تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۲/۲۹ - ۰۶:۴۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 55251

محمد دیندارسینماسینما، محمد دیندار:
جولان وزیرفرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی با لباسی منقش به طرحی سیاسی بر روی فرش قرمز جشنواره فیلم کن و تلاش این رژیم برای پررنگ ترکردن حضور سینمایی خود در این جشنواره و دیگر رویدادهای سینمایی جهان،مرا به یاد مصاحبه ام با محمدمهدی عسگرپور در سال ۹۱ انداخت که وی در آنجا ضمن اظهار نگرانی از تضعیف سینمای ایران بر اثر برخی سوء تدبیرها یا غرض ها در داخل کشور، نسبت به تلاش رژیم اسرائیل برای پررنگ کردن حضورش در جشنواره های سینمایی و کم رنگ شدن سینمای ایران هشدار داده و خواستار حفظ و حمایت از سینمای ایران شده بود؛به این بخش از مصاحبه و صحبت های عسگرپور توجه کنید:

” اگر کسی جشنواره های معتبر دنیا را رفته باشد یا یک مقدار سرچ کرده باشد متوجه می گردد که این حرفی که می زنم یعنی چه. ما با بدنام کردن حضور جشنواره ای ایران به شکل اغراق آمیز دچار خطا و زیان شدیدی می شویم. من می فهمم که بعضی فیلمها دارای مقداری سیاه نمایی یا نه اساسأ سیاه نمایی بوده اند، اما غالب فیلم های ما که اینگونه نبوده است. از آقای مجیدی فیلم های زیادی می بینید که در دنیا افتخار آفریده اند، اینها فیلم های سیاهی بوده اند؟ بچه های آسمان یا بید مجنون یا آواز گنجشک ها سیاه بوده اند؟! فیلم های آقای میرکریمی سیاه بوده اند که در جشنواره های بین المللی با استقبال و افتخار روبرو شده اند. فیلم های آقای حاتمی کیا که در چند جشنواره بین المللی حضور داشته اند، سیاه بوده است. پس چه چیزی باعث می شود که ما اصرار داشته باشیم تا تریبون های خودمان را در حوزه های بین الملل از دست بدهیم ببینیم چه کسانی جایگزین ما شده اند؟! شما می دانید که سینمای اسرائیل حدود بیست سال پیش تقریبأ وجود نداشت. حالا ممکن بود در حد یکی دو تا فیلم بسازند که اصلأ دیده نمی شد.

اما من همین حالا به شما دارم می گویم که اسرائیل دربسیاری از جشنواره های دنیا دارد جای ما را می گیرد. همینطور تعدادی از فیلمسازانی که یا شناسنامه هایشان ایرانی است و اسمشان ایرانی است و در خارج زندگی می کنند و هیچ همدلی هم با انقلاب و کشور ندارند، از این خلأ استفاده می برند و فیلم های خود را به اسم فیلم های ایرانی و به اسم جریان اپوزیسیون که در خارج از کشور دارد زندگی می کند، به جشنواره های دنیا می دهند و جای سینمای با مجوز داخل کشور را  دارند از ما می گیرند… شما توجه کنید که آن کدام شاخصه فرهنگی  کشورمان در بعد از انقلاب است که می توانیم بگوئیم با پیروزی انقلاب اسلامی تولد پیدا کرده است؟ ادبیات این  جور بوده است؟شعرمان اینگونه بوده است؟ موسیقی مان اینگونه بوده؟ نه! ولی سینما اینگونه بوده که با انقلاب، هویت و تولدی دیگر یافت.”

آنچه که امروز در جشنواره کن شاهد بودیم و هشداری که محمد مهدی عسگرپور چندسال پیش داد،نشان می دهد حضور پررنگ سینمای ایران در جشنواره های جهانی می تواند بخشی از دیپلماسی عمومی ما محسوب گردیده که فقدان آن به سوء استفاده و سود دیگران تمام خواهد شد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها