تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۳:۴۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 66982

سینماسینما، علی پاکزاد- بعد از دستور وزیر ارشاد مبنی بر بازنگری و تصمیم گیری درباره فیلم های توقیفی و تعیین تکلیف آنها این کار در دستور سازمان سینمایی قرار گرفت و اسامی پنج فیلم نیز اعلام شد. اما هنوز تکلیف اکران عمومی این فیلم ها معلوم نیست.

به گزارش سینماسینما، بعد از دستور وزیر سابق ارشاد مبنی بر پیگیری و تعیین تکلیف فیلم های توقیفی این موضوع در دستور کار سازمان سینمایی قرار گرفت و ادامه این بازنگری در دولت داوزدهم و در زمان وزارت سید علی صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد پیگیری شد. اعلام اسامی فیلم های رفع توقیف شده توسط ابراهیم داروغه زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اعلام شد، فیلم های «خانه پدری» ، «عصبانی نیستم» ، «آشغال های دوست داشتنی»، «پارادایس» و «خانه دختر» رفع توقیف شده اند و می توانند اکران عمومی داشته باشند.

اما ماجرا در همین جا به پایان نرسید و تکلیف این فیلمها آن چنان که باید و شاید مشخص نشد.

به تازگی غلام رضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز درباره اکران فیلم های رفع توقیف شده اعلام موضع کرد. قرار بر این شد که هر فیلمی که پروانه نمایش گرفته، بتواند قرارداد خود را ببندد و در چرخه اکران قرار بگیرد اما تاکنون هیچکدام از فیلم‌های توقیفی که پروانه نمایش گرفته‌اند؛ درخواستی برای اکران ارائه نداده اند. با این وجود و بعد از درج این خبر موسسه فیلمیران اعلام کرد که فیلم «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان از نیمه دوم مهرماه اکران خواهد شد. اما این خبر صحت نداشت؛ در مجموع تکلیف اکران چهار فیلم دیگر معلوم نیست ؛ و باید ببینیم که این فیلمها هر کدام در چه زمانی و با چه شرایطی اکران خواهند شد.زیرا هیچ کدام از عوامل آنها برای اکران فیلم هایشان اقدامی نکرده اند و اطمینان چندانی هم به این اتفاق ندارند.

کماکان شرایط و زمان اکران فیلم های رفع توقیف شده مشخص نیست. به نظر می رسد که دلسردی محسوسی بین عوامل فیلم های رفع توقیف شده وجود دارد. تنها فیلمی که در چند روز اخیر درباره اکران آن حرف و حدیث های شکل گرفته بود . فیلم «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان بود ؛ که موسسه فیلمیران در چند روز گذشته خبری مبنی بر اکران این فیلم منتشر کرده بود که این موضوع صحت نداشت.

غلام رضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش روز گذشته در گفت و گو با سینماسینما اعلام کرد که هیچ قراردادی از سوی موسسه فیلمیران در شورا ثبت نشده است و فیلم «عصبانی نیستم» نیز اکران نخواهد شد. شاید یکی از کسانی که این میان بیش از بقیه در سالهای اخیر متضرر شده باشد کسی جز کیانوش عیاری نباشد. عیاری نیز به هیچ وجه راضی به اکران «خانه پدری» در گروه هنرو تجربه نیست.

عیاری معتقد است که این فیلم باید در اکران عمومی و به صورت فراگیر نمایش داده شود. شاید هر کس دیگری هم جای او بود با توجه به اتفاقات گذشته چنین تصمیمی را می گرفت.زیرا هر لحظه امکان اینکه فیلم او را پایین بکشند وجود دارد.فیلم «خانه دختر» شاید شرایط بهتری نسبت به فیلم های دیگر داشته باشد. زیرا تهیه کننده این فیلم محمد شایسته در گفتگو با سینماسینما اعلام کرد که این فیلم به زودی اکران می شود.

شایسته درباره اینکه چرا تا این زمان برای اکران فیلم اقدامی صورت نداده گفت:«میل شخصی ما این بود که در زمانی که مایل هستیم فیلم را اکران کنیم. اما به زودی فیلم توسط هدایت فیلم اکران خواهد شد و در شورای صنفی نمایش نیز ثبت خواهیم شد».

محسن امیر یوسفی نیز یکی از آن پنج کارگردانی است که سالهای سال منتظر خبر رفع توقیف فیلم «آشغال های دوست داشتنی» بود. اما او هم از شرایط اکران این فیلم دلسرد و است  و خبری نسبت به چگونگی و زمان اکران این فیلم ندارد.

البته امیر یوسفی نیز موضوع اکران را به موسسه فیلمیران واگذار کرده است .این فیلم نیز قرار است توسط موسسه فیلمیران پخش شود.امیر یوسفی و تمام کارگردانان این فیلم ها با یک نگرانی و دلسردی عجیبی منتظر اکران هستند. فیلم «پارادایس» نیز از این قاعده مستثنا نیست.

 

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها