تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۱۰:۲۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 55154

انتخابات ریاست جمهوریدر روزهایی که بازار تبلیغات انتخاباتی و مناظره کاندیداها داغ بود٬ هر از گاهی جملاتی مربوط به سینما نیز بر زبان کاندیداها جاری می‌شد٬ در کنار این سخنان اندک٬ جمع گسترده‌ای از سینماگران با موضع‌گیری در مورد انتخابات خود را در صف طرفداران کاندیداهای مختلف قرار دادند تا به این ترتیب نسبت انتخابات ریاست جمهوری و سینما و سینماگران روشن شود.به گزارش سینماسینما٬ هر دوره زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری٬ سینما به عنوان فراگیرترین هنر٬ پای ثابت صحبت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری است. در جریان تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باز هم سینما در میان موضوعات مورد توجه نامزدهای انتخابات جای گرفت. نوع پرداخت به سینما در این دوره بسیار متفاوت از هر سال دیگری بود٬‌ امسال در مواردی به جای بیان جملات کلی چون «توجه به سینما ضروری است»‌ و … اسم چند فیلم و فیلمساز به میان آمد٬ حرف سیاه‌نمایی در سینما هم مطرح شد و اسم یک فیلم به عنوان اثری که حقیقت جامعه را به تصویر می‌کشد بیان شد.

در ادامه مروری به سخنان برخی از کاندیداها در مورد سینما صورت می‌گیرد.

وقتی افتخارآفرینی فرهادی مورد توجه قرار می‌گیرد

اسحاق جهانگیری در جریان مناظرات انتخاباتی زمانی که بحث به سینما کشید٬ از اصغر فرهادی یاد کرد و از او به عنوان مایه افتخار ایران نام برد.

محمدباقر قالیباف قبل از آنکه از حضور در انتخابات انصراف دهد٬ در دومین مناظره انتخاباتی تاکید کرد با حضور در شهرداری تهران به کمک سینما٬ تئاتر و موسیقی آمده است. البته این سخنان قالیباف واکنش‌هایی را به همراه داشت و مصداق‌هایی از سوی هنرمندان در مورد جلوگیری شهرداری از اکران فیلم در سالن‌های سینمای این نهاد مطرح شد.

زمانی که از ابراهیم رئیسی هم در مورد وضعیت هنر هم سئوال شد٬ اعلام کرد برای هنر برنامه دارد و قصد او «نجات» سینماست البته او در ادامه سخنانش مصداق و نمونه بارز هنر را کاشی‌کاری‌‌های حرم امام رضا (ع) دانست.

مصطفی هاشمی‌ٓطبا نیز یکی از کلیدی‌ترین جملات را بیان کرد. او گفت: «یک فیلم که می‌رود در جشنواره‌های خارجی می‌گویند سیاه‌نمایی کرده، ولی در این مناظره‌ها بیشترین سیاه‌نمایی انجام شده است.»

این صحبت‌های هاشمی‌طبا با استقبال اهالی سینما روبرو شد.

مصطفی میرسلیم هم از فیلم «ابد و یک روز» و موضوعات مطرح شده در آن بهره برد تا به حسن روحانی بگوید در جامعه ایرانی چه می‌گذرد. البته این سخنان میرسلیم موجب شد سعید روستایی حمایت خود را از حسن روحانی اعلام کند و این نوع استفاده از فیلم خود را بهره‌گیری سیاسی از فیلم خود دانست.

حمایت هنرمندان از کاندیداها

اگر این روزها سری به اینستاگرام هنرمندان بزنیم٬ حمایت گسترده اغلب آنان از کاندیداهای ریاست جمهوری جزو آخرین پست‌های آنان است.

اما در این میان صف هنرمندانی که پشت هر یک از نامزدها کشیده شده٬ متفاوت است. در میان طرفداران حسن روحانی هنرمندانی چون اصغر فرهادی٬ ترانه علیدوستی٬ بهرام رادان٬ شهاب حسینی٬ فاطمه معتمدآریا٬ بهمن فرمان‌آرا٬ محسن تنابنده٬ رضا عطاران، منیژه حکمت ،ابراهیم ابراهیمیان، مهدی پاکدل، همایون غنی‌زاده، الهام کردا، امیر عابدى ،علی قربان‌زاده، سامان مقدم، کامران تفتی، رضا ناجی، عاطفه رضوی، نرگس آبیار، مسعود جعفری‌جوزانی، هنگامه قاضیانی، نازنین بیات، الهام پاوه‌نژاد، داریوش اسدزاده، پانته‌آ بهرام، مهدی فخیم‌زاده، غزل شاکری، رضا داودنژاد، بابک کریمی، جواد نوروزبیگی، پوران درخشنده، حسین پاکدل، احسان کرمی، سام درخشانی، مهدی کرم‌پور، احترام برومند، فرهاد آییش، بهناز جعفری، طناز طباطبایی، ابوالفضل جلیلی، سید ضیا هاشمی، حسین فرحبخش، جمال ساداتیان، فرهاد توحیدی٬ فقط بخش کوچکی از اسامی پرتعداد سینماگران طرفدار و حامی حسن روحانی هستند.

از سوی دیگر در میان حامیان ابراهیم رئیسی اسامی افرادی چون انسیه شاه‌حسینی، ابوالقاسم طالبی، محسن علی‌اکبری، جمال شورجه، نادر طالب‌زاده، شهریار زرشناس، علیرضا قزوه، پرویز شیخ طادی، جهانبخش سلطانی، مسعود ده نمکی، مهدی فرجی، هوشنگ توکلی، ضیاءالدین دری، حسین نیرومند، سیداحمد میرعلایی، امیرحسین مقصودلو (امیر تتلو) دیده می‌شود.

جای خالی برنامه‌ای دقیق درباره سینما

شاید سخن از سینما در جمع کاندیداها و حمایت هنرمندان از نامزدهای ریاست جمهوری فضای انتخابات را داغ‌تر کرد٬‌ اما در این میان دستان سینما خالی ماند٬ به این ترتیب که کاندیدایی به طور مشخص در مورد سینما برنامه‌‌ای روشن بیان نکردند. شاید توقع بیان برنامه‌ای روشن در مورد سینما از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری در جریان مجادله‌های انتخاباتی دور از واقعیت باشد٬ اما اینکه مشاوران فرهنگی و هنری کاندیداها نکاتی را در این زمینه تشریح کنند دور از انتظار نیست.

خلاء ارائه برنامه‌ای مشخص در این زمینه در این دوره هم خودنمایی کرد تا همچنان این سینماگران باشند که از سیاستمداران حمایت می‌کنند.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها