نگاهی به ورزش بسکتبال و پیوند آن با سینما/ بسکتبالیست‌های سینمادوست

پیوند ورزش و سینما معمولا یکی از مرسوم‌ترین اتفاقاتی است که صنعت سرگرمی به خود دیده‌است. به‌طور مرسوم دستمایه بسیاری از فیلم‌های مهم تاریخ سینما، ورزشکاران، ورزش‌ها و رویدادهایی بوده که در زمین‌ها و رشته‌های مختلف ورزشی اتفاق ‌افتاده‌است. به گزارش سینماسینما، با چنین پیش‌زمینه‌ای شاید حضور ورزشکاران در صنعت فیلمسازی اتفاق عجیبی نباشد، اما باید به این نکته توجه کرد که گاهی حضور ورزشکاران در سینما می‌تواند به اتفاق بزرگ و فوق‌العاده‌ای منجر شود. از این دست اتفاقات تاکنون کم نبوده و حتی مشابه آن را در ایران نیز می‌توان مشاهده کرد. اما در روزهای اخیر خبر حضور ستارگان NBA در صنعت فیلم و سریال‌سازی از آن اتفاقاتی است که می‌توان درباره آن‌ها بحث کرد. اتحادیه ملی بسکتبال یا همان NBA لیگ حرفه‌ای بسکتبال بزرگسالان آمریکا و معتبرترین لیگ بسکتبال جهان است. به نسبت همین متفاوت بودن معمولا ورزشکاران شاغل در این مسابقات نیز جزو ثروتمندترین ورزشکاران دنیای ورزش به‌حساب می‌آیند. ورزشکارانی که معمولا مورد توجه رسانه‌ها قرار دارند و تمام فعالیت‌های آن‌ها به شکل جدی رصد می‌شود. مسابقات NBA معمولا از سوی بسیاری از هالیوودی‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته و می‌توان هر از چند گاهی شاهد حضور بزرگ‌ترین ستاره‌های هالیوود در سالن‌های بسکتبال آمریکا بود. به این ترتیب است که ورود ستارگان بسکتبال به دنیای فیلم و سریال‌سازی چندان عجیب به‌نظر نرسد. شاید یکی از نخستین تصاویری که از یک بسکتبالیست در سینما بتوان به یادآورد، تصویر کریم عبدالجبار باشد. عبدالجبار همان شخصیتی است که در فیلم به‌یاد ماندنی «بازی مرگ» با آن قد کشیده در برابر بروس لی مبارزه می‌کرد و بی‌شک یکی از نوستالژیک‌ترین صحنه‌های تاریخ در سینمای اکشن را به یادگار گذاشت.از سوی دیگر یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های بسکتبال دنیا نیز همچنان در این صنعت فعال است. مایکل جردن افسانه‌ای که سال‌ها با حضور در تیم بسکتبال شیکاگو بولز جهانیان را مقهور هنرنمایی خود در زمین بسکتبال می‌کرد، تاکنون در چند فیلم و مجموعه بازی کرده‌است. فیلم‌هایی که معمولا جردن در آن‌ها در نقش خود حاضر شده و مورد توجه نیز قرار گرفته‌است. اما اگر بخواهیم یک حضور متفاوت از این ستاره بسکتبال دنیا را نام ببریم باید به لایو اکشن انیمیشنی «هرج و مرج فضایی» اشاره کنیم. فیلمی در سبک خانوادگی، ورزشی و کمدی به کارگردانی جو پیتکا و تهیه‌کنندگی ایوان رایتمن است که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. یکی از ویژگی‌های بزرگ این فیلم حضور شخصیت‌های انیمیشن «لونی تونز» و در راس آن‌ها «باگز بانی» است. خرگوش شبه انسانی که یکی از مهم‌ترین چهره‌های انیمیشنی سال‌های انتهای قرن بیست و قرن بیست‌و‌یکم را تشکیل می‌داد. اگر بخواهیم به این ترتیب ورزشکاران و به‌طور ویژه اهالی بسکتبال NBA را نام ببریم، با فهرستی بلند بالا روبه‌رو خواهیم بود. اما در یکی دو سال اخیر و به‌طور ویژه روزهای گذشته اخباری درباره حضور جدی ستارگان امروز NBA شنیده می‌شود. همه اتفاقات دست به دست هم داده تا حضور پررنگ‌تری از ستاره‌های کنونی و گذشته NBA را در صنعت سینما شاهد باشیم. حضوری که شاید بتوان برای بررسی آن به کوبی براینت، کوین دورانت و لبران جیمز ارجاع داد.

کوبی براینت: «بسکتبال عزیزم»
انتشار تصاویر مراسم شام نامزدهای نودمین دوره اسکار یک سورپرایز دلپذیر برای اهالی ورزش و به‌خصوص بسکتبال داشت. حضور کوبی براینت در جمع نامزدهای اسکار به‌قدری ویژه است که می‌توان آن را با آخرین بازی او برای تیم لس‌آنجلس لیکرز مقایسه کرد. دیداری که برخی از مهم‌ترین ستارگان هالیوود نیز در آن حضور داشتند. کوبی براینت اسطوره لیکرز برای انیمیشن «بسکتبال عزیزم» که برای خداحافظی او از بسکتبال و با همکاری کمپانی نایکی ساخته شده‌است، نامزد دریافت جایزه اسکار شد. این مستند که در بخش بهترین انیمیشن کوتاه نامزد و توسط براینت و گلن کین ساخته شده با چهار انیمیشن کوتاه دیگر رقابت می‌کند. این انیمیشن براساس متن خداحافظی براینت از بسکتبال ساخته شده که می‌توان با دیدن آن گفت یکی از بهترین انیمیشن‌های کوتاه ورزشی ساخته شده در سال‌های اخیر است. این انیمیشن پیش از بازی خداحافظی براینت در استیپلز سنتر – استادیوم اختصاصی لس آنجلس لیکرز – پخش شد و حالا مورد توجه اعضای آکادمی اسکار نیز قرار گرفته‌است. حضور براینت در مراسم نودمین دوره اسکار می‌تواند یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این مراسم باشد.

کوین دورانت: «مغرور»
کوین دورانت یکی از مهم‌ترین بازیکنان حال حاضر NBA است. به همین دلیل هم اگر شرکتی مانند اپل قصد ورود جدی به صنعت سریال‌سازی داشته باشد و بخواهد سریالی درباره یک قهرمان ورزشی بسازد، گزینه دورانت یکی از بهترین گزینه‌هاست. «ددلاین» بتازگی در گزارشی خبر از همکاری کوین دورانت و برایان گریزر تهیه‌کننده آثار سینمایی و تلویزیونی برای ساخت یک سریال درام برای شرکت اپل داده‌است. سریال «مغرور» از قصه ماجراجویی‌ها و اتفاقات دوران کودکی کوین دورانت الهام گرفته‌است. دورانت در دوران بچگی خود، یکی از اعضای اتحادیه ورزشکاران آماتور بسکتبال که در منطقه کلان‌شهر واشنگتن قرار داشت، محسوب می‌شد. این اتحادیه جایی بود که ورزشکاران جوان بسیار مشتاق و همچنین خانواده‌های آنها، در دوران بسیار شگفت‌انگیز خود در صنعت بازی‌های ورزشی جوانان قرار می‌گرفتند که برای همه آن‌ها اهمیت بسیار زیادی داشت. دورانت که یکی از موفق‌ترین بسکتبالیست‌های حال حاضر دنیا به حساب می‌آید حالا قرار است در این پروژه یک همکاری همه‌جانبه داشته باشد.

لبران جیمز: «میهمانی خانگی»
اگر این روزها بخواهید فقط یک بسکتبالیست معروف و ستاره در NBA نام ببرید بی‌شک نام لبران جیمز خواهد بود. چندی پیش اعلام شده بود که قرار است نسخه بازسازی فیلم «مهمانی خانگی» که در سال ۱۹۹۰ اکران شده، ساخته شود. حالا لبران جیمز بازیکن ستاره لیگ حرفه‌ای بسکتبال بزرگسالان آمریکا قرار است یکی از تهیه‌کنندگانی باشد که در پروژه تولید این اثر به فعالیت می‌پردازد. اتفاقی که بیش از پیش علاقه بسکتبالیست‌های آمریکایی به صنعت سینما را نمایان می‌کند.

منبع: روزنامه آسمان آبی

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 80759 و در روز شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۳:۲۱
2024 copyright.