تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۱۶:۰۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 66635

جشن ۱۰۰ سالگی «اینگمار برگمن» به عنوان بزرگترین رویداد تاریخ سینما مختص یک فیلمساز آغاز شد و تا سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد داشت.

به گزارش سینماسینما، جشن جهانی ۱۰۰ سالگی «اینگمار برگمن» کارگردان نامدار سینمای جهان به عنوان بزرگترین رویداد در نوع خود با برگزاری  یک نشست خبری در لندن رسما آغاز شد.

از جمله این برنامه‌های ویژه ساخت مستندی تحت عنوان «اینگمار برگمن: میراث یک نابغه تعیین ‌کننده» توسط کمپانی آلمانی «C-Films» و به کارگردانی «مارگارت فن تروتا» است که هم‌اکنون در حال ساخت است.

این فیلم برای اکران در سال ۲۰۱۸ همزمان با جشن ۱۰۰ سالگی «اینگمار برگمن» برنامه‌ریزی شده است و به میراث این کارگردان بزرگ سینمای جهان از طریق مصاحبه با دوستان و همکاران نزدیک وی و همچنین فیلمسازان جوان‌تر می‌پردازد.

«فن تروتا» در نشست خبری جشن ۱۰۰ سالگی «برگمن» در لندن گفت: “زمانی که برای اولین بار از من خواسته شد فیلمی درباره برگمن بسازم، با خود گفتم مگر چیزی ناگفته و نانوشته درباره او باقی مانده است! سخت است به این فکر کنم که می‌توانم چیز مهمی به میراث او اضافه کنم. اما این برگمن بود که الهام بخش من برای تبدیل شدن به یک فیلمساز بود بنابراین نمی‌توانستم این کار را قبول نکنم”.

این کارگردان آلمانی ادامه داد: این اولین مستند من است و رویکردی بسیار شخصی به فیلم‌های او داشتم و البته با دیگر کارگردانانی که تحت تاثیر او بوده‌اند نیز صحبت کرده‌ام. از لحاظ زندگی‌نامه نیز در این مستند درباره تبعید او صحبت خواهم کرد که احتمالا جنبه‌ای کمتر شناخته شده از زندگی اوست. «برگمن» حدود یک دهه را به اتهام فرار مالیاتی در زادگاهش سوئد، در کشور آلمان زندگی کرد.

قرار است حداقل دو مستند دیگر نیز درباره «اینگمار برگمن» در سال ۲۰۱۸ اکران می‌شود که شامل «فیلمی که برگمن را نجات داد» ساخته «مانوئا بلانش» و یک مستند به کارگردانی «هنریک سندنر» که هنوز عنوانی برای آن در نظر گرفته نشده است.

«جان هولمبرگ» مدیر بنیاد «اینگمار برگمن» نیز با اشاره به این که در طول مدت چند ماه برگزاری این برنامه به آثار و میراث این کارگردان بزرگ پرداخته می‌شود توضیح داد: این جشن شامل مرور آثار، رونمایی از کتاب و بیش از ۵۰ نمایش و موسیقی، موزه، فیلم‌های جدید و پروژه‌های تلویزویونی درباره «برگمن» در سراسر جهان است.

وزیر فرهنگ سوئد نیز قول داده منابع مالی بیشتری در اختیار تمامی موسسات و نهادهای فعال در جشن ۱۰۰ سالگی «اینگمار برگمن» اختصاص دهد.

«برگمن» از چهره‌های برجسته‌ی تاریخ سینمای جهان بود که در طول شش دهه فعالیت هنری، ‌۹ بار نامزد جایزه‌ی اسکار شده بود و در توصیف شرایط زندگی انسانی از مایه‌های کمدی، امید، یاس و ناامیدی بهره می‌گرفت.

وی در طول سال‌ها فعالیت سینمایی در مجموع ‌۶۲ فیلم ساخت که فیلم‌نامه بسیاری از آنان را نیز خودش نوشته بود و علاوه‌بر آن، کارگردانی ‌۱۷۰ نمایش تئاتر از او یک چهره درخشان در عرصه این هنر نمایشی ساخته بود.

کارگردانان بسیاری آثار برگمن را الهام‌بخش حیات سینمایی خود دانسته‌اند که از آن جمله می‌توان به «روبرت آلتمن»، «وودی آلن»، «آتوم اگویان»،‌ «استنلی کوبریک»، «دیوید لینچ»، «پل شرادر»، «آندری تارکوفسکی» و «فرانسوا اوزون» نام برد.

از مهمترین فیلم‌های «برگمن» می‌توان به «پرسونا»، «فریادها و نجواها»، «مهر هفتم»، «توت‌فرنگی‌های وحشی»، «لبخندهای یک شب تابستانی»، «همچون یک آینه»، «چراغ زمستانی»، «سکوت»، «آستانه زندگی»، از «مردی با یک چتر»، «سرزمین آرزو»، «آینده با من است»، «زندان»، «رازهای زنان»، «تابستانی با مونیکا»، «درسی در عشق»، «چشم شیطان» و «صحنه یک ازدواج» نام برد.

«برگمن» در دسامبر ‌۲۰۰۳ از دنیای سینما کناره گرفت و روز سی‌ام جولای ۲۰۰۷ در سن ‌۸۹ سالگی در «فارو» درگذشت.

منبع:ایسنا به نقل از اسکرین

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها