تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۱۸:۰۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 9064

خانه ای در خیابان چهل و یکمسینماسینما، سام بهشتی ـ بخش «نگاه نو» جشنواره فیلم فجر فرصتی برای معرفی استعدادهای تازه سینمای ایران است و در این بخش فیلمسازانی متولد می شوند که در آینده کارگردانان به نامی خواهند شد. امسال هم فیلمسازان بسیاری متقاضی حضور در بخش نگاه نو بودند که در نهایت ۱۱ فیلم توانستند در این بخش حضور داشته باشند که در این گزارش به معرفی فیلم های بخش نگاه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر خواهیم پرداخت.

 

«ایستاده در غبار»

محمد حسین مهدویان از جوانان تاثیر گذار سینمای ایران محسوب می شود او پیش از این، فیلم مستند «روزهای زمستان» که به بخش هایی از زندگی شهید حسن باقری مر بوط می شد را کارگردانی کرد و امسال با فیلم «ایستاده در غبار» به فجر سی و چهارم آمده است.

فیلمی که روایتگر داستان زندگی یکی از سرداران صاحب نام دوره هشت سال دفاع مقدس است. «ایستاده در غبار» فیلمی است که داستان رشادت ها و دلاوری های حاج احمد متوسلیان در زمان جنگ را به تصویر می کشد و از فیلم های تاثیر گذار این دوره از جشنواره خواهد بود.

حاج احمد متوسلیان از جمله فرماندهان موثر در اجرای عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر بود. وی با فرماندهی نفوذ به قلب مواضع دشمن از نزدیک راه‌‌کارهای مناسب عملیات را شناسایی می‌کرد.

ایستاده در غبار

مهدویان برای انتخاب بازیگر نقش اصلی این فیلم ماه ها به دنبال شخصیتی بود چهره اش به این شهید بزرگوار شباهت داشته باشد و سرانجام طی فراخوانی بازیگر مورد نظر خود را انتخاب کرد.

هادی حجازی فر در نقش احمد متوسلیان ایفاگر نقش اصلی فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» و امیرحسین هاشمی، فرهاد فداکار و عماد محمدی از دیگر بازیگران اصلی این پروژه هستند.

 

«من»

سهیل بیرقی ی چهره جوانی است که سال ها در کنار عبد الرضا کاهانی در مقام دستیار ظاهر شد و امسال نخستین ساخته اش را در سکوت خبری کلید زد. «من» عنوان نخستین ساخته بلند این کارگردان جوان است که جواز حضور در بخش نگاه نو سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است.

سعید سعدی یکی از تهیه کنندگان سینمای ایران است و طی سال های اخیر کارگردان جوانی را به سینمای ایران معرفی کرده و این بار هم حامی فیلم سهیل بیرقی شده تا شاید استعداد دیگری همانند بهرام توکلی، علی ملاقلی پور و … به سینمای ایران بشناساند.

مَن

لیلا حاتمی بازیگر صاحب نام سینمای ایران در این فیلم به ایفای نقش پرداخته و در کنار او بهنوش بختیاری یکی از متفاوت ترین نقش های دوران بازیگری اش را ارائه داده است.

لیلا حاتمی، بهنوش بختیاری، امیر جدیدی بازیگران اصلی نخستین ساخته سهیل بیرقی هستند.

 

«ابد و یک روز»

سعید ملکان که او را بیشتر به عنوان یکی از طراحان گریم سینمای ایران می شناسیم، امسال تهیه کنندگی نخستین ساخته سعید روستایی با عنوان «ابد و یک روز» را بر عهده گرفته است. فیلمی که به زعم عده ای از صاحب نظران یکی از فیلم های مهم سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو است.

سعید روستایی تاکنون ساخت آثار کوتاه متعددی را برعهده داشته که از میان آنها می توان به «شنبه»، «مراسم»، «از طرف آنها»، «نصف فیلم عروسی» و … اشاره کرد.

ابد و یک روز

او تا کنون جوایز مختلفی را برای ساخت آثار کوتاه از جشنواره های داخلی و خارجی دریافت کرده است و «ابد و یک روز» اولین فیلم بلند سینمایی او محسوب می شود.

یکی از نکات مهم درباره این فیلم حضور پیمان معادی، بازیگر جهانی سینمای ایران است که حاضر شده در فیلم یک کارگردان اول به ایفای نقش بپردازد.

