تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۱۱:۱۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 9542

علی اناری

با اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه (سودای سیمرغ)، نگاه نو (فیلم‌های اول) و هنر و تجربه سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر، تکلیف آثار آماده نمایش در ویترین ١١ روزه سینمای ایران (١٢ تا ٢٢ بهمن) تا حدود زیادی روشن شد و حالا فقط مانده عوام و خواصی که زیر و بالای این سینما را دنبال می‌کنند، چند روز باقی مانده تا به صدا درآمدن سوت آغاز جشنواره سی‌و‌چهارم را دندان بر جگر بگذارند تا جشن زمستانی هر ساله‌شان در سالن‌های تاریک سینما آغاز شود.

از شب اعلام اسامی فیلم‌های بخش مسابقه تا معرفی آثار راه یافته به بخش نگاه نو و فیلم‌های واجد شرایط حضور در بخش هنر و تجربه، شاهد واکنش‌های قابل پیش‌بینی برخی از سینماگرانی بودیم که آثارشان راه به هیچ کدام از بخش‌های رقابتی جشنواره امسال نبرده بود. فارغ از ایرادهای تکراری مدعیان به تصمیمات اعضای هیات انتخاب مبنی بر نادیده گرفتن ارزش‌های موجود در آثار رد شده و البته دفاعیات باز هم تکراری انتخابگران مبنی بر دخالت سلیقه اعضا (که ناظر بر با ارزش یا بی‌ارزش بودن آثار نیست) و محدودیت‌های جشنواره، نکته‌ای که این میان می‌توان بر آن انگشت گذاشت کنجکاوی بی‌جواب جشنواره‌روها و سینمادوستان ایرانی در خصوص برخی از آثار بازمانده از ماراتن فجر است که حداقل تا لحظه اکران عمومی آن‌ها در سال یا سال‌های آتی (حالا کِی باشد و چه باشد) بی‌جواب می‌ماند.

فیلم‌‌هایی چون «سایه‌های موازی» ساخته اصغر نعیمی که به گفته برخی دوستان منتقد، نقش‌آفرینی متفاوتی از ابوالفضل پورعرب – این اولین ستاره سینمای پس از انقلاب – را پس از سال‌ها سکوت و بیماری در این فیلم شاهد بوده‌اند. «در سکوت» ژرژ هاشم‌زاده، اولین فیلم بلند برنامه‌ریز و دستیار کارگردان پرکار سینمای ایران، «امتحان نهایی» عادل یراقی با فیلمنامه‌ای از عباس کیارستمی و حتی «دراکولا»ی رضا عطاران که از حالا حس کنجکاوی‌ طرفدارانش را قلقلک می‌دهد. «خانواده فرشچی» نادر تکمیل همایون، «پارادایس» علی عطشانی، «هلن» علی اکبر ثقفی، «قشنگ و فرنگ» وحید موسائیان، «هیهات» کار مشترک هادی مقدم دوست، هادی ناییجی، دانش اقباشاوی و روح‌الله حجازی، «گذر موقت» افشین هاشمی و… نیز البته از پتانسیل قرارگیری در مدار این دایره کنجکاوی‌برانگیز – هر یک به فراخور حال خود البته – برخوردارند.

وجود بخشی با عنوان خارج از مسابقه یا جنبی در سال‌های ماضی فرصتی بود تا آثار خارج از سلایق و محذورات اعضای محترم هیات انتخاب و بازبینی جشنواره فیلم فجر نیز فرصت عرض اندام در این جشن سالیانه سینمای ایران را داشته باشند. بخشی که به نظر می‌رسد دست  اندرکاران جشنواره سی‌وچهارم هنوز برای برپایی و عملیاتی کردن آن به نتیجه نرسیده‌اند. هرچند شاید برخی از نام‌های مطرح شده نسبت به نمایش فیلم‌هایشان در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر تمایلی نداشته باشند، اما دیگرانی که نفس نمایش اثرشان در جشنواره را فارغ از هر زنده‌باد و مرده‌باد مغتنم می‌شمارند و البته امثال مایی که دیدن برخی از این آثار را مقدم بر انتخاب‌های هیات محترم انتخاب می‌‌دانیم، بی‌صبرانه منتظر تصمیم مدیران جشنواره برای اضافه کردن بخش جنبی، یا خارج از مسابقه یا هر اسمی دیگری که می‌خواهد داشته باشد، به جشن سی‌وچهارم سینمای ایران هستیم.

منبع: روزنامه شهروند

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها