تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۲/۰۶ - ۱۵:۲۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 85391

سینماسینما، علی نعیمی_ جشنواره جهانی فیلم فجر که این روزها در مرکز پایتخت ایران در حال برگزاری است نمونه درست و موفقی از دیپلماسی فرهنگی است که می‌تواند به رشد و بالندگی نظام فرهنگی کشور و معرفی آن به دیگر کشورها کمک کند.

در زمانه‌ای که سیاست در منطقه خاورمیانه شرایط وخیمی را پشت سر می‌گذارد و هر روز و هر لحظه خبرهای ناگوار از آن‌سوی مرزهای جغرافیایی به گوش می‌رسد، برگزاری یک جشنواره هنری با محوریت سینما و گفت‌وگو پیرامون صلح و نوع‌دوستی و گسترش تفکرات مثبت در منطقه یک دستاورد بزرگ برای کشور به‌شمار می‌آید.

هوشمندی دولت‌های یازدهم و دوازدهم در جداسازی جشنواره ملی و جشنواره جهانی فیلم فجر و ایجاد فضای مطلوب برای رسیدن به شخصیت و هویت مستقل در جشنواره جهانی موجب شد ظرفیت حضور ایران در فعالیت مثبت دیپلماسی فرهنگی افزایش یابد و این یعنی می‌توان از ظرفیت‌هایی خارج از میدان سیاست نیز با دیده هم‌افزایی در این عرصه نگریست.

در طول سال‌های آزمون و خطا و تلاش برای رسیدن به یک سازوکار مناسب فرهنگی، شاید جغرافیای جشنواره جهانی و حرف‌های تازه و بدیعی که دارد بیشترین نزدیکی را به ایده‌آل‌های ساختاری در عرصه استراتژیک دارا است. حالا دیگر می‌توان اردیبهشت ایران را با یک اتفاق خوب گره زد؛ جشنواره‌ای که قرار است ما را جایی فراتر از همه واژه‌های رسمی ببرد؛ جایی میانه صلح، آرامش و امنیت پایدار.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها