ای که گذشت توانست گوی سبقت را در فروش هفتگی از نگار برباید.
فیلم خانه دختر نیز در روز نخست اکران به ۱۱ سانس فوق ‌العاده رسید و ۶۵ میلیون تومان فروش داشت.
در ادامه نگاهی به تازه ترین فیلم های سینمایی، وضعیت اکران آنها و برخی نقدهای مثبت و منفی در مورد آنها خواهیم داشت.

 وقتی «زرد» رکورد می زند
فیلم سینمایی زرد به کارگردانی و نویسندگی «مصطفی تقی‌ زاده» و تهیه کنندگی «کامران مجیدی» محصول سال ۱۳۹۵ است که «بهرام رادان» و «ساره بیات» به ایفای نقش های اول آن می پردازند. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده؛ آدم های عجیبی هستیم… امروزمون با فردا خیلی فرق می کنه.
همچنین مهرداد صدیقیان، شهرام حقیقت دوست، بهاره کیان افشار، آناهیتا درگاهی، علیرضا استادی، امیرعلی نبویان، متین ستوده، مرتضی تقی زاده، علی صالحی، شهروز دل افکار، حسین نائینی، فرهاد مهدوی و حسین مهری در «زرد» به ایفای نقش می پردازند.
در مورد این فیلم که در یک هفته گذشته رکورددار فروش گیشه بوده، نقدهای مثبت و منفی وجود دارد. «مهیار محمد ملکی» منتقد سینما، در نقدی می نویسد: زرد را می توان به مثابه فروپاشی یک ذهن دانست فیلمی که در اولین تجربه جدی کارگردانی و فیلمنامه نویسی تقی زاده به شدت خود را خوش ساخت و جذاب نشان می دهد فیلمی کاملا مخاطب پسند و صد البته داستانی می باشد.
«افشین علیار» منتقد دیگری است که در مورد فیلم زرد نظر متفاوتی دارد. وی در نقدی آورده است : به هر شکل حتی با زبان الکن فیلم زرد توانسته به بخشی از جامعه ی کنونی بپردازد اما بهتر می بود تقی زاده با پردازشی متمرکزتر زرد را به عنوان فیلم اولش می ساخت.

«خانه دختر» و ۱۱ سانس فوق العاده در یک روز
فیلم سینمایی «خانه دختر» به کارگردانی «شهرام شاه حسینی» و نویسندگی «پرویز شهبازی» یکی از تازه ترین و البته پرحاشیه ترین اکران های این روزهای سینما است که در روز نخست اکران توانست ۶۵۰ میلیون بفروشد و به ۱۱ سانس فوق العاده برسد.
بازیگران این فیلم که پس از چندین ماه توقیف، با اعمال برخی تغییرات، هم اکنون روی پرده نقره ای قرار دارد، عبارتند از: حامد بهداد ، رعنا آزادی ور ، باران کوثری ، پگاه آهنگرانی ، بابک کریمی ، رویا تیموریان ، بهناز جعفری ، محمدرضا هدایتی ، نسیم ادبی ، امیرعلی نبویان ، پردیس احمدیه ، نادر فلاح ، مانی شاه حسینی ، احمد یاوری ، مهری آل آقا ، فریماه ارباب ، شایان یاوری ، یاسمن ترابی ، علی ناصری ، میر منصور کاظمی ، امیر منصور فلاح ، حنیف سلطانی ، حمید نیری ، سعیده رودبارکی ، فوژان قبادیان ، مونا مظلوم نژاد.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: مرتضی قصد دارد خانه کوچک‌ شان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانش فرار کند.
کفه دیدگاه های مثبت در مورد فیلم خانه دختر سنگین تر از دیدگاه های منفی است به گونه که «مسعود فراستی» منتقد سخت گیر سینما در نقدی کوتاه در مورد این فیلم آورده است: فیلم خیلی بدی نیست اما الکن است در آخر ول. و این قطعا بخش مهمش به فیلمنامه بر می گردد.
«یاسمن خلیلی فرد» منتقد سینمایی دیگر است که در نقدی که با عنوان «پشت پرده ابهام» که همزمان با جشنواره سی و سوم فیلم فجر در روزنامه «بانی فیلم» منتشر شد، می نویسد: «خانه دختر» را می توان یکی از بهترین فیلم های این دوره جشنواره به لحاظ بازیگری دانست. درباره «خانه دختر» می توان صفحه ها نوشت. فیلمی که یکی از قوی ترین فیلم های جشنواره تا به امروز بوده است. «خانه دختر» یکی از بهترین و متفاوت ترین است. تقریباً قابل پیش بینی است که فیلمنامه ای از پرویز شهبازی تا چه حد می تواند رئالیستی و درعین حال پرکشش از آب درآید. به لحاظ موقعیت کاراکترهای داستان و فضاسازی، فیلم دور از ساخته های شهرام شاه حسینی و بسیار نزدیک به آثار پرویز شهبازی است.
موقعیت دختران دانشجو و نوع روابط آنها یادآور موقعیت مریم در فیلم «دربند» است، اما برخلاف «دربند» که در آن بحران آنچنان جدی و دردناک نیست و داستان بیشتر بر پایه شخصیت هایش بنا شده است در «خانه دختر» این بار از همان آغازین لحظات درام، شاهد یک گره افکنی اساسی در فیلم هستیم که تا لحظات پایانی فیلم پاسخی به آن داده نمی شود و همین مسئله کشش فیلم را دوچندان می کند.

«نگار»؛ پرفروش اما پر رقیب
فیلم سینمایی «نگار» به کارگردانی «رامبد جوان» که حالا پنج هفته از اکران آن می گذرد، اگرچه در یک ماه اخیر درصدر پرمخاطب ترین ها قرار داشته، این هفته با اکران فیلم زرد و فروش ۷۸۰ میلیونی آن در سینماها، در مقام دوم فروش های هفتگی سینما قرار گرفت.
نگار جواهریان، محمدرضا فروتن، مانی حقیقی، آتیلا پسیانی، فریبا کامران، علیرضا شجاع نوری، افسانه بایگان، اشکان خطیبی، علیرضا آقاخانی و محمود کریمی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
فیلم سینمایی «نگار» روایت دختری است که پس از مرگ پدرش برای اموال او با دوستان پدر درگیر می شود….
«نزهت بادی» منتقد، در نقدی دردرباره نگار می نویسد: جوان فیلمش را جسورانه آغاز می کند اما بجای اینکه در طوی مسیر آن را عمیق تر کند و گسترش دهد پا پس می کشد و با محافظه کاری آن را به پایان می رساند.
«نیما حسنی نسب» منتقد سینما نیز در نقدی درباره این فیلم آورده است: امتیاز نگار خطرپذیری و جسارت فیلمساز و اشکال بزرگش محافظه کاری در اجراست. فیلم می خواهد ذهنی و توهمی جلوه کند اما تریلر واکشنی مطلوب تماشاگر متوسط سینمای ایران هم باقی بماند. این تناقض اساسی باعث سرگردانی فیلم و و دست اندرکارانش شده است.

پیوستن «مَلی و راه های نرفته اش» به باشگاه یک میلیاردی ها
«ملی و راه های نرفته اش» تازه ‌ترین ساخته «تهمینه میلانی» نیز دیگر فیلم اکران شده این روزهای سینما است که پس از چهار هفته اکران، در هفته ای که گذشت با قرار گرفتن در رتبه چهارم فروش، در باشگاه یک میلیاردی ها جای گرفت.
در این فیلم ملیحه، دختر جوان و کم‌ تجربه، عاشق جوانی به نام سیامک می‌ شود و بر خلاف میل خانواده، با او ازدواج می‌ کند و به زودی تفاوت دیدگاه و اختلاف فرهنگی بین این دو آشکار می ‌شود.
میلاد کی مرام، ماهور الوند، السا فیروزآذر، جمشید هاشم‌ پور، افسراسدی، جمشید جهانزاده، فرزانه نشاط‌ خواه، ستاره اسکندری، فلور نظری و بابک قادری در فیلم سینمایی «ملی و راه های نرفته اش» ایفای نقش می کنند.
منتقدان اثر تازه تهمینه میلانی را دغدغه مندِ زنان و در مسیر نگاه همیشگی حاکم بر فیلم های میلانی ارزیابی می کنند.
افشین علیار در نقدی درباره این فیلم در روزنامه «هنرمند» می نویسد: تهمینه میلانی در ادامه ی فیلم های دیگرش مَلی و راه های نرفته اش را ساخته است، نگرش و نگاه فیلمساز از اولین ساخته اش تا خلق این اثر هیچ تغییرِ محتوایی نکرده است و کماکان آسیب اجتماعی و اساسا مسئله ی زنان و نقش آنها در اجتماع یا خانواده برایش اهمیت بسزایی داشته است ، میلانی صرفا یک فیلمساز فمینیست است که می کوشد ابعاد نگاهش را گسترده کند اساسا سینمای میلانی ضد مرد است و همیشه برای زنان فیلمش سنگ تمام می گذارد تا از آن ها قهرمان بسازد بهره گیری میلانی از خلق شخصیت زن و آسیب های اجتماعی یا خانوادگی باعث شده او به یک فیلمساز فمینیست تبدیل شود.

«تابستان داغ» و گیشه ای کمتر از انتظار
فیلم سینمایی «تابستان داغ» به کارگردانی «ابراهیم ایرج‌ زاد» دیگر فیلم اکران شده این روزهای سینما است که هنرمندانی چون پریناز ایزدیار، علی مصفا، مینا ساداتی، یسنا میر طهماسب و صابر ابر در آن ایفای نقش می کنند.
این فیلم در مجموع پس از ۶ هفته نمایش فروشی نزدیک به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان داشته است. این در حالی است که فیلمی چون «زرد» تنها در یک هفته نمایش به این میزان فروش دست یافته است. از اینرو بسیاری گیشه فیلم «تابستان داغ» را با وجود بازیگران مطرحی که در آن به ایفای نقش می پردازند، کمتر از حد انتظار برآورد می کنند.
«تابستان داغ» داستان نسرین است که نمی تواند به خاطر دختر شش ساله اش طلاق بگیرد، زندگی اش را جمع کرده، بی اطلاع شوهرش به گوشه ای از شهر پناه می برد و در مهدکودک بیمارستانی مشغول به کار می شود او مجبور است دخترش را در خانه تنها بگذارد، اما شوهرش آنها را پیدا می کند.
منتقدان در خصوص این فیلم سینمایی نیز نگاه های متفاوتی دارند. در حالی که یاسمن خلیلی فرد، در نقدی، از این فیلم دفاع کرده و می نویسد، «فیلم شروع خوبی دارد. داستان پر رمق پیش می رود و نقاط عطف و بحران آن در جای درستی از فیلمنامه قرار دارند که همه اینها نشان از دقت و تسلط فیلمنامه نویس به کارش دارد.»، «پیام مظاهری» منتقد دیگر، در نقدی که در سلام سینما منتشر شده آورده است: کاش آخر «جدایی نادر از سیمین» می نوشتند «این داستان ادامه دارد» که وقتی فیلم هایی مثل «تابستان داغ» را تماشا می کنیم، اینقدر از این شباهت در فرم و قصه و چالش ها و دغدغه های تکراری تعجب نکنیم.

«من و شارمین»؛ کمدی یک میلیاردی
فیلم سینمایی «من و شارمین» به کارگردانی «بیژن شیرمرز» از دیگر آثاری است که پنج هفته‌ ای از نمایش آن در سینماهای سراسر کشور می گذرد. این فیلم در مجموع تاکنون یک میلیارد و ۳۱ میلیون تومان فروش داشته و در هفته ای که گذشت نیز فروش ۱۳۸ میلیون تومانی در گیشه برایش رقم خورده است.
ویشکا آسایش، پژمان بازغی، سحر قریشی، نیما شاهرخ‌ شاهی، رامین ناصر نصیر، محمود جعفری،‌ آتش‌ تقی‌ پور، زهره حمیدی،‌ پورانداخت مهیمن، فریبا نادری، نیلوفر پارسا و گوهر خیراندیش و مجید صالحی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: همه ما یه نیمه گمشده داریم، اما فقط یه نفر تو دنیا هست که اسم نیمه گمشده اش «شارمین اصل کوپال» است.
«آرش پارساپور» منتقد سینما، در نقدی درباره من و شارمین می نویسد: به چند دلیل فیلم قابل احترامی محسوب می‌ شود. از مهم ‌ترین دلایل آن می ‌توان سوژه اصلی فیلم یعنی نقد و مبارزه با خرافه گرایی که مساله بسیار مشکل ‌سازی برای بعضی از خانواده ها شده است را نام برد. خرافه گرایی در این فیلم به هجو کشیده شده ولی این شوخی‌ها به حدی نیست که فیلم را تبدیل به یک اثر سینمایی لوده بازی کند. دومین دلیل احترام به فیلم هم در همین موضوع جا می گیرد. من و شارمین برخلاف فیلم های دیگر کمدی خانوادگی سال های اخیر، یک فیلم کمدی سخیف نیست و به شعور مخاطب خود توهین نمی‌ کند.

«دریاچه ماهی» و توفیق اندک در گیشه
«دریاچه ماهی» به کارگرانی «مریم دوستی» و نویسندگی «مصطفی رستگاری» با مضمون دفاع مقدس یکی از کم استقبال ترین فیلم های اکران شده در چند هفته اخیر است. این فیلم پس از ۴ هفته نمایش تنها فروشی ۲۳ میلیون تومانی داشته و توفیقی در گیشه نصیبش نشده است. دریاچه ماهی روایتی متفاوت از شهدای هنوز بر جای مانده کانال ماهی دارد. این فیلم نگاهی به وقایع پس از جنگ دارد و داستان چند خانواده را روایت می کند که در نقطه مشترکی به یکدیگر می رسند و در این میان عشق گمشده ای پیدا می شود.
نادر فلاح، ستاره اسکندری، افشین هاشمی، حدیثه تهرانی، صحرا اسدالهی، لاله اسکندری، حسین باشه آهنگر و مجتبی پیرزاده بازیگران «دریاچه ماهی» هستند.
«محسن شهمیرزادی» منتقد، در نقدی که در سایت سلام سینما منتشر شده در انتقاد از دریاچه ماهی می نویسد: ساخت فیلم اشراقی نیاز به «جرات»، «سواد» و «اخلاص» دارد که اگر پای هر کدام از آنها لنگ بزند، فیلم سقوط مستقیمی خواهد داشت، به همین دلیل است که بسیاری ترجیح می‌دهند موضوعات دیگری را برای اثر سینمایی خود انتخاب کنند.
افشین علیار اما نگاه به مراتب مثبت تری به دومین اثر بلند سینمایی مریم دوستی دارد. این منتقد سینما در نقدی آورده است: فیلم ساختن با موضوع جنگ از یک فیلمساز زن آن هم در تجربه ی اولش به نوعی دغدغه به حساب می آید مریم دوستی با دغدغه و جسارت توانسته دریاچه ماهی را بسازد و اساسا زمانی که یک زن به موضوع جنگ می پردازد فضاپردازی ها لطیف و احساسی تر می شود؛ دوستی در ساخت فیلم دومش باید بیشتر به محتوا و تماشاگر توجه کند.

«ایتالیا ایتالیا»؛ دوهفته ایِ نیم میلیاردی
ایتالیا ایتالیا اولین تجربه کارگردانی «کاوه صباغ زاده» است که در ژانر کمدی، موزیکال، فانتزی ساخته شده است و پیش از این در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: من دوستت دارم و این به تو هیچ ربطی نداره.
حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرید سجادی حسینی، رضا سخایی، همایون ارشادی، جهانگیر میرشکاری، ناصر سجادی حسینی، پریناز کنگاوری، ناصر مقدس و مهدی فهیمی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
نقدهای مطرح در خصوص فیلم ایتالیا ایتالیا بیشتر مثبت است و فروش نیم میلیاردی این فیلم در طول نزدیک به دو هفته ای که از اکرانش می گذرد نیز می تواند مهر تاییدی بر نگاه مثبت منتقدان باشد.
«کیوان کثیریان» منتقد سینما در نقدی کوتاه درباره این فیلم در سایت سلام سینما نوشته است: فیلمی که حالش خوب است و یکی پشت دوربینش نشسته که به نظر می آید می داند چه می خواهد و دارد چه می کند را باید قدر دانشت.
«محمدرضا مقدسیان» اما اثر تازه کاوه صباغ زاده را فیلمی سرخوشانه و شوخ و شنگ می داند که با آغازی سریع و تازه که مخاطب را مجاب به همراهی می کند، در میانه دچار افتی محسوس می شود و در پایان به طرزی کلیشه ای و نه چندان غیر قابل پیش بینی به پایان می رسد.

«مالاریا»؛ دو هفته نه چندان رضایت بخش
مالاریا، آخرین ساخته «پرویز شهبازی» است که با وجود موفقیت در جشنواره های بین المللی، در نزدیک به دو هفته ای که از اکران آن می گذرد، کمتر از ۱۰۰ میلیون فروش داشته و گویی تاکنون بخت بلندی در میان مخاطبان داخلی نداشته است.
این فیلم روایت داستان یک دختر و پسر است که در تهران گردی های خود با یک گروه موسیقی خیابانی آشنا می شوند و این آشنایی اتفاقاتی را رقم می زند. پخش «مالاریا» برعهده شرکت فیلمیران است.
ساعد سهیلی، ساغر قناعت، آذرخش فراهانی و آزاده نامداری از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
مسعود فراستی در نقدی درباره این فیلم آورده است: واقعا بد است برای پرویز شهبازی که قدم به قدم و دم به دم به عقب برود تا به نفس عمیق اش برسد که فیلم بدی بود. عیار ۱۴ را او ساخته؟ شک می کنم.
«مهرزاد دانش» دیگر منتقد سینما نیز در نقدی که از او در سایت سلام سینما منتشر شده، درباره مالاریا می نویسد: دختر و پسر جوان این فیلم نیز همچون کامران و منصور نفس عمیق از خانه بیرون می زنند تا راهی برای گریز بیابند اما هر چه قدر انگیزه ی جوانان نفس عمیق به رغم خودداری فیلمساز از مستقیم گویی قابل درک بود، این جا برعکس با وجود پرگویی درباره وضع بد زندگی دختر در نزد خانواده اش ، همچنان بلاتکلیف و تصنعی است.
در پایان باید یادآور شد در کنار مواردی چون جذابیت و رعایت استانداردهای فنی و کیفی فیلمسازی که به فروش بهتر فیلم ها در گیشه یاری می رساند، مولفه های دیگری چون مشهور بودن کارگردان و دیگر عوامل یک اثر نیز می تواند به خوش اقبالی آن اثر در گیشه منجر شود. حضور یک کارگردان و نویسنده مشهور در یک اثر سینمایی، بی شک به در اختیار گرفتن سالن های سینمایی بیشتر و در نتیجه فروش بالاتر نیز کمک می کند. از این رو کم اقبالی یا شکست یک اثر سینمایی در گیشه را فقط نمی توان به ضعف کمی و کیفی آن نسبت داد و در تحلیل چرایی این شکست باید به نکات یاد شده نیز توجه داشت. فیلمسازان به ویژه فیلمسازان جوان و تازه کار اما نباید در مراحل نخستین کار خود به دلیل یک تجربه ناخوشایند از فعالیت هنری خود پا پس بکشند. بی شک حضور مستمر و فعال در این عرصه و تلاش برای بهتر دیده شدن، در آینده ای نزدیک ناکامی ها را به موفقیت بدل خواهد کرد.

منبع: ایرنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 69506 و در روز یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۲:۱۲
2024 copyright.