گزارش سینماسینما: ترافیک جشنواره‌ای سینما/برگزاری سه جشنواره در کمتر از سه ماه

جشنواره فیلم فجربرگزاری جشنواره سینماحقیقت، یاس و فیلم فجر سه ماه پرخبر و شلوغی را پیش روی سینمای ایران قرار خواهد داد.

به گزارش سینماسینما، همواره نیمه دوم سال به عنوان فصل جشنواره‌های سینمایی در ایران شناخته می‌شد. کمی بیش از ۱۰ سال قبل فصل پاییز با برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان آغاز می‌شد و در ادامه جشنواره فیلم کوتاه تهران از راه می‌رسید و با شروع فصل زمستان بازار جشنواره فیلم فجر گرم می‌شد.

۱۰ سال قبل جشنواره فیلم سینماحقیقت نیز به با این جمع پیوست تا تعداد جشنواره‌های سینمایی نیمه دوم سال افزایش یابد. مدیران سینمایی برای مدیریت این ترافیک، زمان برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان را تغییر دادند. همین‌طور در دو سال گذشته بخش بین‌الملل هم از جشنواره فیلم فجر جدا شد و زمان برپایی آن به اردیبهشت ماه منتقل شد، تا وزنه جشنواره‌ها در نیمه دوم سال خیلی بیش از نیمه اول نشود.

با این وجود در حالی که به تازگی جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شده است، در سه ماه پیش رو سینمای ایران میزبان سه جشنواره دیگر خواهد بود. ابتدا مستندسازان برای جشنواره سینماحقیقت در تهران گرد هم می‌آیند و در ادامه سازندگان فیلم‌ها و سریال‌های منتخب جشنواره فیلم یاس راهی مازندران می‌شوند. در نهایت نیز کشتی جشنواره‌های سینمایی سال ۹۵ در بهمن ماه پیش رو با برپایی جشنواره فیلم فجر در تهران پهلو می‌گیرد.

در ادامه نگاهی به سه جشنواره‌ای که در سه ماه پیش رو برگزار خواهند شد، صورت می‌گیرد.

تجمع مستندسازان

جشنواره سینما حقیقت ایده‌ای بود که در دوره مدیریت محمد آفریده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مطرح شده و استقبال صورت گرفته از آن در ۹ سال قبل نشان از آن دارد که تصمیم آفریده در مورد افزودن این جشنواره به مجموعه جشنواره‌های سینمایی کشور منطقی و منطبق با توان و خواست سینما بوده است.

پیش از شکل‌گیری سینماحقیقت بخش مستند جشنواره فیلم کوتاه تهران و بخش مستند جشنواره فیلم فجر محلی برای دیده شدن آثار مستند و ارزیابی این محصولات بودند.

امسال دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به دبیری محمدمهدی طباطبایی‌نژاد از چهاردهم تا بیست و یکم آذرماه ۱۳۹۵ در شهر تهران برگزار خواهد شد.

بخش‌های اصلی دهمین دوره جشنواره سینماحقیقت نیز عبارتند از: مسابقه ملی (مستندهای کوتاه/ نیمه‌بلند/ بلند)، مسابقه بین‌الملل (مستندهای کوتاه/ نیمه‌بلند/ بلند)، جایزه شهید آوینی، بخش‌های جنبی ملی و بین‌المللی، کارگاه‌های تخصصی و بازار فیلم مستند.

این جشنواره در هفته پیش رو در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.

جشنواره‌ای برای نسل جدید تولیدات فیلم و سریال

بعد از آنکه جریان ساخت تله‌فیلم‌ها در تلویزیون رونق گرفت و از سوی دیگر برخی فیلم‌ها و سریال‌ها برای عرضه در شبکه نمایش خانگی تولید شدند، موسسه رسانه‌های تصویری تصمیم به برگزاری جشنواره فیلم یاس گرفت. در چهارمین دوره برگزاری این جشنواره که به دبیری سیدمصطفی ابطحی برگزار می‌شود، همانند سال‌های گذشته فیلم‌هایی که فقط برای نمایش از تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی تولید شده‌اند، امکان تقاضای شرکت در جشنواره را دارا بودند.

این جشنواره شامل پنج بخش بخش مسابقه ایران (نمایش خانگی)، مسابقه سریال‌های شبکه نمایش خانگی، مسابقه سینما – ویدیو، مسابقه مواد تبلیغی و اطلاع‌رسانی و مسابقه بین‌الملل است.

براساس برنامه‌ریزی‌هایی که پیش از این صورت گرفته بود،‌ قرار به برگزاری جشنواره در آبان ماه بود، اما بنا به گفته ابطحی این اتفاق به دلیل ناهماهنگی‌ها در مازندران رخ نداد تا زمان برپایی این رویداد سینمایی به هفته‌های آخر آذرماه موکود شود.

ابطحی در مورد تغییر زمان برگزاری جشنواره گفته بود: «برخلاف آمادگی کامل ستاد جشنواره برای برگزاری موفق این دوره از جشنواره و پایان کار هیات های انتخاب و داوری فیلم های بخش مسابقه ایران، سینما ویدیو، سریال‌ها، اقلام تبلیغی و نیز فیلم‌های بخش بین‌الملل و به منظور همراهی با استان مازندران در تامین مکان برگزاری جشنواره، مخصوصا مراسم افتتاحیه و اختتامیه، با تعویق یک ماهه این رویداد برای آماده سازی هرچه بهتر و با کیفیت تر مکان برگزاری جشنواره و سالن های افتتاحیه و اختتامیه موافقت کردیم.»

براساس اعلام دبیر جشنواره، ۱۰۸ فیلم در بخش داخلی، کل سریال های نمایش خانگی به تعداد ۲۰ سریال و نیز ۹۴ فیلم از کشورهای مختلف در بخش بین‌الملل این جشنواره ارائه شده‌اند.

چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم یاس از ۲۲ تا ۲۷ آذرماه در شهر رامسر برگزار خواهد شد.

بهمن سینمایی

مهمترین و آخرین جشنواره سینمایی، بهمن ماه پیش رو برگزار خواهد شد. کمی بیشتر از دو ماه دیگر بزرگترین گردهمایی سینماگران ایرانی در جریان برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر رخ خواهد داد. براساس اعلام روابط عمومی جشنواره، ابتدای آذرماه زمان ثبت‌نام برای حضور در این رویداد سینمایی به پایان رسید تا در روزهای سرد آذر و دی ماه سینماگران ایرانی با آخرین توان برای آماده‌سازی فیلم‌هایشان و عرضه آن در جشنواره تلاش کنند.

دوم آذرماه بود که روابط عمومی جشنواره اعلام کرد بیش از  ۲۲۰ فیلمساز و تهیه کننده برای حضور در بخش مستند و چشم انداز سینمای ایران (فیلم‌های بلند سینمایی، فیلم های اول، هنر و تجربه و انیمیشن)  فرم شرکت در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده‌اند و قصد دارند تا آثارشان را در صورت انتخاب نهایی در جشنواره نمایش دهند.

حالا در روزهای آتی در کنار اخبار تولید فیلم‌ها با شتابی بیش از گذشته، اسامی هیات انتخاب و نحوه گزینش آثار و سایر موارد مربوط به جشنواره فیلم فجر در صدر اخبار سینمایی قرار خواهد گرفت.

امسال سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری دوازدهم تا بیست و دوم بهمن ماه برگزار خواهد شد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 33640 و در روز سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۴:۰۲
2024 copyright.