گزارش اختصاصی/ نزدیک ترین همراه رییس جمهور به وزارت ارشاد می‌رود؟

علی جنتی / حجت الله ایوبیاین روزها بحث هایی مبنی بر برکناری علی جنتی به میان آمده است و گزینه های جایگزین او هم بر اساس گمانه زنی ها مشخص شده اند اما هیچ چیز هنوز مطلق نیست و براساس شنیده ها شکل گرفته است.

سینماسینما، سام بهشتی: همزمان با مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا حسینی بود، که اخباری محرمانه از کابینه دولت به بیرون درز کرد و هنوز صحت و سقم این اخبار در هاله ای از ابهام قرار دارد در حد گمانه زنی است. اما این خبر برای اهل هنر، مهم بود و صحبت از تغییر علی جنتی به میان آمد، وزیری که بعد از گذشت سه سال از فعالیتش در وزارت ارشاد و اظهار نظرهای پر حاشیه اش در خصوص اتفاقات فرهنگی، جایگاه محکمی در میان هنرمندان ندارد و این روزها بحث استفعا او به میان آمده است.

چیزی که از شواهد و قرائن مشخص است با توجه به انتخابات سال ۹۶ و پایان کار دولت تدبیر و امید، حسن روحانی، رییس جمهور کشور طی جلساتی که با حلقه مشاوران خود داشته، بقای دولتش را در گرو تغییرات در چند وزارتخانه می‌داند و گویا تصمیم گرفته تا با تغییرات در چند نقطه اساسی، شاید بتواند در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید، برای بقای خود تلاش کند.

علی جنتی

یکی از پاشنه آشیل های این دولت، وزیر ارشاد است که با تصمیم گیری های عجیب و غریب اش نتوانست جای پای خود را در میان اهل فرهنگ و هنر محکم کند و طبق اخبار غیر رسمی منتشر شده، روحانی قرار است سکان هدایت فرهنگ و هنر کشور را از علی جنتی بگیرد و به دست کس دیگری بسپارد. اگر علی جنتی استفعا دهد، روحانی ناگریز است که سرپرستی را به مدت زمان سه ماه برای تصدی امور راهی وزارت ارشاد کند و بعد از گذشت سه ماه، او را برای کسب رای اعتماد راهی مجلس شورای اسلامی کند.

گزینه های احتمالی روحانی برای وزارت ارشاد، چه کسانی هستند؟

رییس جمهور در بزنگاه حساسی به فکر تغییرات افتاد، چون در سه سال گذشته این قدر درگیر ماجرای «برجام و سیاست خارجی» بود که از مناسبات داخل کشور جا ماند و به وزیران خود اعتماد کرد و در برخی از حوزه‌ها اتفاقاتی افتاد که صدای خود رییس جمهور هم از بی تدبیری برخی از وزیرانش از جمله «علی جنتی» در آمد. روحانی برای بقایای دولتش نیازمند «رای» هنرمندان است، اهالی فرهنگ و هنر تمام قد پای این دولت ایستادگی کردند اما فیلم هایشان اجازه اکران پیدا نکردند و توقیف شدند، کنسرت های آن ها در شهرهای مختلف لغو شد، هنرمندان تجسمی را اذیت کردند، روزنامه های بدون مجوز منتشر شدند و فحاشی کردند و کتاب های بسیاری در دست ناشران ماند و اجازه انتشار پیدا نکرد. تمامی این اتفاقات با وعده های حسن روحانی در سال ۹۲ مغایر بود. با این وجود، روحانی به فکر افتاد که در این چندماه باقی برای دلجویی از هنرمندان، گزینه دیگری را راهی وزارت ارشاد کند تا شاید به درمان مقطعی این جراحت عمیق، دل هنرمندان را به دست آورد تا شاید دوباره همراه او شوند.

%d8%a7%db%8c%d9%88%d8%a8%db%8c

در میان گزینه های احتمالی که مطرح می‌شود نام هایی به چشم می‌خورد که همگی جز چهره های شناخته شده و مطرح هستند. طبق قانونی که در ساختار کشور وجود دارد، مرسوم است که اگر وزیری استیضاح یا برکنار شود، معاون او می‌تواند سرپرستی وزارتخانه مربوط را تا مدت زمان سه ماه بر عهده بگیرد، حال اگر فرض کنیم که علی جنتی به هر علتی از وزارت ارشاد رفتنی باشد، سه معاون او با حکم سرپرستی می‌توانند با مدت زمان محدود جایگزین او شوند.

ایوبی، رییس سازمان سینمایی یا همان معاون وزیر در امور سینمایی، مرادخانی معاون فرهنگی و هنری و صالحی معاون امور فرهنگی ، سه معاون اصلی وزیر ارشاد هستند که اگر جنتی برود، می‌توانند به عنوان سرپرست انتخاب شوند، اما هرکدام از گزینه ها امتحان خود را پس دادند و شاید مورد نظر شخص رییس جمهور نباشند.

گزینه دیگری که وجود دارد، که وزیر اسبق فرهنگ و هنر و عضو شورای شهر فعلی است و آن هم احمد مسجد جامعی است، که در زمان مدیریتش در دولت سید محمد خاتمی کارنامه قابل قبولی ارائه کرد. از زمانی که روحانی به عنوان رییس جمهور انتخاب شد از مسجد جامعی به عنوان وزیر ارشاد او یاد می‌کردند، اما روحانی به دلایلی مجبور شد که از احمد مسجد جامعی به عنوان وزیر ارشاد دولتش استفاده نکند.

%d9%85%d8%b3%d8%ac%d8%af-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%db%8c

هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست و شاید او می خواهد یک بار دیگر شانس خود را امتحان کند و برای چهار سال دوم دولت تدبیر و امید دوباره نام مسجد جامعی را در گزینه ها مطرح کند و بعید است به خاطر چندماه مسجد جامعی را به مهره ای سوخته بدل کند. نام مصطفی کواکبیان هم در میان گزینه های احتمالی به میان آمده است که احتمال قوی چنین نخواهد شد.

 آشنای روحانی، نزدیک ترین گزینه برای سرپرستی وزارت ارشاد

اهالی فرهنگ و هنر نام «حسام الدین آشنا» را زیاد شنیده اند، مردی متواضع و اهل ادب که اکثرا در مراسمی که رییس جمهور، باید حضور داشته باشد و نمی‌تواند حضور بهم برساند، حسام الدین آشنا را راهی می‌کند و نماینده تام الاختیار رییس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر است. او امروز عنوانِ مشاور فرهنگی رییس جمهور را یدک می‌کشد، این که آشنا چرا در طول سه سال گذشته در بحران هایی که جنتی با آن مواجه شد، دست یاری به سوی او دراز نکرد، را کسی نمی داند، شاید دلش می‌خواسته که در کار وزارت دخالت نکند و فقط به روحانی نکته ها را بگوید.

آشنا

آشنا نزدیک ترین فرد به حسن روحانی است و جز حلقه یاران و مشاوران ارشد رییس جمهور است، شاید کسی نداند که آشنا، تئوریسن ماجرای «کلیدِ تدبیر و امید» بود و در تمامی سفرهای روحانی، نزدیک به او بوده است.

حسام الدین آشنا داماد، قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در اراک و عضو مجلس خبرگان رهبری و دانش آموخته دانشگاه امام صادق است. آشنا یکی از شاگردان مرحوم آیت الله مهدوی کنی بوده و او مُلبس به لباس روحانیت است اما مدتی است که لباس روحانیت بر تن نمی‌کند و جز تنها امام صادقی هایی محسوب می‌شود که نزدیک به حسن روحانی است. او سوابق علمی، سیاسی و امنیتی قابل قبولی دارد و مدتی به عنوان معاونت ویژه وزارت اطلاعات هم به فعالیت پرداخته است.

%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%85-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c

یکی از ویژگی های حسام الدین آشنا، اشراف کامل او بر فضای مجازی است و قواعد بازی در این میدان را به عنوان یک سیاستمدار آگاه به خوبی می‌شناسد. «فضای مجازی» که بارها و بارها مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است اما هیچ کدام از سیاستمداران، توجه ویژه ای به این فضا ندارند و فقط شعار می دهند و در این راستا عمل نمی‌کنند.

حسام الدین آشنا، محتمل ترین گزینه حسن روحانی برای سرپرستی وزارت ارشاد و جایگزینی علی جنتی است اما چیزی که مشخص است، نه حکمی آمده نه حکمی باطل شده و بر اساس احتمالات و صحبت های به میان آمده می توان پیش بینی کرد که روحانی به دنبال تغییر، بقای دولت و پیروزی در انتخابات پیش رو است.

باید منتظر ماند و دید که شخص رییس جمهور برای سربلند بیرون آمدن از این ماجرا چه خواهد کرد؟!

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 29899 و در روز شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۸:۰۱
2024 copyright.