تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۱۲:۴۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 30025

کاترین دنووهمزمان با برگزاری هشتمین جشنواره فیلم لومیر، آکادمی مطبوعات خارجی مقیم پاریس با اهدای جایزه لومیر از کاترین دونوو بازیگر کهنه‌کار فرانسوی تقدیر کرد.

به گزارش سینماسینما، در جریان مراسم پرشوری که جمعه شب گذشته با حضور چهره‌های سرشناسی همچون رومن پولانسکی، کوئنتین تارانتینو، برتراند تاورنیه، لمبرت ویلسن، تیری فره‌مو و کیارا ماسترویانی – دختر دونوو – در لیون فرانسه برگزار شد، جایزه لومیر به دونوو به عنوان بهترین بازیگر سینمای فرانسه تعلق گرفت. این جایزه که اکنون یکی از معتبرترین جوایز سینمایی فرانسه و هم‌سنگ جایزه گلدن گلوب به شمار می‌رود، از سوی آکادمی لومیر اهدا می‌شود.

به گزارش «ورایتی»، فره‌مو که ریاست هر دو جشنواره سینمایی کن و لومیر را برعهده دارد، گرداننده اصلی مراسم شب گذشته نیز بود. دونوو هنگام دریافت جایزه خود از رومن پولانسکی، با چشمانی اشکبار گفت: «حضور در جمع همه دوستانی که اینجا هستند، حقیقتا برایم مبهوت‌کننده است.» بازیگر ۷۲ ساله در میان تشویق بی‌امان ۲۵۰۰ هوادار جایزه‌اش را به «همه کشاورزان فرانسه» تقدیم کرد.

همکاری دونوو و پولانسکی به اواسط دهه ۱۹۶۰ برمی‌گردد؛ زمانی که بازیگر فرانسوی در نخستین فیلم انگلیسی زبان کارگردان برنده اسکار – «انزجار/ Repulsion» – جلوی دوربین رفت.

جالب آن‌که دونوو نخستین زنی است که موفق به دریافت جایزه لومیر شده است؛ افتخاری که مطبوعات فرانسه از آن به عنوان «جایزه نوبل دنیای سینما» یاد می‌کند. کلینت ایستوود، کوئنتین تارانتینو، پدرو آلمادوار و مارتین اسکورسیزی از جمله فیلمسازان مطرحی هستند که تا امروز موفق به دریافت این جایزه شده‌اند. برنده جایزه لومیر با رای اعضای آکادمی لومیر انتخاب می‌شود که بیش از ۲۰۰ نماینده مطبوعات خارجی مقیم پاریس را در برمی‌گیرد.

منبع: آی سینما

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها