سینماسینما، محسن جعفری راد:
احسان بیگلری در اولین فیلمش نشان داده که هویت سینمایی مستقلی را جست و جو می کند و این رویکرد از انتخاب هسته مرکزی فیلم پرپیداست. موقعیت حضور یک ناسازه در جمع سازه و همگون که به کشمکش های بیرونی و درونی جذابی منجر می شود.
برگ برنده بیگلری شخصیت پردازی منسجم در فیلمنامه است.طوری که به خصوص برای دو برادر می توان یک شناسنامه ملموس تعریف کرد و جهان بینی هر کدام را مورد واکاوی قرار داد. هر چند در این میان شخصیت پردازی عروس خانواده کمی الکن به نظر می رسد اما شخصیت های اصلی انقدر جزییات دارند که می توان از این ضعف صرف نظر کرد.
نقطه قوت بعدی نوع بازی ها برای انتقال درونیات این شخصیت هاست. ناصر هاشمی نشان می دهد که چه استعداد نهفته ای داشته که با هوشمندی بیگلری بیش از پیش آشکار شده. بازی او سخت تر از شهاب حسینی است.چرا که هر چقدر حسینی بازی برونگرا و پر اکتی دارد هاشمی باید در سکون و سکوت و با یک بازی درونگرا تضاد خودش با برادر را نشان دهد که در این کار کاملا موفق است. حسینی هم انتظارها را برآورده می کند. هر چند که گاهی بازی اش اگزجره به نظر می رسد اما در کل شیمی رابطه او با هاشمی به خوبی شکل گرفته و به خوبی همدلی مخاطب را بر می انگیزند.
برادرم خسرو اساس روایت و ساختارش را بر پایه نگاهی اگزیستانسیالیستی به زندگی بنا کرده؛ دو برادر یکی مستبد و خودخواه و مکانیکی و اتوکشیده و دیگری رها و پر انرژی و سرخوش و شیدا که تضاد این دو نوع بینش و منش رفتاری به خوبی نگاه روان شناختی و فلسفی بیگلری را نهادینه می کند.
اشکالی اگر هست به جاه طلبی ناکافی بیگلری بر می گردد. برادرم خسرو فیلم خیلی بهتری می شد اگر بیماری خسرو منسجم تر و هدفمند تر تعریف می شد. در شرایط کنونی او گاهی مبتلا به بیماری دو قطبی و گاهی شبیه یک جوان راحت طلب و لوس بدل می شود که این پردازش دو پاره نقاط قوت فیلم را به نتیجه ای درخورد بدل نمی کند. یا نوع بسط و گسترش تقابل و تضاد دو برادر که می شد بیشتر تکرار یک تضاد و یک موقعیت ایستاست تا اینکه وجه پیش برنده در روایت داشته باشد. از نظر ساختاری می شد تصویرپردازی بهتری صورت گیرد که به ریتم و ضرباهنگ بهتر فیلم کمک می کرد اما در شرایط کنونی جزیی نگری بیگلری بیشتر صرف عناصر فیلمنامه شده تا فرم بصری در اجرا.
اما با وجود این ضعف ها، برادرم خسرو از بهترین فیلم اول های چند سال اخیر است. البته به هیچ وجه قواره فیلم اولی به فیلم نمی خورد چرا که مهارت و دانایی یک کارگردان مجرب به خوبی حس می شود. فیلمی که سعی کرده از منظر روان شناختی به داستان خسروها ورود کند و با استناد به نقاط قوتی که اشاره شد، تماشایش توصیه می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- اکران آنلاین «مقیمان ناکجا» با بازی شهاب حسینی
- شهاب حسینی: میخواهم فیلمی اقتباسی از ساعدی بسازم
- «گناه فرشته» و داستان خون، عشق، عدالت
- شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی در «گناه فرشته»
- از هر که بگریزم ز خود راه گریزم نیست/ نگاهی به فیلم «مقیمان ناکجا»
- سینما سیرک نیست /شهاب حسینی از تجربه کارگردانی «مقیمان ناکجا» می گوید
- صدور پروانه نمایش برای ۳۴ اثر غیرسینمایی
- شهاب حسینی با «مقیمان ناکجا» به هنر و تجربه میآید
- واکنشی به یک جایزه/ شهاب حسینی: روسیه متخاصم و متجاوز به خاک اوکراین است
- جایزه یک جشنواره روسی برای فیلمی به تهیهکنندگی شهاب حسینی
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
- شلوغ کردن معرکه!/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پیام تسلیت مدیرعامل همراه اول بهمناسبت شهادت رییسجمهور
- تعطیلی همه فعالیتهای فرهنگی هنری به مدت ۷ روز
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- برگزیدگان نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- یادداشت محمد حقیقت از جشنواره کن بر فیلمی از جیا ژانگه/ یک پازل آشفته
- درخشش «سوزن» و «پیچ تاریخی» در چین/ ۴ جایزه جشنواره کولیوود هند برای «پریسان»
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده/ کاهش مخاطب سینما در هفتهای که گذشت
- نمایش «مادرکشی» در مستندهای ایرانشناسی
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره