سمیه قاضیزاده
بادیگارد
پیش از آنکه نامزدهای سیمرغ اعلام شوند، شکی نداشتم که موسیقی “بادیگارد”
جزو کاندیداها خواهد بود چرا که از معدود موسیقیهای امسال بود که ساختار
مشخصی داشت، صدادهیاش خوب بود و هماهنگی با درام در آن رعایت شده بود.
کارن همایونفر که پیش از این در “گزارش یک جشن” هم برای حاتمی کیا موسیقی
نوشته بود، این بار در “بادیگارد” با تاکید روی شخصیت اصلی موسیقیای
شنیدنی نوشته است. او برای شخصیت بادیگارد، حاج حیدر (پرویز پرستویی) با
ساز ابوا شخصیت پردازی کرده و صدای خشدار این ساز را برای زخمهای
فروخورده او انتخاب کرده است. سازی که با نوازندگی خوب “آرین قیطاسی”
شنیدنیتر هم از آب درآمده.
استفاده از ارکستر بزرگ برای فیلمی در قد و قوارهء “بادیگارد” که نیازمند
موسیقی در شان خودش است، تصمیمی بجا بوده. همچنین جایگاه زهیها در
موسیقی “بادیگارد” مثل همیشه در ساختههای همایونفر بسیار بالاست. زمانی
که در اتاق بازپرس با بازی فرهاد قائمیان حاج حیدر محکوم میشود و در
اتاق سه نفرهای که حاج حیدر، اشرفی (امیر آقایی) و بازپرس حضور دارند
موسیقی میآید، به خوبی میتواند از پس بیان زخمی که حاج حیدر خورده
بربیاید. زهیها به همراه پیانو فضای تلخ و گزنده آن سکانس را بیان
میکنند.
همچنین سکانس تونل، پرطمطراقترین پارت موسیقی “بادیگارد” است که از لحظات
بیادماندنی آن هم هست. استفاده از گروه کر در لحظهء شهادت حاج حیدر هرچند
اتفاقی است قابل حدس اما به دلیل هماهنگی با حرکات دوربین و بار عاطفی
صحنه توانسته موفق عمل کند.
ایرادی که میتوان به موسیقی “بادیگارد” وارد آورد، شباهت زیادش به
موسیقی “جرم” است. موسیقیای که همایونفر اتفاقا سیمرغ را برای آن دریافت
کرد و نوای ترومپتش بیادماندنی شد. “بادیگارد” را میتوان در ادامه “جرم”
فرض کرد اما با این تفاوت که “جرم” شبیه موسیقی دیگری نبود و تازگی و
طراوتش باعث میشد بتوان آن را بخاطر سپرد. از سویی دیگر نمیشود تنها
با تفسیر اینکه آهنگساز در جهت حفظ سبک و امضایش این موسیقی را نوشته آن
را بررسی کرد چرا که شیوهء روایتگری آن هم بیشباهت به “جرم” نیست. با
این وجود نقاط قوت موسیقی “بادیگارد” بسیار زیاد است و نمیتوان تنها به
دلیل این شباهت تماتیک-که در کار بسیاری از آهنگسازان سینما اتفاق میفتد-
ارزشهای دیگر این موسیقی را از بین برد.
پینوشت: هرچند موسیقی “به دنیا آمدن” تنها موسیقی است که در میان
نامزدهای امسال موسیقی نشنیدهام، اما در میان نامزدهای دیگر شانس
“بادیگارد” و تا اندازهای “نفس” را بسیار بالا میبینم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- نام فیلم پسرحاتمیکیا تغییر کرد
- تعبیر یک رویا/ نگاهی به «خواب ابراهیم»
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- یادداشت ابراهیم حاتمیکیا برای صادق صفایی/ راز ماندگاری نقش نوذر در «از کرخه تا راین»
- پایان فیلمبرداری فیلم «شمش طلا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند