سینماسینما، علی نعیمی:
«مغزهای کوچک زنگ زده»
«مغزهای کوچک زنگ زده» کامل ترین اثر هومن سیدی در مقام کارگردان است. او در تجربه های پیشین خود پله به پله تلاش کرد فرم و روایت را طوری در هم آمیزد که منطق داستان با چینش درست و حساب شده صحنه ها تبدیل به یک اثر کامل شود و حالا فیلم آخر او به نزدیک ترین و ایده آل ترین شکل ممکن در پیوند میان فرم و روایت رسیده است. سیدی در فیلمش تلاش کرده است قصه خود را به درستی تعریف کند و در این مسیر از جغرافیا و اتمسفری که ساخته است نهایت استفاده را می برد. فیلم یکی از آثار هوشمندانه سال در ارجاعات و لحظه های ناب است که دیدن چند باره اش می تواند تفسیرهای جدیدی را پیش روی مخاطب بگذارد. بلوغ سیدی در کنار نبوغ او در کارگردانی؛ «مغزهای کوچک زنگ زده» را به یک اثر تمام عیار و استاندارد در سینمای اجتماعی تبدیل کرده است. شناخت او از جغرافیایی که ترسیم کرده است آنقدر حیرت انگیز و قابل باور است که نمی توان اغراق های شخصیت ها و قصه را باور نکرد. فیلم هومن سیدی همچون یک نقاشی تر تمیز و مرتب است که خیلی خوب رنگ آمیزی شده و هیچ رنگی از خطوط تعریف شده بیرون نزده است. «مغزهای کوچک زنگ زده» یک اثر دلنشین است که با وجود ترسیم فضایی خارج از تجربه زندگی شهری و همراه شدن با مردمانی که با زندگی مدرن غریبه هستند و جهان خود را دارند توانسته است در عین نشان دادن تمامی پلیدی ها و بزهکاری های نامتعارف باز هم امیدوارانه به جهان پیرامون خود نگاه کند. جهان بینی هومن سیدی در فیلم قابل تقدیر است و به نظر می رسد با فیلمسازی در آینده روبرو هستیم که هر اثرش یک گام به جلو خواهد بود.
امتیاز: ۴ ستاره از ۵
عرق سرد
سهیل بیرقی در دومین تجربه فیلمسازی اش سراغ داستانی رفته است که به خودی خود سوژه جذابی برای پرداختن دارد. این جذابیت در سوژه اولیه البته می تواند حکم شمشیر دو لبه را بازی کند و آنقدر ایده یک خطی بر نگاه فیلمساز سوار شود که دیگر نتواند بر جزئیات متمرکز شود.
«عرق سرد» بیشتر از آنکه یک فیلم درباره ورزش و حقوق زنان باشد، یک کش مکش زن و شوهری است که با ارفاقی که فیلمساز به دنیای زنانه ترسیم شده اش می دهد در نهایت حق را به گروه نسوان می دهد. این جانب داری فیلمساز برای حفظ حقوق زنان و تاکید بر بی پشتوانه بودن برخی قانون ها در نحوه برخورد با بانوان گاهی آنقدر شکل افراط به خود می گیرد که خالق اثر را در مقام قضاوت می گذارد.
«عرق سرد» فیلم سر و شکل دار و آبرومندی است که حرف مهمی هم می خواهد بزند. بازی های روان و یکدستی دارد و به غیر از اجرای برخی از سکانس ها که توی ذوق می زند می تواند مخاطب را در نمایش عمومی سرگرم کند و با فکر از سالن سینما خارج کند. فیلم یک سکانس خیلی خوب در خانه شوهر افروز دارد که تجربه متفاوتی در شکل اجرای روابط میان زن و شوهر را به تصویر می کشد.
امتیاز:
۲/۵ از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- اکران «شهر خاموش» در سینماهای فرانسه
- تقدیر ویژه پالم اسپرینگز از فیلم کوتاه ایرانی
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- فیلم کوتاه «همیشه کسی گم میشود» با بازی باران کوثری تولید شد
- ستارههای هوای ابری/ نگاهی به فیلم «بی همه چیز»
- نمایش«همهوایی»؛ خاطرههای باورکردنی، قصههای پذیرفتنی
- هویت فروپاشیده/ نگاهی به فیلم «بیهمه چیز»
- فیلمبرداری «سه جلد» به پایان رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درخشش «سوزن» و «پیچ تاریخی» در چین/ ۴ جایزه جشنواره کولیوود هند برای «پریسان»
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده/ کاهش مخاطب سینما در هفتهای که گذشت
- نمایش «مادرکشی» در مستندهای ایرانشناسی
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد