تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۲/۲۳ - ۰۸:۳۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 82684

با پایان گرفتن مهلت ثبت نام وهمچنین زمان ارسال کپی فیلم ها ازسراسر دنیا برای دفترجشنواره جهانی کن ، روز به روزانتظار های برای دریافت خبر ی برای آثار انتخاب شده بیشترمیشود.

به گزارش سینماسینما، کمیته انتخاب بخش های گوناگون این جشنواره که از چندین ماه پیش شروع به دیدن فیلم ها کرده اند، تاکنون چند فیلمی را انتخاب کرده و بسیاری دیگررا درمرحله کاندید اولیه درلیست خود قرارداده اند . در این میان فیلم های کشور میزبان، فرانسه، آخرین فیلمهائی خواهند بود که نامهای آنها برای مسابقه ازبین بیش از ۶۰ معرفی شده، اعلام خواهد شد.

برمبانی اطلاعاتی که درسایت ها وروزنامه های سینمائی معتبر بین المللی و فرانسه منتشر شده و نیز اخباری که از راهروهای دفتر های چهاگانه کن ( مسابقه – نوعی نگاه – هفته منتقدین – ۱۵ روز کارگردانان – وبخش اسید) به گوش میرسد، نامهای بسیارمهم سینماگران جهانی بیش از سالهای گذشته بگوش میخورد و بنظر می آید که برمبنای این لیست ها، جشنواره کن ۲۰۱۸ بسیارغنی ترو پربارترازگذشته خواهد بود.

محصولات سینما ایران، و همچنین سینماگران ایرانی خارج از کشور نیز بسیار چشم امید به این دورجشنواره بسته اند تا آثارشان درآنجا دیده شده و موقعیت خوبی برای بازاریابی و غیره بدست آورند.

تابحال بیش از ۴۰ فیلم بلند سینمائی ازمحصولات داخل کشور، برای جشنواره کن ارسال شده که توسط ارگانهای رسمی، وهمچمنین، شرکت های خصوصی پخش فیلم که مشهورترین آنها، محمد اطبائی – کتایون شهابی- نسرین میرشب وغیره می باشند ارائه شده  وهمچنین از سوی دیگرخودتهیه کنندگان و کارگردانان نیز اقدام به فرستادن آثار خود به جشنواره کن کرده اند. دراین میان فیلم هایی که بیشتر اسم آنها برسر زبانها بوده، که درجشنواره فجر تعدادی از آنها هم مورد توجه قرار گرفته بوده است:

– عرق سرد ( سهیل بیرقی) – مغزهای کوچک زنگ زده،(هومن سیدی) – بمب، یک داستان عاشقانه (پیمان معادی)– موریانه (مسعود حاتمی)– جشن دلتنگی ( پوریا آذربایجانی)– امیر(نیما اقلیما) – تارا ( محمدعلی طالبی) – رضا (علیرضا معتمدی ) – فیگور- وهمچنین، سه رخ (جعفرپناهی) وغیره است. البته فیلم سه رخ مدتی قبل از پایان سال میلادی به جشنواره کن پیشنهاد شده بود. ماجرای تازه ترین فیلم جعفر پناهی، مربوط به سرگذشت سه زن است، که دوتن آنها بازیگر وسومی یک دختر خانم عاشق سینماست که در منطقه کردستان زندگی میکند، وروزی به یک سوپراستار ایرانی درتهران پیام میفرستد که اگر به او کمک نکند تا بازیگرشود، خودکشی میکند لذا این خانم سوپراستار به طرف محل آن دخترخانم عاشق سینما به راه می افتد و غیره . البته در این ماجرا یک هنرپیشه که قبل از انقلاب  ۵۷ فعال بوده است هم در ماجرا دخیل میشود.

ازسینماگران ایرانی خارج از کشور، بالا ترین شانس فیلمی که به مسابقه جشنواره کن راه پیدا خواهد کرد، اصغر فرهادی با فیلم ( همه میدانند) است که به زبان اسپانیائی در این کشور با ستارگان بزرگ ساخته شده است. برمبنای درجدول قراردادن تاریخ نمایش این فیلم در ۹ ماه مه ، اولین روز جشنواره کن، پذیرفته شدنش در مسابقه کن قطعی بنظرمی آید.

قابل یاد آوری است که از دیگر سینماگران ایرانی خارج از کشور نیز نزدیک به ۱۰ فیلم به جشنواره کن پیشنهاد شده است که از فرانسه ۳  فیلم،  از آلمان ۲ فیلم – از انگلیس ۲ فیلم – از آمریکا ۳ فیلم وغیره می باشد.

حال باید تا اواسط ماه آوریل، منتظر نظر کمیته انتخاب بخش های گوناگون کن بود. ریاست هیت داوران امسال جشنواره کن به عهده ستاره مشهور، کت بلانشت میباشد.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها