تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۱/۱۶ - ۲۱:۰۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 79617

سینماسینما،ایلیا محمدی نیا:

به وقت شام اکشن با طعم هالیوود

در سینمای حاتمی کیا فیلم به” وقت شام” رویکردی تازه در کارنامه این فیلمساز باسابقه محسوب نمی شود.او پیش از این در فیلم های”چمران” و “بایگارد” هم همین رویکرد را داشت.در دوفیلم ذکر شده سینمای گفت و گو محور حاتمی کیا همنشین دیگری پیدا کرده بود یعنی حادثه و اکشن به سبک وسیاق سینمای هالیوود.حال در به وقت شام این نگاه بسیار پررنگ تر از فیلم های پیشین شده است.دیگر کمتر شاهد دیالوگ های آتشین و گاه خطابه گونه. آثار متاخرحاتمی کیا هستیم.حال آنچه که چربش بیشتری در فیلم او داردپرداختن به حادثه و اکشن در پیشبرد قصه و هدف مورد نظر اوست از این منظر باید جدیدترین ساخته حاتمی کیا را موفق ترین ساخته او دانست.هرچند این امر چندان به مذاق دوستداران سینمای او خوش نخواهد آمد

☀️☀️
خجالت نکش”طناز و شریف

رضا مقصودی را همیشه در قامت فیلمنامه نویس دیده ایم اما با فیلم خجالت نکش نشان داد فیلمساز خوبی هم هست.ویژگی بارز فیلم بازی های درخشان شبنم مقدمی و احمد مهرانفر در کنار گریم خوب آن است. اما مهم تر از هر چیزی فیلمنامه طنز خجالت نکش است که در هیاهوی فیلم هایی که با هر قیمتی ولو شوخی های سخیف و تکیه کلام های لوس و گاه شرم آور خجالت نکش اثری شریف و محترم است.

☀️☀️
“امیر” خسته کننده و ملال آور

نیما اقلیا در امیر تلاش دارد فضایی سرد را در بستر داستان تنهایی آدم ها به تصویر بکشد.او انقدر نگران به تصویر کشیدن تنهایی کاراکترهای فیلمش است که به قصه کمرنگ فیلمش قانع نیست و تنهایی را در سراسر فیلم با قاب بندی های تکار شونده که در انتها سرانجامی نمی یابد به رخ مخاطبش می کشد.اما نکته در اینجاست که پیش از هر چیز آدم های فیلمش بیشتر از آنکه از تنهایی و فقدان عشق رنج ببرند از بی هویتی و معلق بودن در عذاب هستند که این امرناشی از فیلمنامه ای لاغر با قصه ای فقدان جذابیت است.
امیر بی هیچ دلیل قانع کننده ای ملال آور است.

☀️☀️
“لاتاری” مهدویان عقب گردی بزرگ

لاتاری غافلگیر کننده شروع می شودوتا نیمه فیلم ادامه می یابد اما با تغییر لوکیشن فیلم از تهران به دبی به یک باره همه چیز ناامیدکننده می شود.فیلمنامه دوپاره در کنار کارگردانی سرگردان بخش دوم که ناشی از عدم درک و شناخت اتمسفر و لوکیشن خارج از کشور است و در نتیجه عدم اعتماد به نفس کارگردان باهوشی که می شناسیم موجب شده است.لاتاری تبدیل به اثری بی رمق و خسته کننده شود. به نظر می رسد مهدویان در کنار ادای دینش به فیلم های قیصر و آژانس شیشه ای نیم نگاهی عمیق به گیشه داشته است.

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها