تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۱۲:۱۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 26824

بر اساس دوشس ملفینمایش «بر اساس دوشسِ مَلفی» از سه شنبه ۲۳ شهریور ساعت ٢٠ در تئاتر مستقل تهران به روى صحنه رفت.

به گزارش سینماسینما، در این نمایش باران کوثرى، رضا بهبودى، احمد ساعتچیان، میلاد رحیمی، میلاد شجره، فربد فرهنگ، سیما مبارک‌شاهی، محسن نوری، سینا کرمی، روجا جعفری، فرنوش نیک‌اندیش، سمانه حسینی، مژده امینی، پدرام صمدی، امین اسلامی، اکبر حیاتی، مجتبی جمشیدی، شایان براری، حدیث حسنی، شهرزاد شکیبا، بهار اعتماد، فرید شهریاری، فرید اخباری، امین بنی‌هاشمی، علی بهمنی، امید رضایی در این نمایش به ایفاى نقش مى‌پردازند.

سمانه فراهانی: اعضای گروه با لباس‌هایی مندرس بر تن، گوشه سالن در انتظار شروع تمرین هستند. چیدمان صندلی‌های سالن تئاتر مستقل تغییر کرده و ردیف‌های پشت سرهم صندلی‌ها تا انتهای سالن امتداد یافته است. لوستری بزرگ تنها بخش چشم‌نواز صحنه نمایش تازه محمد رضایی راد است. فضا به زندان و قصری مخروبه شبیه است که به واسطه ستون‌هایی آجری ایجاد شده است.

باران کوثری با دسته‌ای گل مصنوعی از راه می‌رسد و با تغییر لباس آماده تمرین می‌شود. دو بازبین هم گوشه‌ای از سالن نشسته‌اند تا شاهد اجرای ژنرال باشند.

بازیگران اندکی آشفته‌اند چراکه یکی از بازیگران اصلی به دلیل فوت یک‌باره پدربزرگ و مادربزرگش موفق به حضور در این تمرین پایانی نشده و ناچارند بخش‌هایی از صحنه‌ها را که مربوط به اوست در این اجرا حذف کنند و برخی را از روی متن بخوانند.

داستان در منطقه‌ای با نام ملفی روی می‌دهد و اجرا با حضور بخشی از اهالی این شهر روی صحنه آغاز می‌شود. پس از دقایقی باران کوثری که نقش دوشس ملفی را برعهده دارد، روی صحنه می‌آید. لباس او هیچ شباهتی به لباس یک اشراف‌زاده ندارد.

دردسرهای دوشس در برابر دو برادر خود و داستان عاشقانه‌ای که در کنار این درگیری‌ها روایت می‌شود، بخشی از قصه نمایشنامه‌ای است که نغمه ثمینی و محمد رضایی‌راد براساس متن «دوشسِ مَلفى» اثر جان وبستر نوشته‌اند.

ریتم نمایش گاه تند و گاه کند می‌شود و موسیقی در بسیاری از صحنه‌ها همراه اتفاقات نمایش است. صحنه‌یاران پشت پرده سخت در تلاش‌اند تا اتفاقات روی صحنه به بهترین شکل رخ دهد.

با پایان آخرین صحنه نمایش و راهی شدن گروه به سمت اتاق تعویض لباس، میلاد رحیمی که بازیگر نمایش و دستیار محمد رضایی‌راد است، درباره مدت تمرین گروه می‌گوید: «حدود شش جلسه دورخوانی داشتیم و اوایل اسفندماه گذشته با اعضای گروه خانه به مدت یک ماه و نیم شروع به اتوود زدن نقش‌ها کردیم. اواخر اسفند اولین نسخه بازنویسی شده نمایشنامه آماده شد و از اوایل اردیبهشت ماه تمرین‌ها را به‌صورت جدی شروع کردیم، اما چند بازیگر  تغییر کرد. پس از یک ماه بازنویسی دیگری انجام شد و تمرین‌ها به مدت هفت ماه ادامه یافت. یک ماه پیش نمایشنامه برای آخرین بار بازنویسی شد چراکه مدت آن چهار ساعت و نیم بود و هرچند ریتم بسیار خوبی داشت، اما به دلیل شرایط سالن‌های خصوصی ناچار به کاهش آن بودیم. من مطمئنم مخاطب نمایش چهار ساعت و نیمه ما را با آغوش باز می‌پذیرفت، اما خب امکان اجرای نمایش در این مدت وجود نداشت و در همین مدت سه ساعت نمایش بدون وقفه هم اطمینان دارم مخاطبان از تماشای آن خسته نخواهند شد.»

رحیمی درباره بازیگران این نمایش توضیح می‌دهد: «۹۵ درصد از صحنه‌یاران و چهار نفر از بازیگران، شاگردان محمد رضایی‌راد هستند و حضور این افراد که برخی از آن‌ها تابه‌حال تجربه اجرا روی صحنه را نداشته‌اند در کنار بازیگران با تجربه‌ای چون رضا بهبودی، احمد ساعتچیان و باران کوثری ترکیب خوبی به وجود آورده است. به واسطه این نمایش ما جمع زیادی بازیگر به تئاتر معرفی می‌کنیم چراکه در این نمایش شاهد بازی‌های خوب و متفاوت به لحاظ نوع بازی خواهید بود.»

او ادامه می‌دهد: «ما باید مدت نمایش را به مخاطب بگوییم و تلاش کنیم که خسته نشود و نمایش را تا پایان دنبال کند. ریتم در بخش‌هایی کش می‌آید و گاه اتفاقات با ریتم تند دنبال می‌شوند. به همین دلیل اگر با این ریتم پیش برویم تماشاگر حتماً این نمایش را تا پایان تماشا خواهد کرد.»
بازیگر نمایش «براساس دوشس ملفی» درباره دلیل برخی ناهماهنگی‌ها در تمرین پایانی می‌گوید: «ما ۲۰ جلسه در سالن تئاتر مستقل تمرین داشتیم اما با این تغییر چیدمان و ابعاد، اولین باری بود که بخش زیادی از نمایش را اجرا کردیم. از آن جایی که در این نمایش ۲۶ بازیگر داریم، خوب بود که می‌توانستیم تمرین بیشتری در صحنه داشته باشیم اما این امکان وجود نداشت.»

بر اساس دوشس ملفی

 

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها