تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۱/۰۵ - ۱۵:۳۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 83216

روزبه روز به تاریخ برگزاری جلسه کنفرانس مطبوعاتی کن ( ۱۲ آوریل) نزدیک تر میشویم. تعدادی از فیلمها برای بخش های چهارگانه اصلی کن انتخاب شده اند، ازسوی دیگربسیاری ازحرفه ای های جهان سینما درسراسر جهان منتظر خبر دررابطه با فیلم هایشان که به دفتر کن ارائه داده بودند، می باشند. ازسوئی اخبار گوناگونی دراطراف جشنواره، سیاست ها و برنامه ریزی های این دورجدید جشنواره دررسانه ها دیده میشود. سینماسینما، محمد حقیقت – پاریس: برای بیشتر آشنا شدن با این برنامه ها وسیاست های هفتاد ویکمین دورجشنواره ( ۸ تا ۱۹ ماه مه)، هفته نامه معتبر” فیلم فرانسه” با دبیرکل جشنواره، تییری فرمو گفتگوئی انجام داده که خلاصه وجمع وجورشده انرا در زیرمی آوریم.
همچمین باید یاد آوری کرد که امسال برای بخش” ۱۵ روزکارگردانان” تدارک خاصی بنماسبت پنجاهمین سالگرد آن دیده شده است که به موقع اعلام خواهد شد .این بخش ازدل ” جنبش انقلابی ماه مه ۱۹۶۸” ودراعتراض به سیاست های رسمی جشنواره به دنیا آمد. در آن سال جشنواره کن به تعطیلی انجامید و بعدا باعث پیدایش و بنیان گذاری این بخش موازی وغیر رسمی جشنواره کن گردید.
سیاست های سال ۲۰۱۸ :

امسال جشنواره ازعادت همیشگی که چهارشنبه ها شروع میشد خارج شده واز سه شنبه (یک روز زودتر) شروع و درنتیجه یه جای یکشنبه، روزشنبه اختتامیه آن خواهد بود، دلیل آن چیست؟

فرمو:  سه شنبه ها بطورمعمول برای سینما ها ” روز پیش نمایش” به حساب می آید که بتوانند از فردای آن فیلم ها را لانسه کنند.ماهم خودرا باآنها هماهنگ کردیم تا دراین “حادثه” شرکت کنیم.اینطوری تعادل بهتری برقرارمیشود. درضمن وقتی شنبه هفته بعدش جشنواره را به پایان ببریم، همه با خیال راحت یکشنبه به خانه هایشان باز میگردند. بعد هفت دهه برگزاری جشنواره، دهه جدید را با تغییرات آغاز میکنیم.

 ازدیگر تغییرات برایمان بگوئید.

میخواهیم اولین “جلسه جهانی نمایش فیلم” همزمان با حضوراکیپ فیلم درسالن باشد. دراین صورت برخلاف گذشته، منتقدین ودیگرحرفه ای های سینماهم فیلم را همزمان می بینند. وپیش داوری قبل نمایش رسمی برای کسی وجود نخواهد داشت ( توضیح: قبلا پیش آمده که منتقدینی که روزقبل فیلم ها را می دیدند، گاه به ضرر فیلم تمام میشده چون بلافاصله نقد منفی آنها منتشرمیشد وبرای فیلم بد میشد).

 شما علیه عکس سلفی گرفتن روی فرش قرمز، قبل از شروع مراسم، شدیدا انتقاد داشتید…

بله، لذا من و رئیس جشنواره تصمیم گرفتیم که این سنت (عکس سلفی) روی پله های کاخ جشنواردرموقع نمایشات رسمی کارت قرمز، حذف شود. برای این عمل شرکت کنندگان بسیار وقت میگذاشتند وباعث دردسر ودیرشروع کردن سانس ها میشد وبرنامه را به هم میریخت. لذا عکس سلفی گرفتن در آن موقع ممنوع است.

حتی اکیپ فیلمی که قراراست فیلمشان درآن سانس بنمایش درآید؟
نه، وامیدوارم همه این مسئله را رعایت کنند…

 چه چیز جدیدی در کن امسال پیشنهاد میکنید؟
تعداد “مسترکلاس” ها بیشتر میشود. سه روز را درکن به این مورد اختصاص خواهیم داد که حدود ۱۰۰۰ جوان بین ۱۸ تا ۲۸ سال از سوی جشنواره پذیرفته میشوند ودر آنها شرکت میکنند. همچنین بعد از کن برخی از برنامه های انها در کشورهای دیگربنمایش در می اوریم. قبلا این کارا درآرژانتین و رومانی انجام دادیم وجالب بود. همچنین در پنجاهمین سالگرد ۱۵ روزکارگردانان شرکت میکنیم.

 درمورد موقعیت زنان فیلمساز، جایگاه بهتر وبیشتری برای آنان درنظر دارید؟

رئیس هیئت داوران یک خانم است و دربین اعضا ژوری نیز تعادل بین زن ومرد رعایت خواهد شد. در طی سالهای گذشته هم رئیس داوران دوربین طلائی، نوعی نگاه، وغیره هم از زنان انتخاب شده بودند. از طرفی اکیپ کلی جشنواره اکثریت آنها زن هستند. در مورد افراد کمیته انتخاب فیلم ها هم درحال تدبیری هستیم، آنرا گسترش داده ایم.

 ودرمورد کارگردانان زن که بتوانند درمسابقه شرکت داشته باشند، امسال سیاست شما چیست؟

این موردی است که قبلا هم به آن فکرکرده ایم. برمبنای آمار قبلاحدود ۱۰ درصد فیلمسازان زن درجشنواره حضورداشته اند وتعداد فیلم های معرفی شده به جشنواره البته کم بوده اند. اما درسال ۲۰۱۷ بین ۱۸ تا ۱۹ فیلم های دریافت شده ساخته زنان بالا رفته بود .حالا این رقم به ۲۳ درصد افزایش یافته . باید به اطلاعتان برسانم که امسال اولین فیلم که درتاریخ توسط یک فیلمساز زن ساخته شده را از خانم آلیس گی بنمایش درمی اوریم که درکمپانی گومونت ساخته شده بود.

 ومسئله ” نتفلیکس” که سا ل گذشته دو فیلم درمسابقه داشت، امسال به چه صورت خواهد بود؟ آیا بازهم این شرکت درمسابقه فیلم خواهد داشت؟

من تازه گی با مسئولین آن ملاقات داشتم. سال گذشته آنها را متقاعد کردم که بایستی فیلم های یشان درسالن های سینما ی فرانسه بنمایش درآید.آنها سرانجام این کاررانکردند. حالا آئین نامه ای وضع کردیم که فیلم های این شرکت نمیتواند درمسابقه شرکت کند. مسئولین این کمپانی سال قبل ازمراسم بالا رفتن فرش قرمز جشنواره بسیار خوشحال بودند. حالا باید تن به قانون جشنواره بدهند.
به آنها گفتم اگرفیلمتان را انتخاب کنیم ” خارج از مسابقه” خواهد بود و مورد قضاوت داوران قرار نخواهد گرفت، بنابراین از جایزه ونخل طلا خبری نیست.
ما معتقدیم که رابطه پیچیده ای بین فیلم و فرم های مختلف سینمائی بوجود آمده . بنظر من تاریخ سینما وتاریخ انترنت دو چیز متفاوت هستند. … فیلم باید درسالن سینما بنمایش درآید، بوک آفیس مطرح شود، منتقدین درباره آن بنویسند، شوق عاشقان سینمارا درسالن ها به حرکت در آورد. راجع به فیلم مقاله و مطلب نوشته شود، کتاب ها منتشر شود. دیکسیونرها چاپ شود. همین هاست که تاریخ سینما را میسازد. درفرانسه فیلم های “بانگ جون هو” وغیره که روی انترنت پخش میشود، گم شده به حساب می آید، وجزو خاطرات عاشقان سینما به حساب نخواهد آمد.
من شخصا اعتقاد به این دارم که در سالن سینما باید فیلم را دید. درعین حال باید به منافع جشنواره کن فکرکنم. باید به آفرینش های جدید هنری درزمینه سینماهم فکرکرد…

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها