تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۸:۰۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 47289

محمدرضا امیراحمدیسینماسینما، محمدرضا امیراحمدی/ منتقد:

لس‌‏آنجلس – توفیق شگفت، اما زیبای گرفتن جایزه اسکار از سوی اصغر فرهادی، افتخاری بود که علاوه بر جغرافیای ایران، هر ایرانی ساکن در آن سوی مرزهای ایران را نیز شاد و خوشحال و سرفراز گرداند.

بی تردید در دنیای امروز، جایزه‏ای سینمایی در اندازه اسکار با آن‌همه تبلیغ و فضاسازی و گستره رسانه‏ ای، صرفا در ابعاد تکنیکی و حرفه‏‌ای اختصاص نیافته است. آنچه هم ما از مباحثات و مجادلات گروه‏های گوناگون فکری و فرهنگی و سیاسی درون امریکا دیدیم یا آنچه در خارج از امریکا و در شهری مانند لندن و ساعاتی پیش از مراسم اسکار ۲۰۱۷ رخ داد و شهردار این شهر در واکنش به تصمیم سیاستمداران امریکا در محدودیت یا منع ورود اتباع هفت کشور به امریکا، نمایش عمومی فیلم «فروشنده» را در یکی از میدان‏های لندن انجام داد، بیانگر همین موضوع است که عناصری فراتر از توان حرفه‏ای نهفته در فیلم، بر انتخاب فیلم تأثیرگذار شده‏‌اند و در همین ساعات کوتاه بعد از اختصاص جایزه به این فیلم، واکنش‏‌های رسانه‏‌ها و چهره‏‌های گوناگون فرهنگی و سیاسی و هنری، نیز حاوی این نکته بوده است. می‏‌بینید که عمده تفاسیر، سیاسی است. حتی اگر سرمایه‏‌گذار این فیلم از کشوری غیر ایران بوده باشد، چون دنیای امروز، دنیای تعاملات و همکاری‏‌های چندگانه و چندملیتی است و این کار هم در ساختار امروزی، عجیب نیست.

حالا این عناصر دخیل بوده یا نه به کنار، اینها چیزی از ارزش اینکه یک فیلم ایرانی از هنرمندی ایرانی، به این جایزه دست یافته است، کم نمی‏‌کند و در زمان دریافت نیز، غیبت اعتراض‏ گونه کارگردان اثر و انتخاب نمایندگانی شگفت‏ تر از جامعه نخبگان ایرانی و دو فرد مرتبط به حوزه‏ های عالی فضانوردی و علمی امریکا برای دریافت این جایزه و انتقال پیام کلامی کارگردان فیلم، ابعاد زیبا و هوشمندانه‏ تری را بروز داده است. حتی در بررسی جزئیات گوناگون این اقدام، از شال خانم فضانورد ایرانی که منقش به تصویر فضایی شهر مشهد، محل زادگاه وی، بوده، نیز گفتار و واکنش دریافت شده است.

اکنون، جامعه ایرانی مقیم خارج از کشور (البته در کانادا) که در ماجراهای جشنواره فیلم فجر و بحث دوتابعیتی بودن داوران، در معرض دید رسانه‏ ها قرار گرفتند و به بهانه‏ های مثبت یا منفی، زیست آنان مورد مداقه قرار گرفت؛ در این ماجرای تازه، به گونه دیگری، هویت اصیلش چهره کرده و با قدرت بالاتری، هم توان تخصصی و علمی خود را به رخ کشید و هم چهره زیبا و صلح طلب و مسالمت‏ آمیزش را نشان داد. محتوای فیلم، گفتار منتقل شده از سازنده و حتی گفتار انوشه انصاری، بانوی ایرانی گیرنده اسکار، همه و همه تأکیدی چندین‏ باره بر چهره طبیعی ایرانیان دارد. ایرانیانی که در قلب امریکا و بخصوص در کالیفرنیا و لس آنجلس، کمیت قابل توجهی دارند و همگان واجد بالاترین درجات علمی تخصصی هستند و با این جایزه، به ایرانی بودن خود مفتخر شدند و آن را ارج نهاده‏ اند و با رضایت درونی و قلبی بسیاری، این شب را سپری کردند. ما نیز از اصغر فرهادی برای نمایندگی چهره زیبای ایران و ایرانی، سپاسگزاریم.

لینک کوتاه

نظرات شما

  1. کاربر
    ۹, اسفند, ۱۳۹۵ ۸:۴۷ ب٫ظ

    تبریک

نظر شما


آخرین ها