تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۴/۰۲ - ۰۷:۲۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 58787

محسن جعفری رادسینماسینما، محسن جعفری راد:
در سینما و تلویزیون ما کمتر پیش آمده که دنباله ای برای یک کار ساخته شود و قدمی رو به جلو باشد. از چند گانه اخراجی ها گرفته تا نمونه ای مثل سریال ستایش که روایت و ساختاری باری به هر جهت داشتند و  با واکنش منفی منتقدان رو به رو شدند. حالا با ساخت دنباله سریال شهرزاد رو به رو هستیم.سریالی که بعد از قهر مردم با محصولات شبکه نمایش خانگی چه به سبب بی نظمی ها در توزیع و چه به سبب کیفیت نازل سریال هایی مثل قلب یخی و ابله،بار دیگر ثابت کرد که می توان نیاز و دغدغه مخاطب را در نظر گرفت و با رعایت قواعد اثرگذاری هم روایتی پرکشش داشت وهم اجرایی جذاب و خوش ریتم. بعد از استقبال کم سابقه از شهرزاد،سازندگان قرار شد که قسمت دوم را بسازند که از همان ابتدا با واکنش منفی خیلی ها رو به رو شد. هم به خاطر حواشی تهیه کننده و سرمایه گذار و هم به خاطر اینکه با  تجربه شکست دنباله های قبلی خیلی ها عنوان کردند که صرفا قرار است از استقبال زیاد مردم استفاده ابزاری شود و داستان کشش فصل بعدی را ندارد. به هر حال بعد از حاشیه های مختلف شهرزاد از دو چند روز پیش مهمان خانه ها شده است .هر چند از یک قسمت نمی شود به نقد و ارزیابی سریال پرداخت اما می تواند سرنخ هایی درباره کیفیت بالا یا پایین کار ارایه کند.

بارزترین نکته تکرار ساختار و اجرای قسمت اول به شکلی طبیعی و متقاعد کننده است. بازی ها همان تاثیر قبلی را دارد و چه در حرکات دوربین و چه در طراحی صحنه و لباس همان دقت لحاظ شده است.  مثل فصل اول همچنان مهارت فتحی در هدایت بازیگر مشخص است.انتخاب رویا نونهالی انتخاب درستی بوده و توانسته همزمان اقتدار و رازآلودگی و تیزهوشی عمه بلقیس را به خوبی پرورش دهد.

اما مشکل اصلی در برخی شتابزدگی ها قابل پیگیری است. ایده کابوس قباد که در آن انتقامش را از شهرزاد می گیرد ، نخ نماست،یا ایده متقاعد کردن شرکا که صرفا با چند دیالوگ شرشان کنده می شود تا بستر لازم برای جانشینی قباد مهیا شود.در واقع نوعی عجله در اطلاع دهی صورت گرفته که برای شروع یک فصل مناسب نیست. برخی از تصویر پردازی ها هم به شدت کلیشه ای و باسمه ای است. از جمله پلان های داخلی ماشین که استفاده از پرده کروماکی توی ذوق می زند. این ضعف در فصل اول هم بود اما حجمش زیاد نبود اما در این قسمت حجمش انقدر زیاد شده که گل درشت جلوه می کند.

با وجود این امتیازات  مثبت و منفی باید منتظر ماند و دید در قسمت های بعدی روایت، چه سمت و سویی پیدا می کند و فتحی می تواند قدمی رو به جلو بردارد یا نه درجا خواهد زد.

لینک کوتاه

نظرات شما

  1. Mahshid
    ۲, تیر, ۱۳۹۶ ۷:۳۱ ق٫ظ

    سپاس اقا فتحی شهاب نازنین بانو ترانه وتمامی هنرمندان این سریال فاخر زیبا قسمت دوم شهرزاد عالی و دلنیشین

  2. م.الف
    ۲, تیر, ۱۳۹۶ ۱۱:۰۹ ق٫ظ

    چقدر نقد درست و خوبی بود همون چیزی که ما فکر می کردیم شما به بهترین بیان گفتید خصوصا پلان های داخل ماشین واقعا بد بود.

نظر شما


آخرین ها