تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۱۰:۵۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 15731

 

فرش قرمز شصت‌ونهمین جشنواره‌ی فیلم کن به عنوان معتبرترین رویداد سینمایی جهان از فردا (چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت) بار دیگر قدمگاه چهره‌های سرشناس دنیای هنر هفتم خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری سینماسینما، جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ در حالی از فردا (۱۱ می) کلید می‌خورد که امسال نیز میزبان بیش از ۳۰ هزار فعال حرفه‌ای عرصه سینما و بالغ بر ۴۵۰۰ عکاس و خبرنگار بین‌المللی از سراسر جهان است.

پوستری با الهام از ساخته «ژان لوک گدار»

پوستر امسال جشنواره کن که برگرفته از فیلم «تحقیر» اثر معروف «ژان لوک گدار» در سال ۱۹۶۳ است، مردی را در حال بالا رفتن از پله به سمت رویاهایش رو به دریای مدیترانه در پس‌زمینه‌ای طلایی رنگ به تصویر کشیده است.

جشنواره فیلم کن در بیانیه‌ای به‌ مناسبت رونمایی از پوستر جشنواره کن ۲۰۱۶ اعلام کرد: «ژان لوک گدار» با ساخت فیلم «تحقیر» قوانین پرده نقره‌ای را تغییر داد و نوعی جدید از سینما را بر اساس اسطوره‌شناسی ارائه داد. پوستر امسال جشنواره کن که در آستانه ۷۰ سالگی‌اش قرار دارد، ادای احترامی به تاریخ سینما و روش‌های بدیع خلق کردن و دیدن است.

سال گذشته پوستر جشنواره کن با تصویری از «اینگرید برگمن»، بازیگر مطرح سینمای جهان طراحی شده بود.

 

تدابیر شدید ضد تروریسم در کن

با توجه به چندین حمله تروریستی در پاریس و بروکسل، مسئولان برگزاری جشنواره فیلم کن امسال تدابیر امنیتی شدیدتری را برای برگزاری این رویداد سینمایی اتخاذ کردند تا در صورت وقوع هرگونه ناآرامی در طول برگزاری جشنواره آماده باشند.

حتی یک مانور مقاله با تروریسم نیز چند هفته قبل از آغاز جشنواره با حضور ۲۰۰ نیروی داوطلب در مرکز شهر کن برگزار شد که در آن حمله فرضی تروریستی به کاخ جشنواره فیلم کن، زخمی شدن عده‌ای روی فرش قرمز و تسلط نیروهای نظامی و پزشکی فرانسه بر این وضعیت شبیه‌سازی شد. قرار است ۲۰۰ نیروی ویژه پلیس، تعداد قابل توجهی پلیس مخفی و ۵۰۰ دوربین مداربسته امنیت شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن را برقرار کنند.

 

 

 

چهره محبوب کن جشنواره را کلید می زند

«وودی آلن»، کارگردان آمریکایی امسال برای دوازدهمین بار آثارش را به این رویداد سینمایی می‌آورد و برای سومین‌بار ساخته‌ی ‌وی به عنوان فیلم افتتاحیه به روی پرده خواهد رفت تا او را رکورددار افتتاح کن بدانیم.

فیلم «کافه سوسایتی» روز چهارشنبه ۱۱ می (۲۲ اردیبهشت) در سالن بزرگ لومیر کاخ جشنواره در مراسم افتتاحیه به روی پرده می‌رود. «آلن» پیش از این نیز در سال ۲۰۰۲ با فیلم «پایان هالیوودی» و در سال ۲۰۱۱ با فیلم «نیمه‌شب در پاریس» جشنواره کن را کلید زده بود.

«کافه سوسایتی» که در آن «جس آیزنبرگ» و «کریستین استوارت» نقش های اصلی را ایفا می‌کنند در بخش غیررقابتی جشنواره کن حضور دارد و داستان آن درباره مردی است که در دهه ۱۹۳۰ با سودای کار در صنعت سینما وارد هالیوود می‌شود، اما درگیر عشق و دنیای کافه سوسایتی می‌شود.

 

کارگردان «مکس دیوانه» در راس هیئت داوران

«جورج میلر»، کارگردان استرالیایی که امسال با فیلم «مکس دیوانه» جوایز سینمایی فراوانی کسب کرد، در راس هیئت داوران شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن قرار گرفته است.

«میلر» سال گذشته فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» در بخش غیررقابتی جشنواره فیلم کن رونمایی کرد، فیلمی که در ادامه سال ۲۰۱۵ مورد تحسین فراوان قرار گرفت و علاوه بر کسب شش جایزه اسکار به فروش ۳۷۵ میلیون دلاری دست یافت.

این کارگردان استرالیایی دو بار نیز در جمع اعضای هیئت داوران جشنواره کن حضور داشته که بار اول در سال ۱۹۸۸ به ریاست «اتوره اسکولا» جایزه نخل طلا به «پله فاتح» ساخته «بیل آگست» رسید و در سال ۱۹۹۹ که جایزه بهترین فیلم جشنواره با ریاست «دیوید کراننبرگ» به «روزتا» ساخته برادران «داردن» اعطا شد.

 

یک ایرانی در میان هیئت داوران بخش رقابتی

امسال کتایون شهابی، پخش‌کننده بین‌المللی سینمای ایران در بخش خصوصی یکی از اعضای هیئت داوران انتخاب برنده نخل طلاست تا سینمای ایران نماینده‌ای هم در جمع داوران بخش اصلی کن داشته باشد.

«آرنائود دسپلشین»، کارگردان و نویسنده فرانسوی، «کریستین دانست» بازیگر آمریکایی، «والری گولینو» بازیگر، کارگردان، نویسنده و تهیه کننده از ایتالیا، «مدس میکلسون» بازیگر دانمارکی، «لازلو نمس» کارگردان برنده اسکار اهل مجارستان، «ونسا پارادیس» بازیگر و خواننده فرانسوی و «دونالد شاترلند» بازیگر کانادایی دیگر اعضای هیئت داوران بخش اصلی جشنواره فیلم کن را تشکیل می‌دهند که امسال ریاست آن بر عهده «جورج میلر» کارگردان استرالیایی است.

 

رقابت فرهادی با ۲۰ فیلم برای نخل طلا

فیلم «فروشنده» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی که به عنوان آخرین فیلم به بخش رقابتی جشنواره کن اضافه شد رقابتی سختی با فیلم‌هایی از چهره‌های نامدار سینمای جهان چون «کن لوچ»، برادران « دارن» ، «پدرو آلمادورا» ، «جیم جارموش»، «کریستین مونجیو»، «شون پن»، «نیکلاس وندینگ رفین» و «الیور آسایاس» برای تصاحب نخل طلای بهترین فیلم خواهد داشت.

فرهادی در سال ۲۰۱۳ با فیلم «گذشته» در بخش رقابتی کن حضور داشت که این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را برای «برنیس بژو» به ارمغان آورد و جایزه کلیسای جهانی جشنواره را نیز از آن خود کرد.

انتخاب فیلم «فروشنده» به عنوان بیست و یکمین فیلم بخش مسابقه نه تنها تعداد فیلم‌های آسیایی بخش اصلی را به عدد ۳ رساند، بلکه این فیلم تنها نماینده سینمای خاورمیانه در مهمترین جشنواره سینمایی جهان نیز خواهد بود.

«BFG» به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ»، «مانی مانستر» از «جوی فاستر» و «کافه سوسایتی» ساخته «وودی آلن» مهمترین فیلم‌های بخش غیررقابتی کن امسال هستند.

«وارونگی» سینمای ایران در «نوعی نگاه»

سینمای ایران در بخش نوعی نگاه جشنواره کن امسال نیز فیلم «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی را دارد که برای کسب جایزه اصلی این بخش با ۱۴ فیلم دیگر از سراسر جهان رقابت می‌کند.

حضور کتایون شهابی در میان اعضای هیئت داوران بخش رقابتی، رقابت فرهادی برای کسب نخل طلا با فیلم «فروشنده» و همچنین انتخاب «وارونگی» به عنوان یکی از فیلم‌های بخش نوعی نگاه سال پرباری را برای سینمای ایران در جشنواره کن رقم زده است.

«رابرت دنیرو» میهمان ویژه کن

«رابرت دنیرو» بازیگر نامدار هالیوودی برای نمایش ویژه جدیدترین نقش‌آفرینی‌اش در فیلم «دستهای سنگی» به جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ می‌آید.

فیلم «دست‌های سنگی» به کارگردانی «جاناتان جاکوبیچ» کارگردان اهل ونزوئلا اولین نمایش جهانی خود را در مراسمی ویژه و منحصر به فرد در سالن «گرند لومیر» کاخ اصلی جشنواره فیلم کن با حضور «رابرت دنیرو» در تاریخ ۱۶ می تجربه می‌کند.

این بازیگر آمریکایی نقش اصلی دو فیلم برنده نخل طلای کن «راننده تاکسی» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» (۱۹۷۶) و «ماموریت» ساخته «رولند جافه» (۱۹۸۶) را بر عهده داشته است و در سال ۲۰۱۱ ریاست هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم کن را بر عهده داشته است.

کالسکه طلایی کن برای کارگردان فنلاندی

امسال جایزه کالسکه طلایی جشنواره کن به «آکی کوریسماکی»، کارگردان صاحب‌نام فنلاندی اعطاء خواهد شد. «کوریسماکی» جایزه افتخاری کالسکه طلایی را از سوی انجمن کارگردانان فرانسه، برگزارکننده بخش جنبی “دوهفته کارگردانان” کن دریافت خواهد کرد. این کارگردان فنلاندی که یکی از چهره‌های پررنگ جشنواره کن طی سالیان گذشته بوده است، آخرین بار در سال ۲۰۱۱ با فیلم «هاور» نامزد نخل طلای جشنواره کن بود.

جایزه کاسکه طلایی جشنواره کن از سال ۲۰۰۲ میلادی برای تقدیر از کارگردانان نوآور و جسور برپا شد و از دریافت کنندگان پیشین این جایزه سینمایی می‌توان به «کلینت ایستوود»، «نانی مورتی»، «دیوید کروننبرگ»، «جیم جارموش»، «نائومی کاواسه»، «آنیس واردا»، «جعفر پناهی»، «نوری بیلگه جیلان»، «آلن رنه» و «جین کمپیون» نام برد.

مسترکلاس «ویلیام فردکین» در جشنواره کن

پس از چهره‌های سرشناسی چون «مارتین اسکورسیزی»،‌ «نانی مورتی»، «وونگ کار وای»، «کوئنتین تارانتیو»، «مارکو بلوچیو»، «فیلیپ کافمن» و «ژاک اودیار»، این‌بار نوبت به «ویلیام فردکین»، سازنده فیلم‌های به یاد ماندنی چون «جن‌گیر»، «ارتباط فرانسوی» و «جو قاتل» رسید تا برگزاری مسترکلاس سینما در جشنواره کن را بر عهده گیرد.

وی در ابتدای دهه ۱۹۷۰ میلادی با فیلم‌های «ارتباط فرانسوی» (۱۹۷۱) و «جن‌گیر» (۱۹۷۳) نقش پررنگی در احیای سینمای آمریکا ایفا کرد و در سال ۱۹۷۲ برای «ارتباط فرانسوی» موفق به کسب جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین کارگردانی شد.

مسترکلاس «ویلیام فردکین» روز چهارشنبه ۱۸ می در سالن نمایش بونوئل کاخ جشنواره کن به میزبانی «مایکل سیمنت» منتقد معروف سینمایی برگزار می‌شود.

سفری در سینما در بخش کلاسیک کن

از مهمترین رویدادهای امسال جشنواره کن در بخش کلاسیک، نمایش مستند «سفری در سینمای فرانسه» به کارگردانی «برتنارد تاورنیه» کارگردان نامدار فرانسوی است که با مدت زمان سه ساعت و پانزده دقیقه محصول سال ۲۰۱۶ میلادی است.

جشنواره فیلم کن همچنان به سنت بازسازی و ترمیم فیلم‌های برنده نخل طلای قدیمی ادامه می‌دهد و امسال نیز قرار است نسخه ترمیم شده دو فیلم «پرندگان، زنبورهای عسل و ایتالیایی‌ها» به کارگردانی «پیتروجرمی» و همچنین فیلم «یک مرد و یک زن» ساخته «کلود للوچ» برندگان مشترک نخل طلای بهترین فیلم در سال ۱۹۶۶ را نمایش بگذارد.

همچنین فیلم «واقعیت‌های مختلف» (۱۹۸۳) به کارگردانی «ریموند دپاردون» و «بیمارستان» ساخته «فردریک وایزمن» (۱۹۶۹) به عنوان ادای احترام به این دو سینماگر و هنرمند مهم در بخش کلاسیک جشنواره کن به روی پرده خواهد رفت.

بخش کلاسیک شصت‌و نهمین دوره جشنواره فیلم کن امسال میزبان نمایش ۹ مستند جدید درباره سینما نیز است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها