سینماسینما، پدرام عبهر:نخستین ساختهی محمّد حمزهای، یک فیلم تلخ و سیاه دیگر در سینمای ماست. داستانِ یک زندگی عادی که ناگهان با بحرانی جدی (درگیری، قتل اتفاقی، قصاص، رضایت، دیه و… ) روبرو میشود. به همین خاطر است که با دیدن «آذر» به هیچوجه حس نمیکنید با فیلمی جدید روبرو هستید. البتّه فیلم هرچه جلوتر میرود گرههای جدید و جالبی در قصّه میافکند و بحران پشت بحران ایجاد میکند و ماجرا هی تلختر و سیاهتر و خرابتر میشود. بحرانهایی که گاه پایه و اساس منطقی و درستی دارند (مثل بحرانِ نهایی فیلم که به خیال امیر (حمیدرضا آذرنگ) قرار است راهحل باشد امّا بیشتر به تیرخلاص شبیه است) و گاه هیچ منطقی پشتشان نیست و فیلم هم متاسفانه توضیح قانعکنندهای دربارهشان ارائه نمیدهد (مثل دشمنی عمو با آذر).
«آذر» گرههای خوبی دارد که وقتی یکی یکی وارد قصّه میشوند، فیلم ریتم بهتری به خود میگیرد. امّا فیلم از مشکلی رنج میبرد که مشکل خیلی از فیلمهای دیگر هم هست. اینکه مقدّمهاش زیادی طولانی (و غیرجذّاب) است و قصّهاش دیر شروع میشود. آنقدر دیر که حتّی ممکن است برخی تماشاگران پیش از آنکه فیلم به اصطلاح به جاهای خوبش برسد، سالن را ترک کرده باشند.
امّا پرسشی که با دیدن فیلم در ذهن مخاطب شکل میگیرد این است که چرا «آذر» انقدر سکانسهای کشدار اضافه دارد؟ چرا فیلمساز دلش برای ضربآهنگ فیلمش نمیسوزد؟ چرا در تدوین، این سکانسهای کسالتبار که فقط نفس قصّه را میگیرند و ریتم فیلم را میاندازند کوتاه یا اصلاح نشدهاند؟ چرا واقعا؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رقابت «کاپیتان» در بیست و دومین جشنواره داکا
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- اختصاصی سینماسینما/ نیکی کریمی بر فرش قرمز جشنواره فیلم برلین
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
- پوستر «کاپیتان» رونمایی شد
- پانتهآ پناهیها در نمایی از «کاپیتان»/ اولین تصویر فیلم منتشر شد
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- آغاز اکران «تا فردا» در فرانسه
- «تا فردا» در جشنواره فیلم زوریخ تقدیر شد
- پنج فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- نیکی کریمی «تا فردا» را از جشنواره اورشلیم خارج کرد
- نیکی کریمی، داور جشنواره ترایبکا شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
آخرین ها
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی