چه اتفاقی برای سینمای ایران افتاده است؟ تصویری که در این ۱۵ روز تعطیلات نوروزی در سالنهای سینمای کشور نقش بسته است چه چیزی را به غیر از یادآوری حس مشترک لذت یک اتفاق گروهی در ذهن متبادر میکند؟ سینمای ایران در گیشه تجربههای لذت بخشی را در نوروز ۹۵ تجربه کرده است که نمیتوان به راحتی از آن گذشت.
از صفهای طولانی و عریض و طویل تا سانسهای فوقالعاده و رکورد فروش ریالی در طول یک روز که همگی نشان از آن دارد سینمای ایران و مخاطبانش راه تازهای برای نزدیک شدن به یکدیگر پیدا کردهاند.
نفوذ شبکههای اجتماعی در بافت فرهنگی جامعه و تبدیل شدن آن به یک کاتالیزور باعث شده است ابزارهای ارتباط جمعی فارغ از چگونگی تغذیه رسانهها از منابع رسمی راه دیگری برای تقویت خود پیدا کنند. از این رو شاید بتوان گفت شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین ابزارهای تقویت ارتباط مخاطبان با سینمای ایران بوده است. سینمای ایران در این ۱۵ روز به اندازه شش ماه خود فروش کرده است و از این رو نمیتوان این حس نیاز به تغییر و خواهش ایجاد تبدیل سبک زندگی از مجاری رسمی به یک سیستم مردمی و مدرن را که در جامعه هر روز بیشتر تقویت میشود را نادیده گرفت.
آخرین باری که سینماها فیلم را به صورت ۲۴ ساعته پخش میکردند بر میگردد به قبل از انقلاب و صفهای شبانه روزی مقابل سینماها برای تماشای «گنج قارون» و حالا و بعد از گذشت ۵ دهه از آن روزها سینماها بار دیگر نوع دیگری از رونق را تجربه میکنند که حافظه کوتاه مدت تصویری از آن در ذهن ندارد.
وقتی صدا و سیما از وظیفه ذاتی خود که حمایت از سینمای ایران است خودش را جدا میداند و شبکههای ماهوارهای با هزینههای کم و حجم بالای تبلیغ جای آن را میگیرد طبیعی است که پخشکنندگان به سمت آنها بروند و نتیجه آن را در نوروز امسال مشاهده کردیم. این استقبال بسیار بالا نتیجه قهر مردم از تلویزیون و گستردگی مخاطبان شبکههای ماهوارهای است.
پتانسیل اکران سینمای ایران در سال ۹۵ بسیار بالا است و این استقبال خوب در نوروز به هیچ وجه یک اتفاق نیست و از پیش میشد آن را پیش بینی کرد.
فروش فیلمهای نوروزی در حالی در مجموع به بیش از ۱۸ میلیارد تومان میرسد که رکوردهای جالبی در این مدت جابجا شد. با یک میلیارد و صد میلیون تومان فروش، روز ۱۲ فرودین پرفروش ترین روز تاریخ سینمای ایران بود و بدین ترتیب اکران سال ۹۵ با جابجایی چند رکورد سینمای ایران وارد هفته سوم شد. همچنین در این مدت میتوان به ثبت رکورد بیشترین فروش ریالی یک فیلم در یک روز اشاره کرد که فیلم «من سالوادور نیستم» با فروش ۵۲۲ میلیون تومانیاش در روز ۱۱ فروردین رکوردی دست نیافتنی را ثبت کرد. همچنین چرخش اکران در سینماها در طول ایام نوروز به حدی بود که فیلم «من سالوادور نیستم» با چهل ساعت نمایش مداوم از این لحاظ نیز رکورد زد.
این رکورد و این اتفاق در نگاه اول شاید به ترکیب اکران و هوشمندی پخشکنندگان و سینماداران ربط داشته باشد. اما واقعیت آن است که این اتفاق یک لایه پنهانی دارد که جواب سئوال ما در آن مستتر است. آن هم اینکه حضور در سینماها پاسخ به یک نیاز است. نیازی فراتر از فیلم دیدن. نیازی از جنس کنار هم بودن. با هم بودن. جامعه امروز ایران بیش از پیش به این همبستگی نیاز دارد. چه جایی بهتر از سینما. نفس به نفس. در یک حس مشترک و یک لبخند واحد.
*عنوان تیتر برگرفته از کتابی نوشته میلان کوندرا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- نگاهی به «بیدار شو آرزو» ساخته کیانوش عیاری / ماندگاری تراژدی
- دوران گذار سینمای ایران
- نسبت ما و جشنواره جهانی فیلم فجر
- نگاهی به «لاتاری» و نقد یک کنش سیاسی و اقتصادی/ بازی بزرگان و بلاتکلیفی قهرمان
- به روایت یک شاهد عینی(۷)/ نگاهی به «جشن دلتنگی»، «هایلایت» و «ماهورا»
- به روایت یک شاهد عینی(۶)/ نگاهی به دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «اتاق تاریک»
- به روایت یک شاهد عینی (۵)/ نگاهی به «مغزهای کوچک زنگ زده» و «عرق سرد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
آخرین ها
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی