سینماسینما، علی نعیمی:
«بیستویک روز بعد»، ساخته محمدرضا خردمندان از جنس آثاری است که امید، کلیدواژه اصلی آن است. در دورهای که کمدیهای نخنماشده و ملودرامهای اجتماعی و سیاسی با تلخی زیاد در جان مخاطب مینشیند و مخاطب را از تلاش برای رسیدن به دنیایی بهتر منصرف میکند، «بیستویک روز بعد» شاید از معدود آثاری است که مشق امید و تلاش میکند و در این شرایط از نشاندادن ذوق زندگیکردن در قامت قهرمان نوجوان خود غافل نمیشود. داستان فیلم اول محمدرضا خردمندان البته از مفاهیم و واژههای انسانی دیگر هم صحبت میکند. از اینکه چطور میتوان در میان غبار تمام بدبیاریها از دریچه سینما به رؤیاها رنگ واقعیت بخشید. درواقع عنصر «سینما» و تلاش مرتضی برای ساختن فیلم نمیگذارد از داشتن مشکلات شخصی دیگر مانند مریضی مادرش از ادامه مسیر زندگی باز ایستد و این درست درس خوبزیستن در جهانی است که زیستن بدون مشکل را در نوع نگرش افراد باید جستوجو کرد تا در عوامل بیرونی و ظاهری.
روایت پلکانی و قطرهچکانی قصه فیلم در چیدمان مهندسیشده فیلمنامه آنقدر به وضوح خودنمایی میکند که مخاطب بیشتر از آنکه از دیدن صحنههای بعدی غافلگیر شود از تماشای آن درست در زمان صحیح خود لذت میبرد. این لذتبردن از تماشای قصهای بدون پیچیدگیهای معمول و مدشده در سینمای ایران غنیمتی است که نشان میدهد خردمندان، مسیر فیلمسازی خود را نه از روی اجبار که با آگاهی انتخاب کرده است و در این مسیر از تمامی ابزار سینما بهره میبرد. از عنصر صدا برای جلوبردن قصه و نشاندادن التهاب لحظههای حساس که در بعضی مواقع موسیقی فیلم نیز به کمک آن میآید تا استفاده از بازی خوب بازیگران فیلم که همگی کنترلشده و بدون ادا شکل گرفته است.
ساره بیات با وجود آنکه نقش زنی از طبقه پایین جامعه را بازی میکند اما با بازی او در نقشهای مشابه از جمله «جدایی نادر از سیمین» تفاوتهای عمدهای دارد و این نشان از هوشمندی بازیگر و کارگردان برای نیفتادن به ورطه تکرار دارد. مهدی قربانی نوجوان فیلم با وجود دومین تجربه حرفهای خود انتخاب درستی برای نقش است به نحوی که چهره و نوع میمیک صورتش برای بازی در چنین نقشی بسیار به کمکش آمده و خردمندان آگاهانه به سراغ او رفته است.
اتفاق مثبت و پیشبرنده فیلم «بیستویک روز بعد» اما فارغ از تمامی آنچه گفته شد، تنها شاید یک مؤلفه واضح داشته باشد. دوربین شاداب و پرجنبوجوش علیرضا برازنده که نشان میدهد انتخاب یک فیلمبردار جوان برای چنین فیلمی با پیشنهادهای تازهای در خلق تصاویر روبهروست. صحنههای قطار را به یاد بیاورید و صحنه دویدن مرتضی را. برازنده نشان داده است یکی از بهترین فیلمبردارهای نسل جدید سینمای ایران است که در خلق تصویر خیلی خودنمایی نمیکند و در خدمت درام فیلم پیش میرود.
«بیستویک روز بعد» درست در زمانی که تب ساخت فیلمهایی متأثر از سینمای فرهادی در بین جوانان، جرئت ساخت فیلم در فضاهای متفاوت را گرفته است، به سینمای ایران یادآوری میکند که میتوان فیلمی ساخت که قهرمانش در پی رسیدن به حقیقت بزرگ زندگیاش حتی ذرهای از ناملایمات دنیا خسته نمیشود و نمیگذارد کژیهای زندگی ذرهای روی ارادهاش تأثیر بگذارد.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- تصویربرداری «از سرنوشت ۴» پس از واکسیانسیون عوامل از سر گرفته شد
- فصل سوم سریال «از سرنوشت» جایگزین «بوم و بانو» میشود
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- «دوئل» در جشنواره «دوربان» آفریقای جنوبی
- جایزه ویژه هیات داوران جشنواره «کینولوب» برای «بیست و یک روز بعد»
- نگاهی به «بیدار شو آرزو» ساخته کیانوش عیاری / ماندگاری تراژدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز