تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۲/۰۹ - ۰۸:۲۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 12567

فرش قرمز مراسم اسکارسینماسینما ـ علی نعیمی، این روزها بسیاری از علاقمندان به دنیای فیلم وسینما منتظر اعلام برندگان جوایز اسکار هستند اما کمتر کسی است که به سودهای سرشاری بیندیشند که این جوایز با خود به همراه می‌آورند. فصل جوایز که در فاصله ماه‌های ژانویه تا مارس در لس آنجلس برپا می‌شود، میلیون‌ها دلار ثروت را به این منطقه که پایتخت سرگرمی جهان شناخته می‌شود، سرازیر می‌کند. در زمانی که فصل گردشگری در دوران رکود خود به سرمی‌برد، این مسابقات پرزرق وبرق که جوایز گرمیز، گلدن گلوب و امی و مانند آن را دربرمی‌گیرد، کسب وکار بزرگی است که سودهای فراوانی با خود به همراه دارد.

تصاویر جذاب سواحل آفتابی، نخل‌های سرسبز و آسمان آبی کالیفرنیای جنوبی، دنیای مسحور‌کننده دیزنی لند، استودیوهای نیورسال، زرق و برق دنیای ستارگان جاذبه‌های قدرتمندی هستند که نه تنها سوپراستارها و دست‌اندرکاران دنیای هالیوود بلکه بسیاری از مردم دیگر را در این فصل به منطقه می‌کشاند. علاوه براین می‌توان فهرستی از سایر کسب‌وکارها مانند مراکز اجاره لیموزین، رستوران‌ها، کیترینگ‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی و فروشگاه‌ها را نیز به فهرست مکان‌هایی که از این فصل سود می‌برند، افزود.

مطابق آمارهای یک شرکت تحقیقاتی گردشگری، در طول دوران این جوایز، نرخ هتل‌ها در حدود ده درصد از سایر مقاصد مهم گردشگری امریکا مانند میامی، شیکاگو ونیویورک بالاتر است. کسی تا کنون تاثیرات اقتصادی این جوایز را بر امور مالی منطقه مورد محاسبه قرار نداده اما برآوردهای ری وین اشتاین، اقتصاددان، نشانگر این است که صدها میلیون دلار پول به منطقه سرازیر می‌شود.

او می‌گوید: «افراد بسیاری به منطقه می‌آیند و کارهای بسیار انجام می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به بازدید از دیزنی لند و استودیوهای یونیورسال اشاره کرد.» مطابق با آمار منتشر شده از مرکز مطالعات میکرونومیک درماه ژانویه، برای مثال جوایز اسکار به تنهایی ۶۷ میلیون دلار برای اقتصاد سالانه لس آنجلس سودآوری دارد که از این میزان ۲ میلیون دلار صرف اجاره لیموزین، دست کم ۲ میلیون دلار برای لباس‌های زنان بازیگر و ۶ میلیون دلار برای مهمانی‌های مهم اسکار صرف می‌شود.

از سوی دیگر نه تنها اقتصاد محلی از این جوایز منتفع می‌شود بلکه خود صنعت فیلمسازی، از این طریق سود سرشاری را از آن خود می‌کند. مجسمه اسکار که برای بسیاری به معنای شهرت یا دست کم مهر تاییدی بر توانایی‌های حرفه‌ای است، کارکردی بیش از این‌ها دارد زیرا بردن این مجسمه ۴۰۰ دلاری و حتی نامزد شدن برای آن می‌تواند میلیون‌ها دلار برای بازیگران، وبه خصوص تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان این فیلم‌ها به ارمغان بیاورد و فروش گیشه‌ای را چند برابر کند.

red carpet oscarsاجازه دهید برای درک بهتر موضوع با توجه به آمار منتشره در سایت بیدنس، نگاهی دقیق تر به موضوع بیندازیم. بر اساس آمارهای این سایت در طول پنج سال گذشته متوسط بودجه فیلم‌های برنده اسکار بهترین فیلم ۱۷ میلیون دلار بوده که رقم فروش آنها به طور متوسط به ۸۲.۵ میلیون دلار می‌رسد، این به معنای ۳۸۵% بازگشت سرمایه اولیه است. برای نمونه فیلم سخنرانی پادشاه به کارگردانی تام هوپر در سال ۲۰۱۰ توانست ۱۳۸ میلیون دلار از گیشه درآمد کسب کند که این درآمد چیزی بیش از ۱۰۰ میلیون بیشتر از برآورد اولیه فروش فیلم بود، اما بعد از آنکه نامزد ۱۲ جایزه اسکار شد، این برآورد به ۲۰۰ میلیون دلار رسید و جالب توجه آن که پس از ربودن جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین هنرپیشه نقش اول مرد، سود حاصله از فروش گیشه به ۴۲۷ میلیون دلار رسید علاوه برآنکه ۳۲ میلیون دلار هم از فروش دی وی دی‌های آن به‌دست آمد.

مدیران و کارگزاران هنرپیشه‌ها نیز بر این باورند که دستمزدهای آنان پس از برنده یا نامزد شدن در این جوایز ۲۰% افزایش پیدا می‌کند. تمامی این شواهد حاکی از آن است که با برنده شدن در جوایز حتی می‌توان بودجه فیلم آتی را نیز به‌دست آورد زیرا در اثر آن، سالن‌های سینما مدت زمان اکران فیلم را افزایش داده و فروش دی‌وی‌دی‌ها، شمار دانلودها و درآمد تلویزیون‌های کابلی نیز افزایش پیدا می‌کند. درهمین حال تبلیغات در این بازه زمانی سودآوری بالایی دارد برای نمونه تبلیغات بازرگانی در فاصله بین برنامه‌های تلویزیونی، برای هر سی ثانیه بین ۱.۷ تا ۱.۸ میلیون دلار محاسبه می‌شود که این خبر خوبی برای شرکت دیزنی، مالک شبکه ای.بی.سی است که پخش زنده برنامه جوایز اسکار را به عهده دارد. با تمام این حرف‌و حدیث‌ها براحتی می‌توان به این نتیجه رسید که برنده اصلی فصل جوایز هالیوودی، کسی نیست جز اقتصاد منطقه‌ای!

۱۰مجسمه اسکار بازیگر ثروتمند اسکار چه کسانی هستند؟

ثروتمندترین بازیگران برنده ی اسکار و در قیدحیات چه کسانی هستند؟ موسسه‌ای به نام Wealth-X (مدیریت ثروت بین‌المللی) چند روز مانده به برگزاری مراسم اسکار فهرست ثروتمندها را منتشر کرد. در صدر این لیست جک نیکلسن با ۳۹۰ میلیون دلار ثروت قرار دارد که سه اسکار ( دو تندیس برای بهترین بازیگر مرد نقش نخست برای دیوانه ایی از قفس پرید، بهترین شکل ممکن و یک اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل دوران معصومیت) در انبان دارد.

روش آمارگیری این موسسه توجه به املاک و مستغلات بازیگران است که تا پیش از این موجودی بانکی، تجارت‌های عمومی و خصوصی و سرمایه‌گذاری ملاک ثروت افراد بود.

اما فهرست ده بازیگر ثروتمند در قید حیات به شرح زیر است:

۱ـ جک نیکلسن، ۷۶ ساله، برنده ۳ اسکار، ۳۹۰ میلیون دلار

۲ـ تام هنکس، ۵۷ ساله، برنده ی ۲ اسکار، ۳۵۰ میلیون دلار

۳ـ رابرت دنیرو، ۷۰ ساله، دواسکار، ۳۱۰ میلیون دلار

۴ـ باربارا استرایسند، ۷۱ ساله، یک اسکار، ۳۱۰ میلیون دلار

۵ـ شان کانری، ۸۳ ساله، یک اسکار، ۲۵۰ میلیون دلار

۶ـ جرج کلونی، ۵۲ ساله، یک اسکار، ۲۲۰ میلیون دلار

۷ـ مایکل داگلاس، ۶۹ ساله، یک اسکاربازیگری، ۲۰۰ میلیون دلار

۸ـ آنتونی هاپکینز، ۷۶ ساله، یک اسکار، ۱۶۰ میلیون دلار

۹ـ رابین و یلیامز، ۶۲ ساله؛یک اسکار، ۱۶۰ میلیون دلار

۱۰ـ ساندرا بولاک، ۴۹ ساله، یک اسکار، ۱۶۰ میلیون دلار

 

dolby-theaterاسکار و رکوردهایی که جابه‌جا می‌شود

در آستانه برگزاری هشتادوششمین دوره جوایز اسکار، با نگاهی به ادوار گذشته‌ این رویداد سینمایی به رکوردهای عجیبی از سوی سینماگران بر می‌خوریم؛ همچون ۲۰بار نامزدی اسکار بدون کسب حتی یک جایزه و یا کسب ۲۲ جایزه اسکار توسط تنها یک سینماگر.

«والت دیسنی» که خالق آثار معروف انیمیشن است با مجموع ۵۹بار نامزدی و کسب ۲۲ جایزه اسکار، بی‌گمان پیشتاز جاودانه و پرافتخارترین مرد در عرصه‌ی اسکار است. وی همچنین با کسب چهار جایزه اسکار در یک سال از این حیث نیز رکورددار بی‌رقیب تاریخ برگزاری این جایزه است.

بخش کارگردانی هنری اسکار با نام «سدریک گیبونز»، طراح مجسمه‌ی اسکار گره خورده است که موفق به ۳۹ نامزدی و کسب ۱۱ جایزه اسکار شده است.

«شرلی بوت»، «جولی اندروس»، «باربارا استرستند»، «مارلی ماتلین» و «آدری هپ‌بورن» بازیگرانی هستند که در نخستین نقش‌آفرینی خود موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شدند.

نام فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان نخستین فیلمی که از منطقه خاورمیانه موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شده است در میان رکوردداران اسکار به چشم می‌خورد.

شاید بتوان عنوان ناکام بزرگ اسکار را برازنده «کوین او کانل» دانست، چراکه وی با وجود اینکه تاکنون ۲۰ بار نامزد اسکار صدابرداری شده است، هیچگاه نتوانسته این جایزه را با خود به خانه ببرد.

 

آمار و ارقام عجیب هشتاد و هفت دوره برگزاری مراسم اسکار

تعداد بینندگان امریکایی مراسم اسکار سال گذشته۳۷.۳ میلیون نفر
تعداد تقریبی بینندگان جهانی مراسم اسکار۷۰۰ میلیون نفر
تعداد رای دهندگان۶۲۶۱ نفر
تعداد بخش‌های رقابتی۲۴ بخش
تعداد مجسمه‌های اسکاری که سال گذشته اهدا شد۵۱ عدد
تعداد فیلم‌های واجد شرایط نامزدی بهترین فیلم در سال گذشته۳۲۰ عنوان
تعداد کشورهایی که اسکار را زنده پخش می‌کنند؟۲۲۵ کشور
ظرفیت سالن دالبی تیاتر (محل برگزاری اسکار)۳۳۰۰ صندلی
اندازه فرش قرمز۵۰۰ در ۳۳ پا
سالنی که بیشترین مراسم اسکار را میزبانی کردهپاویون دوروتی چندلر
مجموع سال‌هایی که abc حق پخش انحصاری اسکار را در اختیار دارد۵۱ سال
طولانی‌ترین پخش تلویزیونی اسکاردوره ۷۴م در سال ۲۰۰۲ با ۴ ساعت و ۲۳ دقیقه
کوتاه‌ترین پخش تلویزیونی اسکاردوره ۳۱م در سال ۱۹۵۹ با ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
چه سالی مراسم اسکار لغو شد؟در دوره ۴۰ جشنواره به دلیل ترور دکتر مارتین لوتر کینگ
نخستین مراسم پخش شده از تلویزیون۱۹ مارچ ۱۹۵۳ در دوره ۲۵م
تعداد مجسمه‌های اسکار اهدا شده از ابتدای برگزاری این مراسم۳۰۰۱ مجسمه
تعداد کارت‌های خبرنگاری اهدا شده در مراسم سال گذشته۱۴۱۵ کارت

 

منبع: صمت

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها