تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۱/۲۸ - ۱۶:۱۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 14850

بررسی اینکه اصولا از پایه و اساس، چه فیلمی در گیشه می‌فروشد و چه فیلمی نمی‌فروشد و یا با قطعیت درباره ذائقه مخاطب ایرانی حرف زدن، کار دشواری است،

چراکه حکایت پیش‌بینی ذائقه مخاطب ایرانی گاهی شبیه نتیجه بازی‌های فوتبال‌مان در عرضه جهانی است که در شرایطی که هیچ کس انتظار ندارد با بردی آنچنانی روبه‌رو می‌شویم. اما با وجود همه اینها در هر هنری و صنعتی از جمله سینما؛ رعایت یک سری اصول اولیه و استاندارد، شرط نخست موفقیت است.

در نوشتن فیلمنامه یک فیلم گام به گام رعایت اصول فیلمسازی، از نوشتن فیلمنامه و درست‌نویسی آن تا اجرا و ساخت و تدوین مناسب می‌تواند نبض مخاطب را در دست بگیرد.

این اصول حتی اگر فقط فرمول‌وار و نه حتی با صرف هزینه‌های گزاف و سرسام‌آور اجرا شوند و فیلمساز در ابتدایی‌ترین وجه فیلمسازی بداند که کجا مخاطب را منتظر و در تعلیق نگه دارد، احساسات او را برانگیزد، کجا او را بخنداند، چطور فیلم ریتم مناسبی داشته باشد و تصاویر آن از حداقل استاندارد برخوردار باشند، می‌تواند منجر به ساخت فیلمی شود که با تعداد زیادی از مخاطبان ارتباط برقرار کرده و در اصطلاح بفروشد.

این همان کاری است که با صرف هزینه‌های مختلف در هالیوود و بالیوود و با رعایت یک سری فرمول ثابت از بکارگیری روش «سید فیلدی» در نوشتن فیلمنامه گرفته تا استفاده از ساختارهای کلاسیک و سرراست، اجرا می‌شود و حاصل آن فراگیر شدن فیلم‌های این کمپانی‌ها در بین مخاطبان سراسر دنیا است. آمار فروش فیلم‌های ایرانی در چند سال اخیر گویای این نکته است که مخاطبان کم‌توقع سینمای داخلی، به محض اکران فیلمی که تا حدی خوش ساخت باشد و داستان پرکشمکش و جذابی مثل «آتش‌بس» داشته باشد و یا حاوی لحظات طنز (حالا از هر نوعی) باشد استقبال می‌کنند.

بیشتر فیلم‌های موفق و پرفروش در گیشه در چند سال اخیر، فیلم‌هایی هستند که به هر دلیل و شکلی ورای ساختار و روایت توانسته‌اند مخاطب را بخندانند. این امر اگرچه شاید سبب نوعی فقر فرهنگی است اما از سوی دیگر با نگاهی به گرفتاری مردم امروز شاید طبیعی باشد؛ هر چند در میان آثار پرفروش این چندسال به فیلم‌هایی مانند «میم مثل مادر» برمی‌خوریم که از نمونه‌های شگفتی ذائقه مخاطبان است؛ که البته حضور بازیگر نقش اول آن و نام کارگردان در فروش آن بی‌تاثیر نبوده است و البته استفاده از سوپراستارها، ترفند معمولی است که به فروش فیلم‌ها به‌طور معمول کمک می‌کند هر چند این ترفند در کنار ساخت فیلمی حداقل متوسط می‌تواند موثر باشد.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها