برای سومین سال پیاپی، جشنواره را در سینمای انتخابی خودم میگذرانم و دومین سال است که در سینما افریقا فیلم میبینم. تلاش خواهم کرد باز هم به روال هرسال درباره هر فیلم چند سطری بنویسم که شامل یکی دو نکته باشد. امروز نخستین روز جشنواره برای من با دو فیلم “سوءتفاهم” و “شعله ور” آغاز شد.
**
کوتاه درباره “سوءتفاهم”
“سوء تفاهم” فیلمی به شدت سطحی و بیجهت پیچیدهنماست. تعبیر دم دستی فیلمساز از مفاهیم عمیق توی ذوق میزند و ظاهرا قرار بوده براساس کپشن ابتدایی که سخنی است از یک فیلسوف معاصر، فیلمی ببینیم درباره پیچیدگیهای واقعیت و تعبیر ما از واقعیت و چیستی واقعیت و عدم قطعیت. تعابیری که برای متصل شدن به چنین فیلمی به شدت مضحک به نظر میرسد. فیلمساز آنقدر در بازنماییِ سینماییِ چنین تعابیری در سطح حرکت میکند و ناموفق است که نتیجه کار فیلمی میشود که قرار است معمایی باشد و ما را در پیچاپیچ قصهاش دائما غافلگیر کند و آن وسطها کمی طنزآلود هم باشد ولی در کمال ناکامی به تمامی، موجب اتلاف وقت میشود. بازیگران به جز پژمان جمشیدی ضعیف ترین نقشآفرینیهایشان را تجربه کردهاند. اولین فیلم از فهرست قابل پیشبینی گافهای هیات انتخاب امسال.
۱ ستاره از ۵
کوتاه درباره “شعلهور”
کاش میشد فیلم اخیر نعمتالله را ندید. اینهمه فاصله میان این فیلم و آثار پیشین او باورکردنی نیست. ور رفتن بیفایده با یک موقعیت ساده بیآنکه چیز تازهای از میان آن بشود بیرون کشید و بیآنکه قصه، سویه جالبی داشته باشد و بیآنکه شخصیتها اندکی جذاب باشند و بشود به آنها نزدیک شد و درکشان کرد. دریغ از یک لحظه حسبرانگیز و یک رابطه بهدردبخور.
خبری از ظرافتهای شیرینِ نوشتههای نعمتالله و مقدم دوست نیست، اجرا هم ویژگی خاصی ندارد و موقعیت نمایشی طراحی شده هم بیش از اندازه کسالتبار است و نمیتواند مخاطب را درگیر کند.
طبیعتا “شعلهور” ضعیفترین فیلم حمید نعمتالله است. او شاید از معدود کارگردانان سینمای ماست که خلاقانه فیلم میسازد و سراسر کارنامه اش با فیلمهای خوب پر شده. ولی “شعلهور” یکدستی این کارنامه را مخدوش میکند.
۱.۵ ستاره از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- رویداد «کرگدن خوانی» تمدید شد
- رویداد «کرگدن خوانی» / گزارش تصویری
- کرگدنها به خانه هنرمندان میآیند
- بررسی تصویر زن در سینما در یک مناظره؛ زن ایرانی قربانی نگاه سیاستزده در سینما/ نگاه ملی فریب است؟
- بازنده این بازی متأسفانه اصغر فرهادی بود
- سینمای اشغال شده
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است؟!/ درباره پروژه هزاران میلیاردی
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
حمید نعمت الله کارگردانی درجه یک است اشتباه نکنید
حرفتون دربارهذفیلم شعله ور درسته. با اینکه رگ خواب رو فیلم خوبی نمیدونم و آرایش غلیظ رو هم فیلم چندان خوبی نمیدونم ولی هر دو اینها به نظرم بحث برانگیز و جالب توجه بودند. ده صفحه درباره رگ خواب و ساختار روایی اش سیاه کردم ولی درباره شعله ور آدم واقعا نمیدونه چی بنویسه. واقعا به قول شما “رفتن بیفایده با یک موقعیت ساده”. پس بنظرم چندان اشتباه نکردم اگه به نظر من هم اینطور رسید که شعله ور ضعیفترین فیلم نعمت الله است