سینماسینما، فرهاد خالدی نیک:
مشکل اصلی برخی از فیلم های به ظاهر ساختار شکن سینمای ایران این است که پرداختن به موضوعات و سوژه های به اصطلاح خط قرمزی را در دستور کار قرار می دهند اما بنا به دلایلی کم و بیش معلوم،در حد همان طرح موضوع باقی مانده و در نهایت مخاطب را با نوعی حس سرخوردگی مواجه می کنند. اتاق تاریک،تازه ترین ساخته روح الله حجازی،در زمره چنین آثاری قرار می گیرد. فیلم با قضیه گم شدن و سپس پیدا شدن پسربچه در بیابان های اطراف منزل آغاز می شود که به سرعت حس دلهره و تعلیق را بر فضای فیلم و شخصیت های آن حاکم می کند. به خصوص وقتی که پسربچه (امیر) به پدرش (ساعد سهیلی) در سکانس حمام از راز دیده شدن بدنش توسط غریبه ای پرده بر می دارد،این حس تعلیق مضاعف می شود. در ادامه اما فیلمنامه نویس ترجیح می دهد که واکاوی هر چه بیشتر شخصیت های اصلی و فرعی فیلم را در دستور کار قرار دهد که این مساله،قصه اصلی فیلم را به نوعی به حاشیه می برد. مساله اختلاف سن فرهاد و هاله (ساره بیات)،مشکلات ایشان در محل های کارشان،ارتباط سوال برانگیز پسر و دختر همسایه،شب گردی های کنجکاوی برانگیز فرهاد و … داستانک هایی فرعی هستند که درام فیلم را به نوعی منحرف کرده و البته کمک چندانی به قوام یافتن قصه فیلم و شناخت بهتر شخصیت های اثر نمی کنند. در عین حال حجازی با نمایش جلوه هایی بیرونی از بیماری درونی هاله سعی می کند نوعی نگاه روانشناسانه را نیز چاشنی اثر کند که در این راه نسبتاً موفق می نماید. اوج این مساله در سکانس شام اتفاق می افتد و دیالوگ های پینگ پونگی که بین شخصیت ها رد و بدل می شود تا گره گشایی اثر نیز طی همین روند صورت گیرد. گره گشایی ناامید کننده ای که همان سرخوردگی مورد اشاره در ابتدای این یادداشت را به همراه دارد. در چنین شرایطی،فیلم از احتمال رخ دادن یک تجاوز بی رحمانه به یک کودک آزاری بچه گانه تنزل و در نهایت به یک سوء تفاهم ساده مبدل شده تا به نوعی زهر ماجرا گرفته شده و فیلم به گونه ای خنثی خاتمه یابد. شاید به همین خاطر است که حجازی در سکانس نهایی فیلم،جمله ای در دهان فرهاد می گذارد که از بروز اتفاقی ناگوار در دوران کودکی فرهاد حکایت دارد. جمله ای که لابد قرار است مخاطب را بعد از تماشای فیلم نیز درگیر قصه و شخصیت هایش کند،غافل از این که ارتباط بین مخاطب و حال و هوای حاکم بر فیلم،پیش از این گسسته شده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حاتمیکیا: جامعه متدین با سینما آشتی کرده است
- خاطرهبازی با آثار کلاسیک سینمای ایران و جهان/ فیلمهای تلویزیون در پایان هفته
- واکنش توییتری محمود رضوی به پاسخ وزارت امورخارجه به هادی حجازیفر
- ابراهیم داروغهزاده: روند برگزاری جشنواره جهانی فجر رو به رشد است
- محسن امیریوسفی نماینده کانون کارگردان در شورای صنفی نمایش شد
- واکنش مجید مجیدی به یک شایعه
- رونمایی از پوستر «خوک» در آستانه اکران + عکس
- سحر دولتشاهی، رضا گلزار و امین حیایی در چین + عکس
- قوانین جدید آکادمی اسکار برای فیلمهای کوتاه و تهیهکنندگان
- مالکیت «جناب خان» به صدا و سیما واگذار شد
- «پرسه در حوالی من» نامزد دریافت سه جایزه از جشنواره لندن شد
- بفتا تاریخ اهدای جوایز ۲۰۱۹ را اعلام کرد
- الیور استون: شاید روزی درباره یک سیاستمدار ایرانی فیلم بسازم
- نشست خبری اولیور استون
- گزارش تصویری از ششمین روز سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- انتقاد حدادعادل از برخی مجریان صداوسیما
- سیدحسن خمینی در دیدار با میرکریمی: سینمای ایران درد محور است
- توییت مهناز افشار :وسط این همه دنبال دختر خوشگل گشتن فکری به حال تصویب این لایحه کنید
- معرفی داوران بخش فیلم کوتاه و سینهفونداسیون جشنواره کن
- از وضعیت فیلم «کورش» تا توقف «پوریای ولی»/ توضیحات جعفریجوزانی درباره دغدغههایش
- نتفلیکس سریال انیمیشن «سریع و خشن» را میسازد
- پخش «شعلهور» و «خاله قورباغه» به حوزه هنری رسید
- تهیهکننده «ارتباط فرانسوی» در ۸۹ سالگی در گذشت
- پخش اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر از تلویزیون
- پوستر «عصبانی نیستم» رونمایی شد + عکس
- حضور «آخرین داستان» ایرانی در یک جشنواره خارجی
- واکنش لیلا اوتادی به حرکت بازیکنان یوونتوس و ناپولی در اعتراض به خشونت علیه زنان