آمار ناامیدکننده برای زنان هالیوودی

پژوهشی تازه مشخص می‌کند که تعداد کارگردانان زن در سینمای آمریکا نسبت به مردان بسیار پایین‌تر است.

به گزارش سینماسینما، فقط ۱۱ درصد از پرفروش‌ترین آثار سینمای آمریکا در سال گذشته میلادی محصول کار یک کارگردان زن بودند.

در نتایج پژوهش تازه دانشگاه سن دیه‌گو روی ۲۵۰ فیلم پرفروش گیشه آمریکا در سال ۲۰۱۷ مشخص شد که بخش بسیار کمی از این فیلم‌ها ساخته کارگردانان زن است.

در مجموع سهم زنان پشت دوربین بسیار کم‌رنگ است. این پژوهش نشان می‌دهد که زنان در جایگاه‌های کارگردانی، نویسندگی، مدیریت تولید، تدوین و فیلمبرداری تقریبا یک پنجم مردان هستند. این آمار از ۲۰ سال پیش به این سو تغییر چندانی نکرده است.

بر اساس آمار گیشه سال گذشته موفق‌ترین فیلم با کارگردان زن یک اثر ابرقهرمانی با عنوان «زن شگفت‌انگیز» بود. این فیلم به کارگردانی پتی جنکینز نهمین اثر پرفروش‌ سال ۲۰۱۷ لقب گرفت.

ناگفته نماند که آمار زنان کارگردان نسبت به سال ۲۰۱۶ با رشد چهار درصدی روبه‌رو بود و برای نخستین بار به ۱۱ درصد رسید که برابر با آمار سال ۲۰۰۰ میلادی است. در جایگاه نویسندگی نیز زنان حضور کمرنگی دارند و ۸۳ درصد از فیلمنامه‌های ۲۵۰ فیلم پرفروش سال گذشته اثر مردان است.

موضوع نابرابری جنسیتی میان کارگردان‌های هالیوودی در چند وقت گذشته به یکی از بحث‌های داغ تبدیل شده است. در جوایز گلدن‌گلوب و بفتا نیز حضور نداشتن کارگردانان زن در میان نامزدهای جایزه بهترین کارگردانی انتقادات فراوانی برانگیخت.

منبع:‌  خبرآنلاین به نقل از بی‌بی‌سی 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 77103 و در روز پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۳:۱۴
2024 copyright.