تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۰۹:۵۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 96954

سینماسینما، کیوان کثیریان– ۱. درباره وضعیت اکران و کیفیت و محتوای تولیدات روی پرده سینماها، چندی پیش نوشتم. نگاهی به شکل و شیوه اکران و مناسبات درون آن کاملا نشان می‌دهد که اختیار و کنترل در دست چه کسانی و چه طیفی افتاده است.
یکی از دوستان و همکاران روزنامه نگار با اشاره به نام برخی تولیدات سینمای ایران در نیمه اول سال نمای ساده‌ای از اتفاقی که سال آینده روی پرده سینماها اتفاق خواهد افتاد را ترسیم کرده است. بخوانید:

داود باید ترک کنه، سفر تایلند، قاتل بروس لی، سلام علیکم حاج آقا، پالتو شتری، به‌خاطر یک آمپول ناقابل، خرها آدم نمی‌شوند.
تازه فیلمنامه‌هایی نظیر خواستگاری مادرزن هم در شُرف تولیدند.
طبعا مدیریت سینمای کشور نه تنها دغدغه‌ای از بابت کیفیت فیلم‌ها ندارد، بلکه اساسا جنس تفکرش از تولیدکنندگان چنین آثار مشعشعی اصلا دور نیست. مدیر محترم و بازنشسته سازمان سینمایی این روزها سینما را به امان خدا رها کرده، میدان را به خالتورسازها سپرده و خود دربه‌در به دنبال تبصره‌ای برای حفظ میزش می‌گردد.
وضعیت اسفبار فعلی سینما جای شگفتی دارد و شگفتی بزرگتر آن است که وزیر فرهنگ و ارشاد بی‌تفاوت نسبت به غلبه این همه بی‌فرهنگی در فضای سینما تنها نظاره‌گر است و اقدام موثری در این باره نمی‌کند.

۲. انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار، به گمانم بازهم همانند سال‌های اخیر خروجی صحیحی داشت و کمیته انتخاب درست ترین گزینه را برگزید. منطق معترضان به این انتخاب را نمی‌فهمم. در اینکه آنها درک درستی از قواعد و مقتصیات اسکار داشته باشند تردید دارم. با توجه به اهمیت پخش بین‌المللی و جوایز مهم جهانی، “بدون تاریخ بدون امضا” گزینه بهتری نسبت به بقیه فیلم‌هاست.
طرفداران تحریم اسکار هم بی‌شک اطلاعات درستی از انچه می‌خواهند تحریمش کنند ندارند.
دوستانی هم هربار با این استدلال که امسال شانسی در اسکار نداریم، معتقدند نیازی نیست فیلمی به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شود. حرف آنها هم عجیب و غریب است. مثل این است که چون تیم ملی فوتبال مان شانسی برای قهرمانی جام جهانی ندارد، هیچ وقت برای شرکت در جام جهانی اعزام نشود!
فقط کاش طبق روال سال‌های پیش نام ده فیلم منتخب در مرحله اول هم اعلام ‌می‌شد تا در تاریخ ثبت و روند پیشین حفظ شود. به نظر می‌رسد ملاحظاتی در این ماجرا وجود دارد که قطعا ملاحظات زائد و مزاحمی است. احتمال می‌دهم نام‌ فیلم‌هایی مثل ائو، عصبانی نیستم، فراری، خفگی، هجوم و… مطرح بوده که اعلام نامشان بهتر از حالت فعلی بود.
و کاش یکبار برای همیشه روند و شیوه گزینش اعضای هیات انتخاب فیلم برای اسکار بطور شفاف اعلام شود و با قواعد بین‌المللی آکادمی هماهنگ باشد. متولی مدیریت این پروسه نیز بر همان اساس مشخص باشد و راه هر حرف و حدیثی بسته شود.

منبع: اعتماد

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها