«آستیگمات»؛ فیلمی که صلاح نبود در «فجر» باشد!

کارگردان فیلم «آستیگمات» با انتقاد از وضعیت اکران فیلم‌های اجتماعی گفت: اگر پروسه صدور پروانه نمایش این فیلم عجیب و طولانی نمی‌شد حتما تابستان ان را اکران عمومی می‌کردم.

 

به گزارش سینماسینما، مجیدرضا مصطفوی که سال گذشته دومین فیلم سینمایی خود را ساخت و پس از راه‌ نیافتن آن به جشنواره فجر سال ۹۶، از آخرین روز آبان‌ماه فیلمش را در سینماها اکران کرده است، در گفت‌و گویی درباره نمایش «آستیگمات» در این فصل از سال و در میان فیلم‌های زیاد کمدی روی پرده و نیز کمدی‌های آماده اکران بیان کرد: در جشنواره فجر سال قبل به من گفتند چندان صلاح نیست که این فیلم در جشنواره باشد و همان روزی که اسامی فیلم‌ها اعلام شد قول دادند پروانه نمایش فیلم سریع صادر و بلافاصله هم شرایط اکران فراهم شود، اما مشخص بود این اتفاق نخواهد افتاد.
کارگردان «انارهای نارس» افزود: از بهمن‌ماه سال گذشته تا مهرماه امسال درگیر گرفتن پروانه نمایش این فیلم بودم و اگر زودتر پروانه نمایش صادر می‌شد خیلی تمایل داشتم در تابستان آن را اکران کنم ولی با پروسه عجیب و طولانی هشت و نیم ماهه برای صدور مجوز، روند کار به سمتی هدایت شد که مجوز دیر صادر شود و به ناچار به این فصل رسیدیم.

عکس از احمدرضا شجاعی

این کارگردان جوان در پاسخ به اینکه در این روند چقدر از فیلم دچار ممیزی شده است؟ بیان کرد: دوستان برای صدور مجور روی چند سکانس مهم فیلم بحث داشتند که در نهایت بجز اصلاح دیالوگ چیزی از فیلم کم نشد و رسیدن به همین نتیجه، پروسه صدور مجوز را طولانی کرد.
وی گفت:‌ البته تابستان امسال هم دیدیم فیلم های اجتماعی اکران شده متاسفانه با فروش خوبی مواجه نشدند چون کلا فضا برای اکران فیلم‌های اجتماعی مناسب نیست و این همان اتفاقی است که ۱۰ سال پیش هم برای سینمای اجتماعی رخ داد.
مصطفوی یاداور شد:‌ در دوران معاونت وقت آن روزهای سینما تصمیم گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها طوری بود که ساخت فیلم‌های کمدی رونق گرفت و تقریباً ۷۰ درصد تولیدات سینما را آثار کمدی تشکیل می‌داد که البته اگر فیلم های کمدی خوب ساخته شوند ایرادی به آن‌ها وارد نیست اما الان پس از یک دهه که تلاش شده بود سینمایی کمدی به آن شکل و شمایل مبتذل، تعطیل شود و مردم به تماشای فیلم‌های اجتماعی علاقه‌مند شده بودند بار دیگر آن شرایط در حال تکرار است.
وی با بیان اینکه اخیر کمدی‌های روی پرده را ندیده و به لحاظ کیفیت نمی‌تواند آن‌ها را قضاوت کند، ادامه داد: با این حال از منظر رفتارشناسی مخاطب می‌بینیم دقیقاً همان سیکل معیوب در حال تکرار است یعنی یک فیلم کمدی سریع ساخته می‌شود و سریع هم به اکران می‌رسد و نمی‌دانم این اتفاق از طرف تصمیم‌گیرندگان سینما فکر شده است یا خیر چون از دور که به قضیه نگاه می‌کنیم به نظر می‌رسد شاید یک تفکر مدیریتی پشت این ماجرا باشد.

عکس از احمدرضا شجاعی

       این فیلمساز بیان کرد: فیلم اجتماعی مخاطب خود را همیشه دارد و در شرایط فعلی هم زمانی بهتر از آذرماه برای اکران «آستیگمات» نبود، چون هم سال آینده تعداد فیلم‌ها زیادتر می‌شود و هم اینکه در ماه‌های منتهی به جشنواره فجر مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا را پیش‌رو داریم که سالن‌های سینما به استادیوم تبدیل می‌شوند و فکر نمی‌کنم حتی فیلم‌های کمدی هم مجالی برای اکران داشته باشند.
مصطفوی زاده درباره «آستیگمات» گفت: این فیلم یک اثر اجتماعی با رگه‌های پررنگ قصه گویی است، برعکس فیلم قبلی که رگه‌های تجربه و فرم در آن پررنگ‌تر بود. این فیلم برای مخاطب گسترده ساخته شده و به عنوان تهیه‌کننده، نه فقط کارگردان، از قصه تا انتخاب بازیگر تلاش کردم یک فیلم استاندارد با یک تیم خوب تولید کنم تا وقتی مخاطب از سالن بیرون می‌آید درگیر فیلم باشد و آنطور که فیلم در جشنواره جهانی فجر و یکی دو نمایش دیگر به شکل محدود اکران شد، بازخورهای خوبی گرفتیم که امیدوارم در اکران عمومی هم ادامه داشته باشد.
«آستیگمات» با بازی مهتاب نصیرپور، هومن کیایی، باران کوثری، سیامک صفری، حسین پاکدل، بهنوش بختیاری، محمد شاکری (بازیگر کودک)، هادی حجازی‌فر و نیکی کریمی داستان یک خانواده را روایت می‌کند که به دنبال بهتر شدن شرایط زندگی خود هستند.

عکس از احمدرضا شجاعی

منبع:ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 100380 و در روز جمعه ۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۲:۳۴
2024 copyright.