سینماسینما، سید رضا صائمی:
یادداشتم را با نقل قولی از استاد عباس کیارستمی آغاز می کنم که از زبان شهرام مکری در مراسم بزرگداشت استاد در جشنواره اخیر سینمای کودک در اصفهان بیان شد. به گفته مکری، کیارستمی که همواره ذوق شاعرانه داشت در دفاع از سینمای هنر و تجربه با اندکی دستکاری شعر حافظ گفته بود: «خوش بود گر هنر و تجربه آید به میان». جالب اینکه هر دو نام به عنوان دو نسل از فیلمسازان متفاوت و صاحب سبک با سینمای هنر و تجربه گره خورده است و هر دو محصول سینمایی هستند که تا دیروز به آن سینمای هنری یا آوانگارد می گفتند و امروز به سینمای هنر و تجربه شناخته می شوند. به این نام ها می توان فیلم ها و فیلمسازان دیگری را هم اضافه کرد که وقتی به فهرست آن می نگریم به کلکسیونی از سینماگرانی می رسیم که نام و آثارشان نشان از اعتبار و افتخار سینمای پیشرو و فرهیخته ای دارد که ظرفیت و ظرافت سینمایی را می توان در پس آن ردیابی کرد. سینمایی که فارغ از مناسبات و معادلات تجاری به تجربه هنری سینما پایبند بوده و افق های تازه ای را از زاویه دید دوربین خود می گشاید و می نمایاند. سینمایی که نه به قصد فتح گیشه که شکستن کلیشه و فتح باب های جدید در تجربه فیلمسازی، بستری فراهم کرده تا هم سینماگران متفاوت را در صید تجربه های تازه یاری کند و هم برای مخاطبان خاص، مجالی برای تماشای دیگرگونه، فراهم آورد. این تماشاگه راز را باید پاس داشت که سرشت و سرنوشت سینمای اندیشه و فرهمندانه ما بر زمین آن بنا می شود و نضج می گیرد. در این چند سالی که گروه هنر و تجربه به شکل ساختارمندی، ساماندهی شده شاهد بروز و ظهور استعدادهای جوان و جدیدی در فیلمسازی بودیم که غنیمتی گرانقدر برای سینمای ماست و چشم انداز پرامیدی را برای آینده سینمای ایران نوید می دهد. سینمایی که به جرات می توان گفت بیش از سینمای تجاری، مخاطب محور است به این معنا که با طیفی از مخاطبان آگاه همراه است؛ مخاطبانی که با انتخاب آگاهانه به تماشای فیلم می نشینند و فراتر از این مخاطب پرور است و بر درک فیلم مخاطبانش می افزاید. این گروه طیف هایی را به سینما کشانده که قبل از این فیلم های مورد علاقه خود را در هیچ سینمایی نمی توانستند ببینند. پاشنه آشیل بسیاری از منتقدان و معترضان سینمای هنر و تجربه بر محور اکران بنا شده این در حالی است که گروه هنر و تجربه برای حل بحران اکران فیلم هایی به میدان آمده که اجازه و مجال دیده شدن نداشتند. فیلم های مهجور و فیلمسازان مغمومی که پس از سال ها انتظار و یاس پشت درهای بسته، اکنون چند سالی است که مجال اکران فیلم های خود را یافته اند و هنر و تجربه به خانه امید آنها بدل شده، همچنان که مخاطبان خاص سینما به این خانه دل بسته اند. خانه ای که تجارتخانه سینمایی نیست و از دل آن افراد و آثاری بیرون می آید که سهم بزرگی در اعتبار داخلی و جهانی سینمای ایران دارد. تاسیس گروه هنر و تجربه به ثمر نشاندن هزینه های مادی و انسانی است که برای ساخت فیلم های زیادی مصرف شده اما فرصت تماشا نیافته! این تماشاخانه را باید با آتش حمایت گرم کرد نه با آتش لجاجت سوزاند!
روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «ایساتیس» در «هنر و تجربه» از ۲۲ دی
- شهاب حسینی: میخواهم فیلمی اقتباسی از ساعدی بسازم
- آغاز اکران یک مستند سیاسی در هنر و تجربه
- اکران «آویختگی» در سینماهای هنر و تجربه
- اکران چهار فیلم جدید در گروه سینمایی هنر و تجربه در آذر ماه
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- «پسر انسان» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- شهاب حسینی با «مقیمان ناکجا» به هنر و تجربه میآید
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پسر انسان» مطرح شد: هیچکدام از شخصیتها ضدقهرمان نیستند/بحران خانواده اهورا به عدم پذیرش جامعه برمیگردد
- «پسر انسان»؛ سوژهای که جایش در سینمای ایران خالی بود
- اکران فیلم «مهاجران» از ۳۱ خرداد در هنر و تجربه/ رونمایی از پوستر
- «حرف آخر» به هنر و تجربه رسید
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ۷۰ درصد فیلمهای صف اکران به «هنروتجربه» میرسند/ خسارت یک ترافیک!
- محمد حمیدی مقدم: فعالیت «هنر و تجربه» در همه حوزهها گستردهتر میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند