تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۰۹:۴۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 79814

سینماسینما، منیژه بهارلو:

بعد از دیدن دو فیلم «امپراتور جهنم» و «عرق سرد»، این نکته که در ذهن تماشاگر چه نکته ای برای غور در آن از این دو فیلم به یادگار خواهد ماند، از جهت اطلاعات اولیه و نتیجه نهایی، مورد توجه قرار گرفت.

در «امپراتور جهنم» و در ورای قدرت تصویری و تکنیکی و نیز افکت های صوتی، موضوع داعش و منشأ برآمدن آن، بسیار متفاوت از چیزی به نمایش درآمد که ما در اخبار رسمی و اطلاعات موجود در ذهن داشتیم. آمدیم فیلمی را ببینیم تا به سبعیت این پدیده عجیب دنیای مدرن وقوف بیشتری پیدا کنیم اما حاصل ما، مظلوم شدن شیخ فاضل و همراهانش در فرانسه و البته تطهیر عربستان و تا اندازه بسیاری قدرت های غربی و اسرائیل در اندیشه مان شد. بر اساس این فیلم، از یک جهت حق به جانب این افراد شد چون مورد تهاجم بی مبنا و کور متعصبان غربی و پلیس فرانسه قرار گرفته بودند و برای همین، اقدام به شورش و قیام کردند و کشتار دنیای غرب را در پیش گرفتند و از سوی دیگر، سپاسگزار نیروهای امنیتی ای شدیم که این دیوانگان بدوی حاضر در دنیای مدرن را منهدم کردند! آنچه در این فیلم دیده شد، ما را به یاد فیلم «زیر زمین» امیر کوستوریکا انداخت که متعصبان صرب را بعد بیست سال، به همان اندازه زمان تقریبی مطرح در فیلم «امپراتور جهنم»، به دنیای مدرن آورده و موجب خشونت در اروپا شده بودند. ما در «امپراتور جهنم» به ماهیت داعش نرسیدیم و با کمی سختگیری باید گفت، بیشتر نگاه شیوخ راهبر اندیشه وهابیت را تطهیر کردیم و این موضوع نیز ربطی به سانسور فیلم و بازسازی بسیار آن ندارد چون تصاویر، پتانسیل فضاسازی نادرست را دارد!

اما در «عرق سرد» و در بازنمایی رویدادی واقعی، که همان داستان کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان و نداشتن مجوز خروج از کشور به خواست همسرش و ادامه آن رویداد بود، به این تفکر دوسویه رسیدیم که اولا ماهیت ازدواج در دنیای امروز برای چیست و سپس، اختیار زن امروزی برای حضور در اجتماع و فعالیت در سطوح عالی مورد انتظارش، باید چگونه مدیریت و قانونمند شود و در چه مسیری مجاز باشد یا نباشد. ما در فیلمی چون «خجالت نکش» هم داشتیم که جوانان امروزی ازدواج کرده بودند اما بعد سال ها، می گفتند که وقت بچه دار شدن نداریم. یعنی اندیشه ازدواج و تکیل خانواده که در مبنای سنتی و شایدد عرفی و غریزی، برای حفظ نسل و تداوم نسل و فرزنددار شدن و پرورش فرزند است، امروزه با تحولی ذهنی همراه شده است. بنابراین، بعد از اتمام نمایش فیلم «عرق سرد»، به اینکه حق با زن است یا مرد، مفهوم ازدواج، مفهوم فعالیت اجتماعی و البته ماهیت قانون و اینکه آیا نیازمند تحول قانونی هستیم یا نه، توجه جدی تری به این مفاهیم را موجب شد؛ فارغ از اینکه این موضوع را با جامعیت خواستار شده بود یا نه.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها