آقای انتظامی!
بدانید و اگاه باشید در دوسال گذشته سیاستهای سرمایهسالار مدیر گذشته، از سینما ویرانهای ساخته که سخیف ترین فیلمها تولید شده یا درحال تولید است. سینمای ایران که به عنوان بخشی از سرمایه فرهنگی این سرزمین مایه مباهات بود حالا کمکم دارد مایه سرافکندگی میشود. آنها که روزگاری فیلمهای خوب میساختند، حالا به دام تولید مبتذلترین و دم دستیترین آثار افتادهاند. نگاهی به اسم فیلمهای روی اکران و درحال تولید بیندازید تا براحتی بدانید کدام ویرانه را تحویل گرفتهاید.
خواهش میکنم دوسه روز وقت بگذارید و تمام فیلمهای روی پرده را ببینید تا تصویری از کیفیت سینمایی که مسئولیتش را به دست گرفتهاید پیش چشمتان بیاید. پیشنهاد میکنم فیلمها را در سینما ببینید تا بدانید سینمایی که اینهمه اِهِن و تلپ دارد و پولهای آنچنانی و چندمیلیاردی درش جابجا میشود نسبتش به لحاظ کمّی و کیفی با مخاطب چیست. و چگونه است که سینمای امروز ایران با این کیفیت نازل در این شرایط بحرانی اقتصاد کشور به یکی از پولسازترین صنایع برای چندنفر تبدیل شده است.
به شما قول میدهم اگر اوضاع عوض نشود، سال آینده با ذرهبین هم نه، با تلسکوپ باید دنبال فیلم خوب بگردید.
پول و گیشه و فروش، شده میزان و معیار همه چیز و فیلمهای غیرخالتوری، حتی اگر تولید شوند هم مجالی برای اکران نمییابند و حتی اگر فرصت اکران بیابند آنقدر بد و آنقدر کوتاه اکران میشوند که تحقیرآمیز است و کسی از آمدن و رفتنشان خبردار نمیشود.
آقای دکتر انتظامی!
در این ویرانه که تحویل گرفتهاید، فساد بیداد میکند. شما که خود را طرفدار شفافیت میدانید همین امروز هم شروع کنید، دیر است. کاش همه مکلف باشند منابع تامین سرمایه فیلمشان را شفاف اعلام کنند. کاش جشنوارهها را مکلف کنید بلافاصله بودجه دقیق و ریز هزینههایشان را اعلام کنند. از جشنواره جهانی و ملی گرفته تا عمار و مقاومت. از همان جشنواره داخلی ۲۱ میلیاردی دوسال پیش هم شروع کنید. اینطوری بساط اتهامزنیها و شائبهها کمکم جمع میشود. مدیریت سینما آنقدر ضعیف بوده که هرکس با قاعده و قانون خودش کار دلبخواهش را کرده بدون آنکه خود را ملزم به پاسخگویی بداند؛ چه مدیر دولتی و چه غیر دولتیها. اینطوری تکلیف پدیدهای که به پولهای کثیف مشهور شده هم روشنتر میشود.
خوب میدانید که مرادم، افزایش نظارت دولت بر سینما و چیزهایی شبیه این نیست. خودتان هم میدانید در ممالک دیگر شفافیت و پاسخگویی چقدر رایج است. آدمها باید بهویژه در مسائل مالی مسئولیت داشته باشند و پاسخگو باشند تا فساد رخ ندهد.
آقای انتظامی
شما سالها در عرصه رسانه تا بالاترین سطوح، مدیریت کردهاید. رسانههای بیمار، غالبا در فضای مجازی تکثیر شدهاند. بسیاری از فضاسازیها و لجن پراکنیها و مفاسد توسط آنان انجام میشود که متاسفانه مستقیم یا غیرمستقیم به برخی “جاها” و “آدمهای” مشخص وابستهاند و یا مستقیم و غیر مستقیم با آنان رابطه مالی ناسالم دارند. این نکته هم بسیار مهم است.
آقای دکتر!
حذف پروانه ساخت با رعایت جوانب و مراقبت از آسیبها اتفاق مبارکی میتواند باشد. به شرطی که خالتور سازها جشن نگیرند و سینمای فرهنگی بیشتر از آن منتفع شود؛ سینمایی که در شُرف نابودی است. سینما را مثل هر شغل دیگری ببینید که یک جواز کسب به افراد میدهند و در واقع صلاحیتش را برای آن کار تایید میکنند. میرود کارش را میکند. تا زمانی که از معیارهای نظارتی اعلام شده منحرف نشود، کسی کاری به کارش ندارد. مثل پروانه مدیرمسئولی نشریه. دیگر برای هرشماره نشریه که نباید دنبال مجوز بود. سینما را ولی اینطور ندیدهاند. جالب آنکه با اینهمه نظارت و سختگیری، وضعیت سینما شده است این!
اینها مستلزم آن است که معیارهای نظارتی و ممیزی بطور شفاف و روشن اعلام شود و پای نظارت سلیقهای کاملا قطع شود.
جناب دکتر انتظامی!
جشنواره فجر، همواره بزنگاه مهمی در سینمای ایران است. آبروی سینماست. در سالهای اخیر آنقدر کم اعتبار و کوچکش کردهاند که نگویید و نپرسید. از انتخابها و حذفها تا جایزهها و تا کیفیت و کمیت برگزاری. به فکر آن هم باشید.
اگر بنایتان ماندن است، لطفا شروع کنید. اگر جدی هستید موتورهای “مدیریت استراتژیک” تان را روشن کنید. سینما به این نوع مدیریت، سخت نیازمند است.
خلاصه کلام اینکه، گمشده سینما چند عبارت ساده است:
یک- مدیریت شجاع و توانمند و قاطع و تحولخواه
دو- شفافیت و شفافیت و شفافیت برای ریشه کنی فساد
سه- راهاندازی سیستم ارزیابی دقیق برای تشخیص دوغها و دوشابها
چهار: شیوهنامه. شیوهنامه دقیق با ضمانت اجرایی برای همه چیز و همهجا
این نوشته میتواند حالاحالاها ادامه داشته باشد.
روزنامه اعتماد ۲۰ آذر ۹۷
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- رویداد «کرگدن خوانی» تمدید شد
- رویداد «کرگدن خوانی» / گزارش تصویری
- کرگدنها به خانه هنرمندان میآیند
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
- بررسی تصویر زن در سینما در یک مناظره؛ زن ایرانی قربانی نگاه سیاستزده در سینما/ نگاه ملی فریب است؟
- بازنده این بازی متأسفانه اصغر فرهادی بود
- سینمای اشغال شده
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ما درون خمره گیر افتادهایم/ نگاهی به آخرین اجرای اثر برجسته لوییجی پیراندللو در ایران
- «خواب مرد مرده» به صحنه میآید
- جایزه اصلی جشنواره سالونیکا به فیلمساز ایرانی رسید
- با نمایش ۱۰ روزه؛ «تلماسه ۲» نیم میلیارد دلاری شد/ پیشی گرفتن از فیلم نخست
- فوت فیلمنامهنویس «سخنرانی پادشاه»/ دیوید سیدلر درگذشت
- فصل سوم «داستانهای فوتبال» به آنتن شبکه ورزش میرسد
- رشید کاکاوند راوی «مجنون آن لیلی» شد
- آغاز حراج نوروزی شمارههای رند همراه اول
- با ۸۰ سال تولید فیلم و سریال؛ آتش یک استودیوی قدیمی در قاهره را از بین برد
- با ۸ و نیم دور چرخیدن دور خود؛ فیلم رایان گاسلینگ رکورد گینس را شکست/ برای تعداد معلق خوردن ماشین
- اکران آنلاین «ویلای ساحلی» و ۲ فیلم دیگر
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده» با صدای پیمان معادی
- در هشتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی؛ محصول «اعطای اعتبار با توثیق سیمکارت» نوآور معرفی شد
- در پی بالا رفتن اجاره بها؛ سینماهای خیابان شانزهلیزه بسته میشوند
- صدور ۱۷ پروانه ساخت غیر سینمایی
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- چند تماشاگر برای فیلمهای نوروزی به سینما رفتند؟
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- لباس پارتیتور و گردنبند «پروین» به موزه سینما اهدا شد
- مستند مرکز گسترش در اکران نوروزی یک پلتفرم/ از کیارستمی تا رزاقکریمی
- یادداشت بلومبرگ بر سریال «شکوفههای شانگهای»/ اولین سریال تلویزیونی وونگ کار وای، نوستالژی دهه نود
- لیندا کیانی و آرمین رحیمیان بازیگران «ماه پنهان» شدند
- کنارهگیری آگنیشکا هالند؛ ژولیت بینوش ریاست آکادمی فیلم اروپا را بر عهده میگیرد
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- میراث پدر/ نگاهی به فیلم «شطرنج باد»
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- آغاز پویش مردمی همراه اول برای کمک به سیلزدگان سیستانوبلوچستان
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- اکران «اتاق فرار» در ۱۱ شهر