تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۱۴ - ۱۵:۳۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 25999

نموشاید نتایج حاصل از فروش داخلی فیلم‌ها در فصل تابستان بهتر از آنچه باشد که انتظارش می‌رفت، اما همچنان دلایلی هست که باعث نگرانی دست‌اندرکاران هالیوود شود.

سینماسینما، علی افتخاری ـ  تابستان امسال تقریباً هر یک از تعطیلات آخر هفته برای صنعت فیلمسازی در آمریکا حکم بازی با ورق را داشت.

گاهی اوقات در مورد فیلم‌هایی چون «پیدا کردن دوری» (Finding Dory) یا «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (Captain America: Civil War)، این بازی به طرز چشمگیری موفق بود، اما هر دستی پیروز نبود. فیلم‌هایی مانند «شکارچیان روح» (Ghostbusters)، «بی‌اف‌جی» (The BFG) و «بن هور» (Ben-Hur)، ده‌ها میلیون دلار ضرر به همراه داشتند و خطر بازی با کارت‌های اشتباه را یادآور شدند.

به گزارش ورایتی، جف باک تحلیل‌گر موسسه «ایگزیبیتر ریلیشنز» می‌گوید: این فیلم‌های پرهزینه، دغدغه ذهنی هالیوود شده‌اند. استودیوها می‌خواهند کیک خود را بپزند و خودشان هم آن را بخورند. آن‌ها دنبال همه جور تجارتی هستند. از بازی‌های ویدیویی گرفته تا ساخت فیلم‌های تقلیدی، همه فکر و ذکر استودیوها کار کردن روی سوژه‌های داغ است. فقط مسئله فروش نیست. استودیوها دغدغه تسلط بر کل فرهنگ پاپ را دارند.

البته با توجه به اینکه تابستان سینمایی به شکلی غیرمنتظره به خوبی تمام شد، شاید گزارش‌ها در مورد زوال کسب‌وکار سینمایی، نابهنگام باشد. رکورد به‌دست‌آمده در ماه اوت کمک کرد مجموع فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی در اکران تابستانی به حدود ۴٫۵ میلیارد دلار برسد که دومین فروش برتر تابستانی بعد از سال ۲۰۱۳ است. این یک خبر خوب غیرمنتظره، با توجه به کاهش ۱۰ درصدی فروش بلیت فیلم‌ها در ماه ژوئیه و اکران چند فیلم پرهزینه ناموفق مانند «آلیس آن سوی آینه» (Alice Through the Looking Glass) و «وارکرافت» (هنر نبرد / Warcraft) در این ماه است.

شاید نتایج حاصل از فروش فیلم‌ها بهتر از آنچه باشد که انتظارش می‌رفت، اما همچنان دلایلی هست که باعث نگرانی دست‌اندرکاران هالیوود شود. افزایش رکوردشکن قیمت بلیت‌ سینما باعث شد تعدادی از مصرف‌کنندگانِ آنچه هالیوود می‌فروشد، علاقه خود را به دیدن فیلم‌ها از دست بدهند. مجموع تعداد بلیت‌های فروخته از ۵۳۱ میلیون در سال گذشته به حدود ۵۰۰ میلیون از ابتدای سال تاکنون رسیده که این دومین نتیجه بد از این لحاظ در حدود ۲۰ سال گذشته است.

در مقابل، درآمد حاصل از فروش فیلم‌ها در سه ماه اول سال ۲۰۱۶ حدود ۱۲٫۷ درصد بیشتر از موعد سال قبل بود، در سه ماه دوم ۹٫۲۵ درصد کاهش پیدا کرد و در سه ماه سوم ۱۶٫۲۵ درصد بیشتر شد. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون فیلم‌ها در بازار داخلی درمجموع ۷٫۹۴ میلیارد دلار فروخته‌اند که در مقایسه با سال گذشته این موقع ۴٫۶۸ درصد بیشتر است. اگر این افزایش تا پایان سال ادامه داشته باشد سال ۲۰۱۶ می‌تواند به لحاظ فروش به یک رکورد تاریخی دست پیدا کند.

شکاف بین موفقیت‌های خیره‌کننده و موفقیت‌های متوسط هم بیشتر شده است. دیو هالیس رئیس بخش توزیع شرکت دیزنی به این نکته اشاره می‌کند که تابستان امسال ده‌ها فیلم فروش متوسطی داشتند.

دیزنی با دو فیلم با بیش از ۴۰۰ میلیون دلار فروش – «پیدا کردن دوری» با ۴۸۰ میلیون دلار و «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» با ۴۰۷ میلیون دلار – پیشتاز اکران تابستانی در ایالات متحده و کانادا بود. «زندگی مخفی حیوانات خانگی» (The Secret Life of Pets) از شرکت‌های یونیورسال و ایلومینیشن اینترتینمنت با ۳۵۳ میلیون دلار و «جوخه خودکشی» (Suicide Squad) از برادران وارنر با ۲۸۷٫۴ میلیون دلار، دو فیلم‌ پرفروش دیگر تابستان بودند. «افراد ایکس: آپوکالیپس» از شرکت فاکس با ۱۵۵ میلیون دلار با اختلاف در رده بعدی است.

هالیس به این نکته اشاره می‌کند که به‌جز چهار فیلم پرفروش تابستان امسال، نبود فیلم‌های بسیار موفق، به معنای آن است که مجموع درآمد ۱۰ فیلم پرفروش تابستان امسال حدود ۵۰۰ میلیون دلار کمتر از سال قبل خواهد بود که «دنیای ژوراسیک» با ۶۵۲ میلیون دلار در رده نخست قرار گرفت.

در این بین، دیزنی با در اختیار داشتن ۲۶٫۵ درصد از سهم حاصل از فروش فیلم‌ها در بازار پیشتاز است و بعد از آن برادران وارنر با ۱۹٫۵ درصد قرار دارد. با توجه به اینکه دیزنی در مقایسه با برادران وارنر امسال ۱۵ فیلم کمتر روانه سینماها کرده است، این یک دستاورد چشمگیر است.

این نشان می‌دهد دیزنی بعد از تخصیص میلیاردها دلار برای خرید شرکت‌های پیکسار، لوکاس‌فیلم و مارول و کسب حقوق سینمایی مجموعه‌های سینمایی موفق مانند «انتقامجویان» و «جنگ‌های ستاره‌ای»، چقدر باابهت شده است، البته نه به این معنی که دیزنی دست روی هر چیز گذاشت به طلا تبدیل شد. این شرکت تابستان امسال با فیلم‌هایی چون «آلیس آن سوی آینه» (۷۷ میلیون دلار)، «اژدهای پیت» (Pete’s Dragon) (57 میلیون دلار) و «بی‌اف‌جی» (۵۴ میلیون دلار)، شاهد نتایج ناامیدکننده‌ای هم بود.

دو ژانر هراس و انیمیشن در تابستان امسال پرقدرت نشان دادند. «پیدا کردن دوری» که ادامه فیلم «پیدا کردن دوری» (۲۰۰۴) است، بیشترین فروش داخلی سال را به نام خود ثبت کرده و جزو موارد نادری است که یک دنباله از فیلم اول خود بهتر عمل کرده است. «زندگی مخفی حیوانات خانگی» هم آن‌قدر موفق بود که آغازگر یک مجموعه سینمایی جدید شد.

از این چشمگیرتر، تقریباً تمام فیلم‌های ترسناک مهمی که روانه سینماها شدند، موفق عمل کردند. «پاکسازی: سال انتخابات» (The Purge: Election Year)، «احضار روح ۲» (The Conjuring 2)، “Lights Out”، “The Shallows” و :نفس نکش» (Don’t Breathe)، جزو سودآورترین فیلم‌های سال هستند. در واقع، آخرین فیلم ترسناکی که در گیشه ناموفق بود «ویکتور فرانکنشتاین» بود که نوامبر پیش اکران شد که این نشانه‌ای از ماندگاری ژانر هراس است.

تابستان امسال همچنین آشکار شد خیلی از دنباله‌ها و مجموعه‌های سینمایی مهم دیگر توان سابق را ندارند. «جیسن بورن» (Jason Bourne)، «لاک‌پشت‌های نینجا جهش‌یافته نوجوان: بیرون از سایه‌ها» (Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows)، «آن سوی سفر ستاره‌ای» (Star Trek Beyond)، «افراد ایکس: آپوکالیپس»، «روز استقلال: بازگشت» (Independence Day: Resurgence)، «شکارچیان روح»، «همسایه‌ها: طغیان جامعه دانشجویان دختر» (Neighbors 2: Sorority Rising)، «عصر یخبندان: مسیر تصادم» (Ice Age: Collision Course) و «آلیس آن سوی آینه»، یا در گیشه شکست خوردند یا نتوانستند به اندازه فیلم‌های قبلی خود سودآور باشند. بخشی از این مسئله شاید به اجرا باز گردد. در بیشتر موارد منتقدان سینما تاکید کردند که این فیلم‌ها نتوانسته‌اند به استاندارد فیلم‌های قبلی برسند.

در همین حال، هالیوود روز به روز به بازارهای خارجی مانند چین، روسیه و مکزیک بیشتر تکیه می‌کند. آن تماشاگران می‌توانند کمک کنند تا فیلمی مانند «عصر یخبندان: مسیر تصادم» خیلی ضرر نکند یا «وارکرافت» یک فاجعه کامل نشود. «وارکرافت» در چین ۲۲۰ میلیون دلار فروخت که تقریباً پنج برابر فروش ۴۷ میلیون دلاری آن در آمریکای شمالی بود، اما مسائل مرتبط به پول رایج در بخش‌هایی از اروپا و بالاتر بودن ارزش دلار، به آن معنی است که بعضی بازارها مانند سابق خیلی نمی‌توانند تاثیرگذار باشند.

با وجود فروش کمتر بسیاری از دنباله‌ها و ریبوت‌ها، آدام فوگلسون رئیس اس‌تی‌ایکس پیکچر گروپ می‌گوید بعید می‌داند این مسئله تأثیر قابل ملاحظه‌ای روی برنامه‌‌های کاری استودیوها داشته باشد.

او می‌گوید: بار اول در تاریخ نیست که تماشاگران به دنباله‌ها روی خوش نشان نمی‌دهند. استودیوها برای ساخت این نوع فیلم‌ها زیر فشار هستند.

یکی از موارد بهبود شرایط، اکران فیلم‌هایی خلاف رویه معمول بود. فیلم‌هایی مانند کمدی اکشن «اطلاعات مرکزی» (Central Intelligence) با بازی دواین جانسن و کوین هارت، پارودی انیمیشن «مهمانی سوسیس» (Sausage Party) و کمدی «مامان‌های بد»، در مقایسه با فیلم‌های ابرقهرمانی با هزینه خیلی کمتر تولید شدند، اما با تماشاگران ارتباط برقرار کردند. برخی تحلیلگران باور دارند این رویه ادامه پیدا خواهد کرد و استودیوها تولید فیلم‌های کم‌هزینه بیشتری را در دستور کار قرار می‌دهند. مردم هم از این رویه استقبال می‌کنند. به هر حال در هالیوود هیچ ایده نویی خیلی معطل نمی‌ماند.

منبع: هنرآنلاین

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها