کاش سخنان وزیر ارشاد را جدی بگیریم

سینماسینما، کیوان کثیریان:
وزیر ارشاد در دیدارش با مسئولان جشنواره ملی فیلم فجر حرف‌های مفیدی زده‌است که معمولا از یک وزیر ارشاد بعید است! یعنی ما عادت نداریم جز حرف‌های کلی و بی‌مصرف بشنویم.
یکی اینکه: «در برگزاری جشنواره فیلم فجر توجه به برخی نکات ضروری است که شفافیت یکی از این نکات است.»
و واقعا یکی از نکاتی که این سال‌ها به اعتبار جشنواره لطمه وارد کرده است همین نبود شفافیت و دوری از اتاق شیشه‌ای است. این کاستی، اعتماد عمومی و البته اعتماد رسانه‌ها به جشنواره را کم می‌کند.
تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌ای با حوزه اثرگذاری فراملی در سطح منطقه و جهان از دیگر نکات مهم سخنان وزیر است. ایران با داشتن سینمایی معتبر و پرافتخار در سطح جهان، نیاز بسیار به یک جشنواره معتبر و اثرگذار نیز دارد که از مسیر فرهنگ به توسعه دیپلماسی عمومی نیز کمک کند.
ضرورت «تعامل حداکثری با رسانه‌ها» از دیگر نکات مهم سخنان وزیر است به ویژه آنجا که اطلاع رسانی شفاف را مانع بروز گمانه‌زنی‌ها و شبهات و سوء‌تفاهم‌ها می‌داند.
«تعامل حداکثری با رسانه‌ها این حس را در آن‌ها ایجاد می‌کند که ضلع مهم جشنواره هستند. رسانه‌ها باید در متن باشند نه در حاشیه جشنواره. آن‌ها باید احساس همراهی و همذات‌پنداری با ما داشته باشند. ایجاد تعامل مناسب با رسانه‌ها به احساس صداقت و امنیت در اطلاع‌رسانی اخبار منجر می‌شود.»
نگاه او به مدیریت هم جالب توجه است: «دوره مدیریتِ با فاصله تمام شده است. در گذشته ممکن بود که با این نوع مدیریت اعتدال ایجاد کرد ولی در حال حاضر فضای اجتماعی و ارتباطی ما نوع دیگری از مدیریت را ایجاد کرده است. هر چقدر نزدیک‌تر باشیم سوءتفاهم‌ها کمتر می‌شود»
و مهم ترین نکته مورد اشاره وزیر اهمیت «نقد» است. نکته‌ای که همواره تمام مدیران این کشور را ناراحت و عصبانی می‌کند حتی اگر خلاف آن را وانمود کنند: «اصحاب رسانه و منتقدین باید این حس را داشته باشند که می‌توانند به راحتی انتقاد کنند.»

سخنان وزیر محترم نسبت به اسلافش کاربردی‌تر و ریزبینانه‌تر است و نشان از آشنایی بیشتر او با حوزه تحت مسئولیتش دارد. اما جدای از این، نکته مهم، ارزیابی میزان توجه مدیران او به این سخنان است. اینکه این سخنان و توصیه‌های راهبردی، ویژه نشست‌ها و جلسات است یا ضمانت اجرایی دارد و مدیران سینما آنها را جدی می‌گیرند و به کار می‌بندند؟ این مسئله‌ای است که باید روی آن مکث کرد. اینکه آیا کسی در مجموعه وزارت ارشاد حضور دارد که جاری شدن سیاست‌های کلی مورد نظر وزیر را در زیرمجموعه‌های ارشاد پیگیری کند را نمی‌دانم. ولی امیدوارم طوری نشود که حرف‌های وزیر را در حوزه‌های زیرمجموعه‌اش نشود ردیابی کرد.
یادم هست در سال ۹۲ آقای دکتر روحانی در اولین دیدارشان با هنرمندان و اهل فرهنگ، نکات کلیدی و هیجان انگیزی را مطرح کردند که هر جمله‌اش با تشویق شدید حاضران مواجه می‌شد. از جمله نکات بسیار قابل توجه، بحث نظارت بر آثار هنری و فرهنگی بود. آنقدر آن وعده‌ها جذاب و خواستنی بود که از فرط تشویق، صدای آقای رییس جمهور را به سختی می‌شد شنید. او حرف‌هایی را به زبان می‌آورد که مطالبه سالیان اهل فرهنگ بود. بلافاصله بیرون تالار، یکی از مدیران ارشد نظارتی را دیدم. گفتم؛ منظور آقای رییس جمهور شما بودیدها! پاسخم یک لبخند ساده و معنادار بود. حالا آن مدیر، دیگر در آن منصب نیست ولی روندی که آقای رییس جمهور در ردّ آن سخن می‌گفت نه تنها برچیده نشده بلکه استوارتر به راهش ادامه می‌دهد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 77249 و در روز یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۲:۰۸
2024 copyright.