 

پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین فر، شبنم مقدمی، شیرین یزدان بخش در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

 

«برادرم خسرو»

«برادرم خسرو» یکی از آثار بحث بر انگیز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود. احسان بیگلری کارگردان جوان این فیلم، پیش از این در مقام فیلمنامه نویش شناخته می شد و امسال با همکاری شهاب حسینی و مجموعه شهر فرش نخستین ساخته اش را جلوی دوربین برد.

احسان بیگلری نگارش فیلمنامه فیلم «نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه را بر عهده داشته است.

برادرم خسرو

«برادرم خسرو» از مضمونی اجتماعی برخوردار است و داستان آن پیرامون زندگی دو برادر است که درگیر ماجراهایی در زندگی مشترک خود می شوند و مقوله شک در این خانواده به بحرانی اساسی تبدیل می شود.

فیلمنامه این اثر به صورت مشترک توسط بیگلری و پریسا هاشم پور به نگارش درآمده و اولین اکران آن در جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

بیتا فرهی، هنگامه قاضیانی، شهاب حسینی و ناصر هاشمی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. سعید ملکان تهیه کنندگی این پروژه سینمایی را برعهده دارد.

 

«پُل خواب»

اُکتای براهنی فرزند رضا براهنی شاعر و منتقد ادبی معاصر است که امسال با فیلم «پل خواب» به جشنواره فیلم فجر آمده است.

داستان فیلم در خصوص معضلات جوانان و اقتباسی از رمان معروف جنایات مکافات اثر داستایوسکی نویسنده شهیر روسی است.

طبق یک قانون کلی آدم ها، حتی گناهکاران، بیش از حد تصور ما ساده و ساده دل اند و ما خود نیز چنین ایم.. این بخشی از خلاصه داستان نخستین ساخته اکتای براهنی است.

پل خواب

پیش از این قرار بود که حامد بهداد در این فیلم به ایفای نقش بپردازد که سرانجام قرعه به نام ساعد سهیلی افتاد و این فیلم با هنرمندی این بازیگر جلوی دوربین رفت.

ساعد سهیلی، هومن سیدی، آناهیتا افشار، شهین تسلیمی، علیرضا ثانی فر و اکبر زنجانپور بازیگران این اثر سینمایی هستند.

 

«خــــُماری»

یکی دیگر از فیلم های راه یافته به بخش مسابقه نگاه نو فیلم «خماری» به کارگردانی داریوش غذبانی است. نخستین ساخته این کارگردان که تهیه کنندگی اش بر عهده منیژه حکمت است، در سکوت خبری مطلق ساخته شد به نحوی که هیچ یک از اهالی رسانه در جریان روند ساخت نبودند و این فیلم در بخش مسابقه نگاه نو پذیرفته شد.

«خــــُماری» یکی از فیلم هایی است که هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است اما چیزی که از عنوان فیلم بر می‌آید این است که فیلم به معضل اعتیاد می پردازد و مضمونی اجتماعی دارد.

فیلم روایتگر زندگی و چالش های یک دانشجوی موسیقی است که سخت مشغول تمرین برای امتحان بورسیه دانشجویی است ودرست همزمان با روز امتحان، تقدیراتفاقاتی عجیب را برای او رقم میزند.

خماری

سوگل خلیق یکی از چهره های جوان و استعداد های بازیگری است که سال گذشته با فیلم «دو» به کارگردانی سهیلا گلستانی در جشنواره فیلم فجر حاضر شد و امسال با این فیلم به فجر سی چهار آمده است، شاید خانواده سینمای ایران این بازیگر را به خوبی نشناسند اما از چهره های تئاتری است که در بیش از چند اثر نمایشی به ایفای نقش پرداخته و از بازیگران شناخته شده در عرصه تئاتر محسوب می شود و امسال ایفاگر نقش اصلی فیلم   «خــــُماری» است.

مهرداد صدیقیان، نادر فلاح ، سوگل خلیق، لیلی فرهاد پور، کاظم سیاحی در این فیلم به ایفای نقش می پردازند.

 

«لاک قرمز»

سید جمال سید حاتمی یکی دیگر از کارگردان جوان سینمای ایران است که پیش از این در کنار کمال تبریزی به عنوان دستیار یک و کارگردان دوم حضور داشت و در سریال «ابله» او را همراهی کرد.

سیدحاتمی پیش از این فیلم های تلویزیونی «بچه های ابری»، «انگشتر» و «اوقات مشترک آن‌ها» را در کارنامه خود ثبت کرده است. این فیلم یک درام زنانه محسوب می شود.

لاک قرمز

فیلم سینمایی «لاک قرمز» که تهیه‌کنندگی آن برعهده کامران مجیدی است و به تازگی نسخه ابتدایی آن به دفتر جشنواره ارسال شده، در ژانر اجتماعی به تولید رسیده و در آن بازیگرانی چون پانته آ پناهی‌ها، پردیس احمدیه، مسعود کرامتی، بهنام تشکر و رسول نقوی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «دخترک تازه به انگشتانش لاک زده بود که روزگار صورتش را نقاشی کرد».

 

 

«خانه ای در خیابان چهل و یکم»

شاید لقب پدیده جشنواره فیلم فجر به این فیلم تعلق بگیرد، حمیدرضا قربانی دستیار اصغر فرهادی این بار تصمیم گرفته است که فیلمی را به طور مستقل کارگردانی کند و نخستین ساخته بلندش را با حضور بازیگران به نام سینمای ایران جلوی دوربین ببرد.

خانه ای در خیابان چهل و یکم

فیلمبرداری این فیلم از ماه های پیش آغاز شد و نسخه ای از این فیلم به دفتر جشنواره ارسال شد و فیلم توانست جواز حضور در بخش مسابقه نگاه نو را دریافت کند.

مهناز افشار، علی مصفا، سهیلا رضوی، سارا بهرامی، آرش مجیدی ، علیرضا کمالی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

 

«جشن تولد»

یکی از فیلم هایی که با مضمون جنگ و اتفاقات خاور میانه در بخش نگاه نو جشنواره امسال حضور دارد، نخستین فیلم عباس لاجوردی به نام «جشن تولد» است.

احمد کاوری، علی‌رام نورایی، نادی خوری، ‌امیه ملس، علی صطوف در این فیلم به ایفای نقش می پردازند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: خانواده سوری در شب جشن تولد فرزندشان به نام «رقیه»، با حمله تکفیری‌ها به دمشق و حرم حضرت زینب(س) مواجه می شوند.

جشن تولد

این خانواده شیعه به همراه همسایه اهل سنتشان از خانه به سمت محل امنی فرار کنند و مقصدشان حرم امن حضرت زینب(س) است، در این مسیر با دو ایرانی که برای زیارت به اتفاق خانواده آمده‌اند آشنا می‌شوند، زمانی در جنگ ایران و عراق در خرمشهر از شهرشان دفاع می‌کردند در مسیر رسیدن به حرم در بین راه به یک کلیسا پناه می‌برند و در مسیر اتفاقاتی برای این گروه رخ می‌دهد.

 

«گیتا»

یکی دیگر از فیلم های راه یافته به بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر، اولین ساخته مسعود مددی است که تهیه کنندگی آن بر عهده مجید شیخ انصاری است.

مریلا زارعی، حمیدرضا آذرنگ، بهناز جعفری، سارا بهرامی، نادر فلاح و یلدا قشقایی در این فیلم سینمایی به ایفای نفش پرداخته اند.

گیتا

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «گیتا» مادر متین است و به او دلبستگی زیادی دارد. پس از حادثه ای که برای متین پیش می‌آید، گیتا تلاش می‌کند تا با این موضوع کنار بیاید، اما با گذر زمان متوجه واقعیت‌های جدیدی می‌شود…

 

«متولد ۶۵»

مجید توکلی از چهره هایی است که سینمایی ها او را به واسطه فعالیت های مختلفش در حوزه سینما به خوبی می شناسند. او که سابقه روزنامه نگاری هم در کارنامه خود دارد، در دی ماه سال گذشته، مقدمات نخستین ساخته بلندش فراهم شد و بتوانست به تهیه کنندگی محمد مهدی عسگرپور فیلم اولش ر ا کلید بزند.

توکلی کارگردانی فیلم مستند «سلطان» و فیلم های کوتاه دیگری را در پرونده کاری اش دارد و برای نخستین ساخته بلندش به بازیگران جوان سینمای اعتماد کرد و نقش های اصلی فیلمش را به هنگامه حمید زاده و پدرام شریفی سپرد.

متولد ۶۵

علیرغم حرف و حدیث های فراوان فیلم «متولد۶۵» جواز حضور در بخش نگاه نو امسال را دریافت کرد.

هنگامه حمید زاده، پدرام شریفی، مریم سعادت، احسان امانی و آنا نعمتی در این فیلم به ایفای نقش می پردازند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: وقتی شوخی شوخی یه بازی را راه میندازی تا تهش باید بری.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها