تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۷/۰۶ - ۱۴:۰۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 28121

بارکدپس از فروش قابل توجه در ماه‌های ابتدایی سال، علی سرتیپی، مدیرعامل فیلمیران پیش‌بینی کرد امسال سینمای ایران ۱۲۰میلیارد تومان فروش سالانه داشته باشد. فروش ۴ ماه ابتدای سال۹۵ با اکران ۲۰ فیلم سینمایی به ۷۵ میلیارد تومان رسید که با کل فروش ۵۷ فیلم در سال گذشته برابری می‌کرد.

سینماسینما – علی نعیمی، با احتساب فروش روزهای پایانی شهریور سینماها، سینمای ایران با رکورد بی‌سابقه‌ای در ۲۵سال گذشته به فروشی معادل ۱۲۰میلیارد تومان دست یافت؛ فروشی که توانست بیش از ۱۰ میلیون نفر را به سینماها بکشاند و رونق را به سالن‌های سینما برگرداند.
حال خوب مخاطب و شرایط اجتماعی امیدوارکننده، کیفیت خوب فیلم‌ها و چیدمان مناسب‌شان در اکران، سالن‌سازی مناسب سینما و پردیس‌های سینمایی، بردن جشنواره فیلم فجر در سطح شهر، تبلیغات فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان یا… علت هر چه باشد چند وقتی است سینما پاتوق مردم شده است. پس از توفان نوروزی سینما که بار دیگر نگاه‌ها را به چرخه تولید و اکران در سینما امیدوار کرد حالا با گذشت ۶ ماه شنیدن آمار هیجان‌انگیز اکران در فصل تابستان ادامه دارد و سینمای ایران فروش ۱۲۰میلیارد تومانی را از ابتدای سال تجربه می‌کند؛ رقمی که از افزایش ۴۵میلیارد تومانی نسبت به سال گذشته نشان دارد.
فروش ۴ فیلم نخست جدول اکران سال ۹۵ که هر کدام بالای ۱۰ میلیارد تومان بوده، نشان از ظرفیت بالای سینمای ایران در جذب مخاطب دارد؛ امری که در سال‌های گذشته با نبود نگاه حمایتی از سوی دولت‌ها و نداشتن اولویت برای برنامه‌ریزی به منظور تامین زیرساخت‌ها از سوی نهادهای متولی، سالن‌های سینما را تاریک‌تر و خلوت‌تر از همیشه می‌کرد.
اینکه ظرفیت نهفته سینمای ایران در سال ۹۵ امکان رشد پیدا کرده را می‌توان در چند مولفه اصلی جست‌وجو کرد.
عامل اصلی، افزایش نشاط اجتماعی در نتیجه تحولات سیاسی و اجتماعی است که در دولت یازدهم به وجود آمد. حتی بر منتقدان دولت هم این امر پوشیده نیست که فضای مطبوع کشور پس از حل مناقشات سیاسی و بین‌المللی موجب شده جامعه با خیال راحت به فکر رشد و بالا بردن ضریب رفاه و آسایش خود برود و در نتیجه یکی از مهم‌ترین ابزارهای موجود در ایران سالن‌های سینما است که با رونق گرفتن ساخت پردیس ـ پاساژهای چند منظوره، مخاطب دلزده از فضای نمور سینماهای لاله‌زار را به سبک و شیوه جدیدی از زندگی در فضای شهری عادت می‌دهد و نتیجه آن را می‌توان در علاقه مردم برای حضور در این مکان‌های تفریحی به وضوح مشاهده کرد.
از سوی دیگر ظرفیت بالای تبلیغات در سینمای ایران با دست به کار شدن شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در تبلیغات ارزان و گاه رایگان فیلم‌ها این نکته را یادآور شد که سینمای ایران اگر امکان خودنمایی بیشتری داشته باشد و از فضا و ظرفیت تبلیغات بهره ببرد می‌تواند شرایط متفاوتی را تجربه کند.
سومین عامل در فروش فیلم‌ها به نفس سینما باز می‌شود. بارقه‌های امید در بالا رفتن کیفیت آثار سینمای ایران در سال جاری را می‌توان در جشنواره فیلم فجر سال گذشته یافت. شیوه سیاست‌گذاری دولت در حمایت از فیلمسازان و بازگشت سینمای اجتماعی به بدنه اکران باعث شد بار دیگر سلیقه‌های مختلف که از دیدن فیلم محبوب‌شان محروم بودند بتوانند این آثار را در فضای بهتری تماشا کنند. جشنواره فیلم فجر در چند سال گذشته با بهره‌گیری از سیاست همه‌گیر کردن آثار سینمایی و امکان تماشا و نقد و نظر آن در سطح جامعه موجب شد سینما از کالای لوکس و دست‌نیافتنی به فرآیند هنری و تاثیرگذار تبدیل شود که می‌تواند چرخه سینمای کشور را با معیارهای فرآیند صنعتی به پیش ببرد و سود اقتصادی آن در شکل‌گیری و تامین آینده سینما تاثیرگذار می‌شود.
امیرحسین علم‌الهدی، کارشناس حوزه اکران درباره تجربه موفق افزایش فروش سینما می‌گوید: «فروش گیشه سینما در ۶ماه نخست بدان معناست که ما فقط در ۶ ماه نخست سال، عدد ۷۴ میلیاردی که سینمای ایران توانست در سال ۹۴ از گیشه به‌دست بیاورد را رد کرده‌ایم که به تنهایی اتفاق فرخنده‌ای است.
وی با اشاره به نیمه دوم سال و فروش فیلم‌ها می‌گوید: «پیش‌بینی‌ها این است که در پایان سال به ۱۵۰میلیارد تومان برسیم. اگر این اتفاق بیفتد باز هم سینمای ایران توانسته رکورد دیگری را حداقل در نیمه نخست دهه ۹۰ جابه‌جا کند. امسال پیش‌بینی‌ها روی ۱۶ تا ۱۶/۵میلیون نفر است و امیدواریم این رشد در سال ۹۶ ادامه یابد و با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری دچار حواشی سیاسی نشود. »
سینمای ایران با فروش ۱۲۰میلیاردی در ۶ ماه نخست سال نشان داد ظرفیت سالن‌ها و سینماها برای حضور شهروندان بالاست اما حتی با این رقم تنها ۱۲درصد جامعه به سینماها رفته‌اند. این رقم می‌تواند با اصلاح کمبودها و پیشبرد سیاست‌های درست به ۵۰درصد جمعیت کشور در یک سال سینمایی برسد.
این ظرفیت هیچ‌گاه به وجود نمی‌آید مگر آنکه اهالی سینما و دولت از کنار آن بی‌تفاوت نگذرند. در حالی که توجه به آن می‌تواند کمک کند سینمای ایران از شکل سینمای شخصی خارج و مانند هنر قوی وارد میدان شود و بخشی از چرخه رشد اقتصادی کشور را به‌دست بگیرد.
بنابراین لازم است اهالی سینما در کنار مسئولان دولتی، ساختار جدیدی برای سینما تعریف کنند و دولتمردان با آگاهی از اهمیت این صنعت تلاش کنند تا سینما سهم خود را از اقتصاد کشور به‌دست بگیرد و متناسب با اهمیت آن نقش موثری در رونق اقتصادی داشته باشد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها