سینماسینما، کیوان کثیریان:
سینمای ایران در شرایط فعلی چارهای ندارد تا برای عرضه گسترده تولیدات خود در جهان فکر جدی و اساسی کند. جایگاه سینمای ما به عنوان یکی از جدیترینها و مهمترینها در دنیا، در جشنوارهها اعتبار و اهمیتی بهسزا دارد ولی در بازار جهانی سهمی بسیار بسیار اندک و ناچیز را به خود اختصاص داده است.
در شرایط حاضر سینمای ما عملا در بازار جهانی سینما غایب است. این غیبت موجب شده تا تمامی بسترهای عرضه از هزاران سینمای اکران جهانی گرفته تا شبکههای پرتعداد تلویزیونی و از شبکه دی وی دی گرفته تا حوزه تبلیغات و ناوگان عظیم هواپیماها و سایر بازارها همگی از فیلمهای ایرانی خالی باشند.
اصلا همین مورد آخر میتواند به تنهایی صنعت سینمای ایران را متحول کند و رونق ببخشد.
هزاران پرواز در روز در سراسر دنیا انجام میشود که در اکثر آنها امکانات پخش فیلم تعبیه شده و شرکتهای هواپیمایی طی یک فرایند کاملا مرسوم، رایت پخش این فیلمها را از صاحبان آنها خریداری میکنند. در برخی پروازها واقعا هزاران فیلم با چندین زیرنویس در دسترس هر مسافر است که در مانیتور کوچک مقابل او، قابل انتخاب و نمایش خواهد بود. خب! سینمای ایران از این امکان مهم و درآمدزا به کلی محروم است. در این مجموعه، شما انواع و اقسام فیلم و سریال از اقصی نقاط دنیا میبینید جز ایران. کشورهای شرق آسیا، ترکیه و حتی کشورهای عربی در این مجموعه سهم دارند ولی ایران که سینمایش به مراتب غنیتر و پراعتبارتر است، نه.
از سوی دیگر، هر روزه هزاران سالن سینما در دنیا درگیر پخش فیلمهای روز دنیا هستند. انبوه سالنهای سینما دارند فیلمهای مهم را پوشش میدهند، بعضی فیلمها در دهها و صدها سالن در کشورهای مختلف دنیا به نمایش درمیآیند. آن وقت فیلمهای ایرانی تقریبا جز یکی دو فیلم در سال، راهی به این بازارها ندارند. حتی پرطرفدارترین فیلمهای سینمای ما با بیست، سی و چهل سالن سینما در داخل کشور، به اعدادی در فروش دست پیدا میکنند که در مقابل اعداد نجومی که میتواند در فروش جهانی جابجا شود، بسیار اندک است.
همین نبود پخش بینالمللی علاوه بر لطمه اقتصادی، مشکلات دیگری هم ایجاد میکند. مثلا هرساله در انتخابهای اسکار، نماینده سینمای ما معمولا از همین نقطه ضربه میخورد.
در هرحال سینمای ایران بابت غیبت در بازار جهانی از امتیازات ریز و درشت مادی و معنوی محروم مانده است. از همین بابت گردش پول بینالمللی در آن به شدت اندک است و در نتیجه اقتصاد نحیف و ضعیفی دارد. برای رفع این مشکل، ابتدا یک عزم جدی از سوی مسئولان سینمایی ایران لازم است و سپس حضور پخش کنندگان خبره، فعال، بانفوذ و صاحب سیستم بازاریابی قدرتمند جهانی با مخاطب شناسی دقیق و شناخت بازارهای مناسب و مخاطبان هدف، که بتوان به تدریج فضای عرضه مطلوب را برای سینمای ایران فراهم کرد؛ آن را از برکه اکران محدود صرفا داخلی و بازار کوچک نمایش خانگی به دریای نامتناهی عرضه و اکران جهانی هل داد.
طبعا مناطق مختلف دنیا میتوانند بازار مناسبی برای سینمای ما باشند. سینمای ایران در سراسر دنیا شناخته شده است و علاقمندان بسیاری هم دارد. ولی به دلیل در دسترس نبودن، عملا به دست مخاطبان بالقوهاش در جهان نمیرسد.
فیلم خوب در بازار فرهنگی دنیا یک کالای با ارزش و یک سرمایه مهم است و سینمای ایران از این حیث سرمایههای پرشماری دارد. اما سینمای جزیرهای و بیسیستم ما بدون بهرهگیری از امتیازات و منافع پخش جهانی توان استفاده از این سرمایهها را ندارد و متاسفانه فرصتهای طلایی زیادی را میسوزاند.
منبع: روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- رویداد «کرگدن خوانی» تمدید شد
- رویداد «کرگدن خوانی» / گزارش تصویری
- کرگدنها به خانه هنرمندان میآیند
- بررسی تصویر زن در سینما در یک مناظره؛ زن ایرانی قربانی نگاه سیاستزده در سینما/ نگاه ملی فریب است؟
- بازنده این بازی متأسفانه اصغر فرهادی بود
- سینمای اشغال شده
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است؟!/ درباره پروژه هزاران میلیاردی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
آخرین ها
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
- تمرینات فشرده «مجنون آن لیلی» ادامه دارد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- فوت مستندساز و همسر فرانسیس فورد کاپولا/ النور کاپولا درگذشت