تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۱۲:۱۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 43834

اسکارپس از اعتراضات به نبود تنوع نژادی در جوایز اسکار طی دو سال گذشته، هالیوود امسال با چالش جدید حضور حداقلی نامزدهای زن مواجه شده است.

به گزارش سینماسینما، پس از دو سال که هیچ بازیگر سیاه‌پوستی در شاخه‌های بازیگری اسکار نامزد کسب جایزه نشد و این اتفاق با حواشی و تشکیل کمپین اعتراضی #اسکارخیلی‌سفید همراه شد، امسال شرایط کاملا متفاوتی رقم خورد و از میان مجموع ۲۰ نامزد شاخه‌های نقش اصلی و مکمل مرد و زن، ۷ بازیگر سیاه پوست نامزد کسب جایزه شدند، اما آنچه امسال به تدریج توجهات و اعتراضاتی را به سمت خود جلب کرده این است که در میان نامزدهای جوایز اسکار به استثنای شاخه بازیگری، ۸۰ درصد از نامزدها مرد هستند.

در میان نامزدهای شاخه بهترین کارگردان و فیلمبرداری جوایز اسکار امسال هیچ نامزد کسب جایزه زنی دیده نمی‌شود و در مجموع در شاخه‌های غیربازیگری زنان حضور حداقلی ۲۰ درصدی را در مقایسه با مردان دارند که برابر با کسب ۲۷ نامزدی از مجموع ۱۵۲ کرسی نامزدی جوایز اسکار است.

در یک مطالعه آماری که توسط موسسه غیردولتی «The Women’s Media Center» انجام شده و نتایج آن در نشریه ورایتی منتشر شده آمده است که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ تنها ۱۹ درصد از زنان توانسته‌اند در شاخه‌های بازیگری نامزد جایزه اسکار شوند.

همچنین بر اساس اماری که اخیرا از سوی مرکز مطالعات زنان در سینما و تلویزیون امریکا منتشر شده، زنان کارگردانی تنها ۷ درصد از ۲۵۰ فیلم پرفروش سینمای آمریکا را در سال ۲۰۱۶ بر عهده داشته‌اند که در مقایسه با آمار سال گذشته آن نیز دو درصد کاهش دارد. از سویی دیگر زنان تنها ۱۷ درصد از تمامی کارگردانان، نویسندگان، تهیه‌کنندگان، تدوین‌کنندگان و فیلمبردان فعال در ۲۵۰ فیلم پرفروش سینمای آمریکا در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده‌اند و بنابراین می‌توان گفت مساله عدم تنوع جنسیتی تنها محدود به جوایز اسکار نیست و پدیده‌ای گسترده در هالیوود و در مقیاسی بزرگ‌تر سینمای جهان است.

اعتراضات به #اسکارخیلی‌سفید پس از دو سال امسال به خوبی جواب داد و آکادمی اسکار ضمن وضع قوانینی جدید درنهایت ۷ بازیگر رنگین‌پوست را در میان نامزدهای بازیگری قرار دارد و حالا هالیوود باید فکری به حال حضور حداقلی سینماگران زن کند.

با انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا و مواضع ضدزنانه وی، زنان آمریکا یک تظاهرات میلیونی در اعتراض به این رویکرد برگزار کردند و حال باید دید هالیوود چگونه با این چالش رو به رو خواهد شد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها