روایت حاتمی‌کیا، اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد و نیکی کریمی از شهر تهران

خشت ها و آینه هاسینماسینما، محمد تاجیک – فیلم مستند «خشت‌ها و آیینه‌ها» ساخته شادمهر راستین که به شهر تهران از نگاه سینماگران مطرح می‌پردازد حدود پنج سال قبل یعنی سال ۹۰در جشنواره فیلم شهر در خانه هنرمندان نمایش داده شد.

به گزارش سینماسینما، در این مستند سینماگران مطرحی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، نیکی کریمی و…توصیف‌های جالبی درباره شهر تهران ارائه کرده‌اندکه بازخوانی آن خالی از لطف نیست.

تهران به روایت حاتمی کیا
ابراهیم حاتمی کیا دراین فیلم درباره تهران می گوید :هویتهای محله ای در تهران کم شده و یا ضعیف شده ویااز بین رفته است و ساختمانها و آپارتمانها هویت رااز بین برده است .
حاتمی کیا در بخش دیگری از حرفهای خود بااشاره به اینکه در فیلمهایش به طور ناخود آگاه کوچه پس کوچه های تنگ به جای اتوبان به ذهنش می رسیده است ادامه داد:وقتی برای اولین بار با فیلم وصل نیکان به شهر آمدم به همان کوچه پس کوچه ها رفتم .
حاتمی کیا با تمجید از نقش علی حاتمی در ترسیم شهری با هویت در آثارش گفت : هم اکنون فقدان علی حاتمی به خوبی حس می شود.

روایت حاتمی کیا از فیلم قیصر
حاتمی کیا درادامه این فیلم توصیف جالبی از فیلم قیصر می دهد ومی گوید :حمام عمومی فیلم قیصر خاطره ای ماندگار در همه ماست و از سن کودکی تا بلوغ و… همراه ماست . من هنوز عشقم این است که دلاک در کیسه ها فوت کرده وآن را باد کند وچه زیبا این کاررا انجام داده است.

اصغر فرهادی وعلاقه به آدمهای تهرانی قدیمی
اصغر فرهادی نیز دراین فیلم می گوید :حس عاطفی که از تهران دارم حس نوستالژیکی است و من تهران قدیم وآدم تهرانی های قدیم را دوست دارم
فرهادی در بخش دیگری از حرفهای خود می گوید : رفتن تو محیط ودیدن جغرافیا کمنر لذت بخش است .کار گردان فیلم درباره الی درادامه عنوان می کند :ماهم اکنون تصویری که از شهر در سینما داریم را خود سینما داده وواقعی نیست .
فرهادی به عنوان نمونه می گوید : ما تصویری که از پایین شهر در فیلمهایمان می بینیم اینجوری نیست .

روایت فرهادی از فیلم گزارش کیارستمی
کار گردان فیلم چهار شنبه سوری درادامه به فیلم گزارش کیارستمی اشاره کرده ومی گوید :گزارش کیارستمی سکانسهای خارجی زیادی دارد و شهررا می بینیم و فضای شهری و ساندویچی که خاص تهران است وریتم زندگی مردم را می بینیم .با دیدن فیلم گزارش متوجه می شویم که در جامعه به زودی انقلاب رخ می دهد چون هیچ کس از موقعیتی که در آن قرار دارد راضی نیست وهمه به هم معترضند .

تهران به روایت بنی اعتماد
دراین فیلم نیز رخشان بنی اعتماددر اظهار نظری می گوید :مدیریت شهری برآمده از سلیقه و تفکری هویت دار تیست و دغدغه ای ملی دراین زمینه نمی بینم .
بنی اعتماد در ادامه صحبتهای خود با اشاره به صدا عنصر مهمی درفیلمهایش بوده است گفت : صداهایی چون صدای دزد گیر یا صدای موبایل جزو صداهای عصر ماهستند و جزو شناسنامه یک شهر محسوب می شوند . این صداها مثلا در فیلم زرد قناری وجود نداشتند .

فیلمهایی که نیکی کریمی باور نمی کند
نیکی کریمی نیز درباره وضعیت شهر درفیلمهای سینمای ایران می گوید :الان چیزی که مااز شهر در فیلمها می بینیم با زمان کودکی ما و با قدیم فرق دارد .
این بازیگر مطرح سینما درادامه می گوید: شهری که ما در فیلمهایمان هم اکنون می بینیم نمی شناسیم وآن را باور نمی کنیم ولی در خیلی از فیلمهای قدیمی مثل ابراهیم گلستان آن را باور می کنیم.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 38720 و در روز چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۳:۲۷
2024 copyright.