نگاهی به فیلم ماهورا/ پیشرفت سینمای جنگ

سینماسینما، اردوان زینی سوق: با دیدن فیلم ماهورا در جشنواره، اولین چیزی که به ذهن متبادر می شود، پیشرفت سینمای ما در موضوع جنگ است. بهره گیری از مستندات تاریخی دوران جنگ، مبالغه نکردن در وحشت حاکم بر جنگ، پرداختن به لطافت ها، محبت ها، عشق ها و سنت های نیکو و بد، از خصوصیات جذب کننده فیلم ماهورا است. رئالیسم جادویی حاکم بر فضای فیلم، عشق و تعصب امیخته در هم فیلم، حسرت و غبطه های در دل مانده، انتخاب لوکیشن باورپذیر و زیبا، بازی های روان و یکدست، موسیقی شاعرانه پیچیده در وحشت جنگ، ملموس نشان دادن قهرمانان جنگ و عکس العمل متناسب با لحظه افراد، شیرینی تماشای فیلم را دو چندان می کند.
تعدد پرداخت به خطوط فرعی در فیلمنامه اثر، مانع انسجام فیلمنامه است، ولی کارگردانی و تدوین فیلم توانسته این ضعف را تا حد زیادی پنهان کند. بازیگرانی که اسمشان در تیتراژ فیلم، تصور بازی در سکانس های زیادی را انتظار می رفت، در چند سکانس کوتاه، حضور موثری در فیلم داشتند، کارگردان دچار قراردادهای نانوشته بازیگران چهره، برای چگونه دیدنشان بر پرده سینما نشد.
ساعد سهیلی که یکی از بازیگران پرکار جشنواره امسال است، با ایفای نقش امین، درک درست و زیبایی را از بازیگری به رخ می کشد که تا مدت ها در ذهن و یادها می ماند.
ماهور میتوانست با بهره گیری از مشاور خوبی در لهجه و زبان عربی و کار بر لهجه بعضی از بازیگرانی که حضوری کم، ولی موثر در فیلم داشتند، همچنین انسجام بیشتر در فیلمنامه، اثری بهتر و ماندگار باشد.
عدم بیان جمله پایانی فیلم وعدم تاکید بر معرفی عشق طالع سمور، زیبایی، قدرت و تاثیر سکانس خاک برداشتن با بیل را زیبا تر می کرد.
فیلم ماهور یکی از فیلم هایی است که جشنواره فیلم فجر به حضورش در جشنواره افتخار خواهد کرد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 79970 و در روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۵۳:۳۴
2024 copyright.